stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 441379
  • 08 تیر 1401 - 18:53
1

استولتنبرگ: ایجاد تنوع در تامین کنندگان انرژی ضروری است

استولتنبرگ: ایجاد تنوع در تامین کنندگان انرژی ضروری است

دبیرکل ناتو تاکید کرد، از آنجایی که روسیه از انرژی به عنوان “یک سلاح” استفاده می‌کند، این ائتلاف باید در تامین‌کنندگان انرژی‌اش تنوع ایجاد کند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری آناتولی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اجلاس عمومی ناتو در جریان “گفت‌وگوی سطح بالا در زمینه اقلیمی و امنیتی” گفت: جنگ در اوکراین خطر وابستگی شدید به کالاهای “دولت‌های مستبد” را نشان می‌دهد. شیوه‌ای که روسیه از انرژی به عنوان یک سلاح تهدید و زور استفاده می‌کند، بر لزوم مستقل شدن هر چه سریع‌تر از نفت و گاز روسیه تاکید دارد.

وی افزود: در همین حال، ما نباید یک وابستگی را با وابستگی دیگر عوض کنیم. بسیاری از تکنولوژی‌های سبز جدید و مواد معدنی که آنها نیاز دارند از چین می‌آید. بنابراین ما باید در منابع انرژی و تامین‌کنندگان‌مان تنوع ایجاد کنیم.

استولتنبرگ درباره جنگ کنونی روسیه در اوکراین گفت: حمایت از اوکراین به نفع ماست. ما از اوکراین حمایت می‌کنیم چرا که آنها نه تنها یک شریک نزدیک هستند که سال‌هاست با آن کار کرده‌ایم بلکه اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این جنگ پیروز شود، جهان متحدان ناتو، ناامن‌تر خواهد شد.

وی افزود: بنابراین، از نظر امنیتی به نفع ماست که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل باقی بماند.

دبیرکل ناتو درباره مسدود شدن مسیر واردات غلات گفت: علت افزایش بهای مواد غذایی تحریم‌های ناتو علیه روسیه نیست بلکه جنگ کنونی روسیه دلیل این مشکل است.

وی افزود: هیچ تحریمی از سوی متحدان ناتو علیه صادرات غلات وجود ندارد. بنابراین علت دشواری خارج کردن غلات از اوکراین و ارسال مواد غذایی به اوکراین جنگ و محاصره روسیه است.

استولتنبرگ همچنین ناامیدی خود را از چین به عنوان کشوری که جنگ روسیه را محکوم نکرد، ابراز کرده و گفت: روسیه و چین خیلی بیشتر از گذشته به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصمیمات فنلاند و سوئد برای درخواست عضویت در ناتو را “تاریخی” خواند و گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که وقتی متحدان جدید یا کشورهای جدید به این ائتلاف ملحق می‌شوند، باید منافع امنیتی همه متحدان را در نظر بگیریم.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: ترکیه نگرانی‌های جدی را درباره مشائلی چون تروریسم ابراز کرده و همه ما می‌دانیم که هیچ یک از متحدان ناتو بیشتر از ترکیه از حملات تروریستی رنج نبرده است. هزاران تن کشته شده‌اند و حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک و دیگر گروه‌ها مسئول این نوع حملات هستند و پ.ک.ک یک سازمان تروریستی است. پ.ک.ک نه تنها از سوی ناتو بلکه از سوی اتحادیه اروپا، سوئد و فنلاند نیز به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت شناخته شده است.

وی با اشاره به نشست چهارجانبه ترکیه، ناتو، فنلاند و سوئد گفت: ما گردهم می‌آییم تا درباره تقویت اقدامات، افزایش همکاری‌ها و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کنیم. این موضوع قطعا به عنوان بخشی از روند الحاق فنلاند و سوئد که مشغول صحبت درباره آن هستیم، قانونی و مهم است. من هیچ قولی نمی‌دهم. تنها می‌توانم بگویم که بارها با روسای جمهور ترکیه و فنلاند و نخست وزیر سوئد صحبت کرده‌ام و امیدوارم بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

استولتنبرگ در بخش دیگری از سخنانش گفت: ناتو در بحبوحه جنگ اوکراین با بزرگ‌ترین چالش خود مواجه است. متحدان ناتو در بحبوحه جدی‌ترین بحران امنیتی که تاکنون با آن مواجه شده‌ایم، این اجلاس را در مادرید برگزار کردند. ایم یک اجلاس تاریخی و متحول‌کننده خواهد بود.

وی تصریح کرد: ناتو قرار است درباره بازدارندگی به توافق برسد تا بتواند تا سال آینده در شرق اروپا تجهیزات جنگی بیشتری مستقر کند.

استولتنبرگ همچنین گفت:‌ چین چالشی برای ارزش‌ها و منافع ناتو است و این ائتلاف باید پیامدها سرمایه‌گذاری چین در تسلیحات دوربرد مدرن را برای امنیتش در نظر بگیرد.    

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.