stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 441590
  • 11 تیر 1401 - 18:54
1

اردوغان: ناتو برای اولین بار پ‌ک‌ک/پ‌ی‌د/ی‌پ‌گ و فتو را گروه تروریستی دانست

اردوغان: ناتو برای اولین بار پ‌ک‌ک/پ‌ی‌د/ی‌پ‌گ و فتو را گروه تروریستی دانست

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنانی گفت که در نتیجه تلاش‌های کشورش در اجلاس مادرید، پ‌ک‌ک-پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ و فتو برای اولین بار به عنوان گروه‌های “تروریستی” در سوابق ناتو ثبت شدند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه جمعه حین بازگشت از اجلاس ناتو به خبرنگاران گفت، تصمیماتی که در مادرید اتخاذ شد، به موقع به بار خواهند نشست.

او با اشاره به توافق چشمگیری که میان سوئد، فنلاند و ترکیه به امضا رسید، گفت:‌ وعده‌ها مهم هستند اما مهمترین نکته اجرا شدن آنهاست.

با امضای این یادداشت تفاهم، ترکیه دیگر با عضویت این دو کشور منطقه نوردیک در ناتو مخالفت نمی‌کند، در عوض فنلاند و سوئد هم به نگرانی‌های ترکیه در رابطه با تروریسم پاسخ می‌دهند.

با این حال اردوغان گفت که ترکیه به عنوان “کشوری که بارها در مبارزه با تروریسم از پشت خنجر خورده است” محتاط خواهد بود.

او همچنین افزود: ما از نزدیک رصد می‌کنیم که آیا وعده‌های داده شده به کشورمان در دوره آینده محقق می‌شود یا خیر. از این پس، انجام تبلیغات تروریستی، حمله به کشور و شهروندان ما و خرابکاری از سمت اعضای پ‌ک‌ک و فتو بسیار دشوارتر خواهد بود. اکنون توپ در زمین سوئد و فنلاند است. وقتی اشتباهی پیش بیاید، ما اسناد غیر قابل انکاری داریم و هر چه لازم باشد، انجام خواهیم داد. سوئد ۷۳ تروریست را به ما تحویل می‌دهد. فعلا سه چهار نفر از آنها را فرستاده‌اند اما این کافی نیست. وزارت دادگستری و امور خارجه و اطلاعات ملی ترکیه با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند.

اردوغان همچنین گفت که امضای توافقنامه با فنلاند و سوئد برای رفع مخالفت ترکیه با عضویت این دو کشور در ائتلاف ناتو پایان موضوع نیست و این دو کشور را ملزم می‌کند تا به وعده‌هایشان عمل کنند.

اردوغان در مسیر بازگشت از مادرید به خبرنگاران گفت: هیچ عجله‌ای برای تایید درخواست این دو کشور در پارلمان ترکیه نیست. اول آنکارا باید ببیند که آنها به وعده‌هایشان طبق این تفاهم‌نامه عمل می‌کنند، از جمله استرداد مظنونان مورد درخواست ترکیه. این را بدانید که این امضاها، به معنای اتمام کار نیست… بدون تایید از سوی پارلمان ما، این کار عملی نمی‌شود. بنابراین نیازی به عجله نیست. توپ اکنون در زمین آنهاست. سوئد و فنلاند فعلا عضو ناتو نیستند. اگر این دو کشور نوردیک مظنونانی که ما می‌خواهیم تحویل ندهند، پس از آن ما از طریق نهادها و واحدهای خودمان آنچه لازم باشد، انجام می‌دهیم.

روابط با یونان

رئیس‌جمهوری ترکیه درخصوص روابط با یونان گفت که رهبران ناتو که با او در مادرید ملاقات داشتند، پیشنهاد میانجیگری برای برگزاری مذاکرات با کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان را ارائه داده‌اند.

اردوغان گفت: تقریبا تمام روسای جمهور و نخست‌وزیرانی که با من دیدار کردند، گفتند “اجازه بدهید میانجیگری کنیم و شما را کنار هم قرار دهیم. آیا تا پایان امسال جلسه‌ای خواهید داشت؟” ما گفتیم متاسفیم چون اکنون برای چنین نشستی زمان نداریم چون واضح است که آنها در حال نظامی‌سازی این جزایر هستند.

ترکیه در ماه‌های اخیر همچنین انتقاد از یونان را بابت استقرار نیرو در جزایر واقع در شرق اژه و در نزدیکی ساحل ترکیه که در بسیاری موارد از ساحل آن قابل رویت است، افزایش داده است. این جزایر طبق معاهده ۱۹۲۳ لوزان و معاهده پاریس ۱۹۴۷ باید غیرنظامی باشند، بنابراین مستقر کردن هرگونه سرباز یا سلاح در این جزایر اکیدا ممنوع است.

به گفته اردوغان، ترکیه اصلا قصد ندارد با یونان وارد جنگ شود.

او پس از اقامه نماز جمعه به خبرنگاران در استانبول گفت: ترکیه قصد ندارد جنگی علیه یونان به راه بیندازد. با این حال، یونان به وعده‌هایش عمل نمی‌کند. آنها ۱۴۷ نقض حریم هوایی داشته‌اند. اگر ما همسایه هستیم، اگر دوست هستیم، چرا شما ۱۴۷ مرتبه حریم هوایی ما را نقض کرده‌اید؟ چنانچه نقض حریم هوایی ما ادامه یابد، ما به انجام آنچه بر عهده ماست، ادامه خواهیم داد.  

نخست‌وزیر یونان قبلا در آمریکا لابی کرده بود و در سخنانی در کنگره آمریکا خواسته بود که واشنگتن جنگنده‌های اف‌-۱۶ به ترکیه نفروشد. اردوغان گفت “از نظر من نخست وزیر یونان دیگر وجود خارجی ندارد!” اردوغان افزود: اجازه بدهید او به خودش مسلط شود. تا زمانی که او خودش را جمع و جور و کنترل نکند و به خودش نیاید، برای ما ملاقات با او ممکن نیست.

روابط با روسیه

در زمینه سیاست امنیتی جدید ناتو، اردوغان گفت که کشورش یک “سیاست متعادل” را در روابط با روسیه و اوکراین حفظ می‌کند، زیرا نمی‌خواهد به “آمد و شد دیپلماتیک” خودش آسیبی وارد شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که آنکارا با روسیه روابط دارد و تقریبا ۴۰ درصد از گاز طبیعی خودش را از روسیه می‌گیرد. او افزود: از طرف دیگر ما در حال حاضر روی انرژی هسته‌ای کار می‌کنیم. در نیروگاه برق آک‌ کویو. پی‌ریزی چهارمین بخش آن ظرف ماه‌های آتی و شاید در ژوئیه ریخته شود.

او گفت که علاوه بر انرژی، ترکیه و روسیه در صنعت دفاعی نیز همکاری دارند. اردوغان گفت که نشست ویژه‌ای درباره “تروریسم” و “تهدیدات نوظهور از جنوب” در این اجلاس به درخواست ترکیه برگزار شد.

اردوغان در ادامه اظهار داشت: در مفهوم راهبردی (ناتو) برای اولین بار مشخص کردیم که سازمان‌های تروریستی، نیروهای امنیتی، مردم و سرزمین‌های ما را تهدید می‌کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.