stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 441126
  • 05 تیر 1401 - 18:53
1

سازمان ملل چشمانش را به روی نقض حقوق بشر در افغانستان بسته است

سازمان ملل چشمانش را به روی نقض حقوق بشر در افغانستان بسته است

“یک گزارش داخلی سازمان ملل بدترین نگرانی‌ها را درخصوص بی‌اعتدالی و افراط طالبان تایید می‌کند؛ از جمله این موارد در این گزارش می‌توان به سوءاستفاده از زنان و کودکان، سرکوب رسانه‌ها، هدف قرار دادن فعالان جامعه مدنی، تعطیلی سازمان‌های حقوق بشری و جایگزینی آموزش عمومی با عقاید افراطی اشاره کرد.”

قلم | qalamna.ir :

«لین اودانل»، روزنامه‌نگار استرالیایی و ستون‌نویس نشریه فارن پالسی در مطلبی برای این نشریه نوشت: «گزارش منتشر شده توسط “هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان” (Unama) در ماه مه پیرامون وضعیت حقوق بشر در این کشور، جزئیاتی را درخصوص نقض قوانین حقوق بشر توسط دولت طالبان ارائه می‌دهد.

این گزارش شرح داده است که با وجود گذشت تقریبا یک سال تعامل با طالبان به عنوان دولت دوفاکتو افغانستان، سازمان ملل هنوز تفاوت چندانی درخصوص توجه طالبان به مسائل اولیه درخصوص حقوق بشر از جمله دسترسی به غذا و آموزش احساس نکرده است.

۱۰ ماه از تصرف افغانستان به دست طالبان می‌گذرد و به لطف توافقنامه به اصلاح صلح‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروها از افغانستان، این کشور دچار یک سردرگمی شده است.

یک پیامد اصلی: کمک‌کنندگان بین‌المللی به طالبان پول نمی‌دهند و در عوض از طریق کانال‌های دیگر کمک مالی می‌کنند. اما سازمان ملل متحد موسسات خیریه کوچک‌تر و سازمان‌های غیردولتی را که در افغانستان مشغول به کار هستند، مورد حمایت قرار داده و آن‌ها تضمین می‌کنند که پول به جای نظام به دست مردم افغانستان برسد.

منابع بخش کمک‌رسانی افغانستان می‌گویند که کنترل طالبان بر سازمان‌های غیردولتی محلی باعث می‌شود که این کمک‌ها اغلب به سمت حامیان و سربازان طالبان هدایت شوند. زلزله ۶.۱ ریشتری در دو ولایت “خوست” و “پکتیا” که در ۲۲ ژوئن رخ داد و هزاران کشته و زخمی بر جای گذاشت، فقدان قانون و نظارت در این بخش از کمک‌رسانی را بیشتر برجسته می‌کند. رئیس یک سازمان غیردولتی محلی بدون فاش کردن نام خود گفت که هیچ کدام یک از این سازمان‌های محلی و یا بین‌المللی ظرفیت به چالش کشیدن مقامات طالبانی را ندارند.

پس از تصرف افغانستان به دست طالبان، بسیاری از پزشکان و کادر اورژانس این کشور را ترک کردند. محمد حقمل، رئیس سابق وزارت بهداشت افغانستان گفت: برخی از افرادی که واجد شرایط نیستند، در حال انجام کارهای بزرگی هستند. آن‌ها نه تنها هیچ منابعی در اختیار بلکه هیچ تمایلی به شنیدن حرفهای مردمی که می‌دانند در این شرایط باید چه کرد، ندارند. آنها هیچ میلی به یادگیری ندارند. وضعیت آشفته‌ای است.

سازمان ملل متحد امسال حدود ۵ میلیارد دلار کمک خواسته است تا بتواند نیازهای افراد در افغانستان را برآورده کند و همچنین اعلام کرده بود که حدود ۳۸ میلیون تن با مشکل کمبود غذا مواجه شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه روز پنجشنبه پیرامون وضعیت افغانستان گفت علی‌رغم اینکه اقداماتی درخصوص دخالت طالبان در کمک‌های بین‌المللی اتخاذ شده و حتی وعده‌هایی که افراد این دولت مبنی بر عدم دخالت در کمک‌های بین‌المللی داده‌اند، اما دولت جدید این کشور شدیدا به دنبال ایفا کردن نقشی در هدایت این کمک‌ها به مردم و اولویت‌بندی‌ کردن کمک‌ها براساس فهرست خود هستند.

هیئت یوناما بارها جلسات خود با مقامات طالبان را علنی کرده و می‌گوید که دائما مقامات این دولت را در فشار قرار می‌دهد تا نسبت به حقوق بشر متعهد شوند.

براساس گزارش سازمان ملل، طالبان هنوز به وعده‌های خود درخصوص حقوق بشر برای زنان و سایر شهروندان افغان عمل نکرده است. آن‌ها مخالفان خود را در سراسر کشور می‌کشند. براساس این گزارش، آنها به قتل‌های فراقانونی،‌ دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری متهم هستند. زنان و کودکان از افراد آسیب‌پذیری هستند که در معرض چنین خطراتی از جمله فروش کودکان، ازدواج‌های اجباری، کودکان کار و خشونت خانگی هستند. این گزارش بدون ذکر جزئیاتی افزود که استخدام کودکان و استفاده آن‌ها توسط این مقامات دوفاکتو همچنان ادامه دارد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که طالبان علی‌رغم اینکه به عنوان دولت قانونی به رسمیت شناخته نشده است، با این حال به معاهدات موجود متعهد هستند که به موجب آن باید حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی همه افراد در افغانستان را تضمین کند.

یکی از منابع نزدیک به طالبان بدون فاش کردن نام خود گفته است که طالبان اگر نیاز همه مردم را در نظر نگیرد، خودش عامل نابودی دولتش خواهد بود. دشمن طالبان قحطی، خشکسالی و فقدان امنیت است. حتی اگر یک درصد از مردم شروع به جنگیدن کنند، دیگر طالبانی وجود نخواهد داشت.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.