stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 440816
  • 31 خرداد 1401 - 19:26
0

برنامه ایران برای افزایش غنی‌سازی

برنامه ایران  برای افزایش غنی‌سازی
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ایران در حال آماده‌سازی خود برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ در سایت فردو است. این گام امکان غنی‌سازی در سطوح مختلف را به ایران می‌دهد.
 ایران خود را برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در سایت زیرزمینی فردو آماده می‌کند.  بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  در گزارش خود به کشورهای عضو تأیید کردند که ایران آماده است تا گاز هگزافلورید اورانیوم (UF6) را به دومین آبشار سانتریفیوژهای IR-6 نصب شده در فردو، سایتی که در کوه حفر شده است، تغذیه کند. این آبشار سانتریفیوژ که از ۱۶۶ ماشین تشکیل می‌شود، دومین آبشار سانتریفیوژ آی‌آر-۶ است که در سایت فردو نصب شده است.
 ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که غیرفعال‌سازی این آبشار، فرآیندی که مقدم بر غنی‌سازی است را از روز یکشنبه آغاز کرده است. این کشور پیشتر به آژانس اطلاع داده بود که از دو آبشار IR-6 می توان برای غنی سازی تا ۵ یا ۲۰ درصدی استفاده کرد، اما «آژانس هنوز توضیحی از ایران دریافت نکرده است که این آبشار در چه سطحی غنی‌سازی را انجام خواهد داد.»
این اقدام آخرین گامی است که ایران پیشاپیش تهدید کرده بود که انجام خواهد داد، اما اجرای آن را متوقف کرد تا اینکه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خردادماه امسال با اکثریت قاطع قطعنامەای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند. شورای حکام در این قطعنامه از ایران خواست کە بدون اتلاف وقت با آژانس انرژی اتمی برای روشن شدن منشاء ذرات اتمی اورانیوم یافت شده در سه مکان اعلام نشده، همکاری کند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی می‌گوید همچنان در پی رسیدن به توافق هسته‌ای و احیای برجام است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه دریک کنفرانس خبری گفت جمهوری اسلامی همچنان در “مسیر دیپلماسی” حرکت می‌کند و این “قطار هنوز از ریل خود خارج نشده است.”
تاسیسات هسته‌ای فردو در عمق زمین در نزدیکی شهر قم احداث شده است.در پی توقف مذاکرات بازگشت ایران و آمریکا به معاهده هسته‌ای برجام و ناامیدی از حصول نتیجه، کشورهای اروپایی و آمریکا قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید و از عدم همکاری ایران با آژانس انتقاد کرد.ایران، پس از صدور این قطعنامه بعضی از اقدامات خود را بر اساس توافق هسته‌ای برجام کاهش داد و از جمله بیش از ۲۰ دوربین نظارتی آژانس را خاموش کرد. بر اساس گزارش‌ها، کنترل آنلاین سطح غنی سازی اورانیوم ایران هم، که آژانس بر اساس توافق برجام با دستگاه‌های جدید انجام می‌داد، متوقف شده است.
به گفته رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۲۷ دوربین نصب شده در مراکز غنی‌سازی ایران قطع می‌شود و ۴۰ دوربین باقی می‌ماند. سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده دوربین‌هایی که قطع می‌شود، از دوربین‌های نظارتی «فراپادمانی» بوده، به این معنی که در چارچوب تعهدات ایران به ان‌پی‌تی یا پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست و ایران داوطلبانه با نصب آنها موافقت کرده بوده است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.