stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 441932
  • 15 تیر 1401 - 19:09
1

می‌توانیم از طارمی مالیات بگیریم!

می‌توانیم از طارمی مالیات بگیریم!

در اروپا، لژیونرهایی که در سایر کشورها توپ می‌زنند، علاوه بر کشور میزبان، باید به کشور خودشان هم مالیات بدهند!

قلم | qalamna.ir :

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «فوتبالیست‌ها هم مثل تمام اقشار ملزم به پرداخت مالیات هستند. هر چند در ایران هنوز سازوکاری که نشان بدهد همه فوتبالیست‌ها «واقعا» مالیات پرداخت می‌کنند یا خیر، وجود ندارد. در بسیاری از موارد، مربی یا بازیکن پرداخت مالیات را بر عهده باشگاه می‌گذارد که این نقض غرض است. با این حال شرایط در فوتبال اروپا کاملا متفاوت است. در این گزارش به بررسی شرایط مالیات‌ستانی در لیگ‌های معتبر می‌پردازیم؛ با این توضیح جالب که در اروپا، لژیونرهایی که در سایر کشورها توپ می‌زنند، علاوه بر کشور میزبان، باید به کشور خودشان هم مالیات بدهند!

ایتالیا

در سری A، میانگین حقوق پرداختی به بازیکنان ۴ میلیون یورو است. فوتبالیست‌هایی که در این کشور بیش از ۷۵ هزار یورو در سال درآمد دارند، باید ۴۳ درصد مالیات پرداخت کنند که تقریبا شامل همه بازیکنان سری A می‌شود. همچنین بازیکنان ایتالیایی که در لیگ‌های خارجی مشغول به فعالیت هستند، باید ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را به دولت پرداخت کنند. بازیکنان خارجی شاغل در سریA هم ۲۳ درصد از درآمد خود را تحت عنوان مالیات به دولت ایتالیا می‌پردازند.

فرانسه

زمانی فرانسه جزو کشورهایی بود که با اخذ مالیات سبک، شهروندان خارجی را به اشتغال و زندگی در این کشور ترغیب می‌کرد، اما مدتی است که چنین خبری در آنجا نیست. میانگین حقوق فوتبالیست‌های لوشامپیونه، ۳/ ۲ میلیون یورو در سال است و قانون در این زمینه از پرداخت حداقل ۴۵ درصد از حقوق سالانه تحت عنوان مالیات سخن می‌گوید که با شرایطی خاص ممکن است به ۵۰ درصد هم برسد. نکته جالب اینجاست که بازیکنان فرانسوی که در لیگ‌های دیگر کشورها مشغول فعالیت هستند هم باید سالانه ۲۰ درصد از حقوق خود را به دولت فرانسه پرداخت کنند! بازیکنان خارجی شاغل در فرانسه هم حداکثر ۳۰ درصد از دستمزد خود را باید برای مالیات کنار بگذارند. این یعنی بازیکنانی مثل لیونل مسی و نیمار نسبت به کیلیان امباپه کمتر مالیات می‌دهند. این تفاوت به همان دلیل است که اینها احتمالا باید بخش دیگری از دستمزدشان را به عنوان مالیات به دولت کشور خودشان بپردازند.

آلمان

در بوندسلیگا میانگین دستمزد دریافتی بازیکنان به ۲ میلیون یورو می‌رسد هرچند اختلاف زیادی میان دستمزدهای پرداختی بایرن مونیخ با سایر تیم‌ها وجود دارد. بازیکنان آلمانی شاغل در این لیگ، باید تا سقف ۴۵ درصد از دستمزد سالانه خود را به عنوان مالیات در اختیار دولت قرار دهند. بازیکنان خارجی مشغول در آلمان هم موظف به پرداخت ۲۵ درصد از رقم قراردادشان تحت این عنوان هستند.

انگلیس

میانگین دریافت حقوق بازیکنان در لیگ برتر انگلستان بیش از ۵ میلیون یورو در سال است. بازیکنان انگلیسی تا سقف ۴۵ درصد و بازیکنان غیر انگلیسی تا سقف ۲۰ درصد مالیات می‌پردازند. برای مثال حقوق ۲۵ میلیون پوندی کریس رونالدو در سال، پس از کسر ۲۰ درصد مالیات به این عدد رسیده است.

اسپانیا

بازیکنانی که پاسپورت اسپانیایی دارند، اگر درآمدی بیشتر از سالانه ۳۰۰ هزار یورو داشته باشند، باید ۴۷ درصد آن را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. از آنجا که میانگین پرداخت حقوق در این لیگ ۵/ ۴ میلیون یورو است، طبعا اکثر بازیکنان لالیگایی مشمول این قاعده هستند. اوضاع برای بازیکنان اسپانیایی لیگ‌های دیگر نسبتا بهتر از کشورهای همجوار است چرا که مالیات بر درآمد آنها سالانه ۱۵ درصد است.

نکــتـه طلایی

همان‌ طور که می‌بینید در اروپا بازیکنان شاغل در کشورهای دیگر، علاوه بر پرداخت مالیات به جامعه میزبان، بخش دیگری از درآمدشان را هم باید به عنوان مالیات به کشور زادگاه بپردازند. اگر این قاعده در ایران وجود داشت، ما باید از همه لژیونرهای فوتبال کشورمان که در کشورهای دیگر کسب درآمد می‌کنند مالیات می‌گرفتیم؛ از مهدی طارمی و سردار آزمون در پرتغال و آلمان تا بازیکنان شاغل در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس که دلار نفتی به جیب می‌زنند. ما اما نه‌تنها از ایرانی‌های خارج مالیات نمی‌گیریم، بلکه اکثر قریب به اتفاق خارجی‌های ایران هم پرداخت مالیات‌شان را بر عهده باشگاه یا فدراسیون می‌گذارند!»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.