stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 443803
  • 10 مرداد 1401 - 19:28
0

پیام کنترل حجم نقدینگی برای بازار ارز

پیام کنترل حجم نقدینگی برای بازار ارز
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: ، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. ارز آمریکایی در بازار آزاد کاهشی و در صرافی ملی و سامانه نیما افزایشی بود. امروز نرخ دلار در معاملات غیر رسمی، از مرز مقاومتی نیز پایین‌تر آمد. در ساعات اخیر قیمت دلار غیرقانونی فردایی حدودا افزایشی است اما همچنان پایین‌تر از نرخ روزهای پیشین، معامله می‌شود. این در حالی است که برخی پیش‌بینی‌ها احتمال می‌دادند که نرخ دلار در هفته جاری فریز بماند. در دو روز نخست هفته نیز این اتفاق رخ داد اما امروز ورق برگشت.کارشناسان معتقد بودند، انتشار اخبار برجامی می‌تواند قیمت‌ها در بازار ارز را کاهشی کند. این اتفاق دیشب و در ادامه امروز رخ داد. اما روز دوشنبه در بازار چه گذشت؟

نوسانات قیمت دلار
قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۷۸۶۷ تومان اعلام شد.اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، کاهشی ثبت شده بود. این روند نزولی به نرخ دلار غیرقانونی فردایی هم سرایت کرد. هر چند در ساعات اخیر روند دلار فردایی تا حدودی افزایشی شده اما همچنان از نرخ‌های دیروز کمتر است. البته برخی منابع نیز معتقدند کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند. شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۴۹ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۳۷۳ تومان رسیده است.همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰،۱۰ افزایش به ۲۷۷۲۹ تومان رسیده است.سامانه سنا نیز قیمت آن را با افزایش نسبت به روز گذشته برای فروش ۲۷۸۶۷ تومان اعلام کرده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار
برخی سیگنال‌های از شاخص‌های کلان اقتصادی و برخی اتفاقات بین‌الملی بر نرخ ارز تاثیر دارند.

پیام کنترل حجم نقدینگی برای بازار ارز
بانک مرکزی از کنترل حجم نقدینگی خبر می‌دهد. برخی کارشناسان معتقدند این موضوع باعث می‌شود، حتی در صورت افزایش قیمت دلار، جهش ویژه‌ای در این بازار رخ نمی‌دهد.احمد اشتیاقی، کارشناس بازارهای مالی در این رابطه گفته است: «ابا حتساب حجم نقدینگی پنج هزار همتی، از نظر تئوریک، ارزش ذاتی دلار حدود ۲۷ هزار تومان است. مابقی قیمت دلار تا کنون نیز بیشتر ناشی از تحریم‌ها است. هرچقدر توافقات سیاسی به سمت احیای برجام حرکت کند، روند دلار کاهشی شده و با دور شدن از آن، دلار رشد شارپی نخواهد داشت.»

آخرین اخبار از مذاکرات برجامی
در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. اما اخباری که باعث شکسته شدن قیمت دلار شد چه بود؟ موضوع به احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای باز می‌گشت.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه امروز گفت: تعبیری که از تلاش‌ها و نقش آقای بورل داریم مثبت است و ارزیابی ما این است که آقای بورل با جدیت تلاش می‌کند که نقش خودش را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین و زمینه‌سازی برای آغاز دور جدید مذاکرات انجام بدهد.

او افزود: ما از [نوشته جدید نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا] تعبیر تهدید یا ابلاغ ضرب الاجل نمی‌کنیم. برداشت ما از نقش ایشان، نقش مثبتی است و تعدد و استمرار ارتباطات هم به همین معانست که تمایل دو طرفه است و سازنده بوده‌است. ما امیدواریم که ان‌شالله بتوانیم در چارچوب همین نقش مثبت ایشان و هم نقش مثبت دیگر کشورهایی که به آنها اشاره کردم، شاهد شکل‌گیری مقدمات مناسب برای آغاز دور جدید گفتگوها باشیم

احتمال آغاز دوباره مذاکرات برجام
کنعانی همچنین گفته است: بعد از تبادل پیام‌ها و دیدگاه‌ها در روزهای اخیر و بررسی‌هایی که بر روی متون پیشنهادی انجام شده است این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و احتمالا دور جدید مذاکرات را شاهد باشیم.او افزوده: ایران همواره مبدع بوده و با ابتکار عمل در میز مذاکرات حضور داشته است. ما روند مذاکرات را روند منطقی و معقول برای رسیدن به توافقی جامع، پایدار و توافقی که تضمین‌کننده منافع ایران در چارچوب برجام باشد می‌دانیم. روز گذشته نیز، یعقوب رضازاده، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود که احتمالا به زودی دور جدید مذاکرات در وین برگزار می‌شود.

عقب‌نشینی دلار در سایه بازار همسایه
از سوی دیگر، قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز کاهشی است. اقتصادنیوز نوشت: قیمت دلار امروز نزدیک به ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و از مرز مقاومتی پایین آمد. معامله‌گران معتقد بودند در صورتی که اسکناس آمریکایی نتواند بالای مرز یاد شده قرار بگیرد احتمال برگشت تا نیمه کانال وجود خواهد داشت.امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه هم نزولی بود. نرخ دلار در هرات امروز تقریبا ۶۰ تومان از دیروز پایین‌تر معامله شد. در بازار ارز سلیمانیه هم امروز قیمت دلار با ۲۲۰ تومان کاهش یک کانال عقب‌نشینی کرد.البته عده‌ای از معامله‌گران به سیگنال‌های جدید برجامی اشاره می‌کردند. به نظر می‌رسد که آنها با توجه به سیگنال‌های برجامی ترجیح می‌دهد کمتر در موقعیت خرید قرار بگیرند و بیشتر به دنبال اخبار قطعی‌تر از مذاکرات باشند.

افزایش تقاضا برای دینار بر بازار دلار اثر می‌گذارد؟
اما فرارسیدن محرم و نزدیک شدن ایام اربعین، تقاضای دینار عراق را در بازار ارز کشور افزایش داده است.علی اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان گفت: ارزها و حتی کالاها در یک طرف و یک جبهه قرار دارند و تومان در طرف دیگر. طبیعتاً هرچی که در حوزه ارزها، تقاضا زیادتر و در نتیجه، قیمت ارزها بالاتر می‌رود، در واقع ارزش تومان کم می‌شود. ارزها و کالاها بر اساس عرضه و تقاضا و نرخ برابری که با هم دارند، قیمت گذاری می‌شوند.
او بیان کرد: این ارزها با یکدیگر گره خورده‌اند و می‌توانند در کنار یکدیگر، روندی افزایشی داشته باشند. اگر نیز شرایط مهیا باشد که تومان ایران به طور واقعی تقویت شود، طبیعتاً ارزها و کالا ها هم پایین می‌آیند.
سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار اثرگذار هستند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.