stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 440780
  • 31 خرداد 1401 - 18:54
1

“دیپلماسی شی”، تعهد رهبر چین به ارتقای همکاری بلوک بریکس

“دیپلماسی شی”، تعهد رهبر چین به ارتقای همکاری بلوک بریکس

چند روز دیگر شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین میزبان چهاردهمین اجلاس بلوک اقتصادی “بریکس” و “گفتگوی سطح بالا درباره توسعه جهانی” است و در مراسم افتتاحیه اجلاس مجمج تجاری بریکس با فرمت مجازی شرکت می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

خبرگزاری شینهوا در گزارشی در خصوص مواضع و دیپلماسی چین و شی جینپینگ، رئیس جمهوری این کشور در ارتباط با بلوک اقتصادی “بریکس” متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌نویسد: «کشورهای عضو بلوک بریکس به موجب همکاری در حوزه‌هایی همچون اقتصاد، تجارت، سیاست، امنیت، نوآوری فن‌آوری و همینطور تبادلات فرهنگی و مردمی نتایج مفیدی کسب کرده‌اند.

شی جینپینگ از رهگذر مجمع‌های سران بلوک بریکس در طی سال‌های گذشته بینش‌های خود را در قبال مکانیسم ارائه کرده و از توسعه این بلوک جهانی برای همکاری‌های چندجانبه حمایت کرده است. در اینجا برخی از صحبت‌های او در زمینه‌های مختلف طی مجامع بریکس در سال‌های اخیر برجسته شده است.

در زمینه همکاری‌های سیاسی و امنیتی

شی جینپینگ در جریان مراسم افتتاحیه مجمع تجاری بریکس در سوم سپتامبر ۲۰۱۷ گفت: ما در عصر بزرگی از توسعه، دگرگونی و تعدیل هستیم. اگرچه درگیری و فقر هنوز در سطح جهانی حذف نشده است، اما روند حرکت به سمت صلح و توسعه روز به روز قوی‌تر شده است.

او خاطر نشان کرد:‌ دنیای امروز ما به طور فزاینده‌ای چندقطبی می‌شود؛ اقتصاد جهانی شده است؛ تنوع فرهنگی رو به رشدی وجود دارد؛ و جامعه دیجیتالی شده است. قانون جنگ که به موجبش ضعیف طعمه قدرتمند می‌شود و بازی‌های مجموع-صفر رد می‌شوند و صلح، توسعه و همکاری برد-برد به مطالبه مشترک همه مردم تبدیل شده است.

در زمینه اقتصاد جهانی

شی جینپینگ در مراسم افتتاحیه مجمع تجاری بریکس در سال ۲۰۱۷ گفت: ما باید ایجاد یک اقتصاد جهانی باز را ترویج دهیم، آزادسازی و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری را پیش ببریم و مشترکا زنجیره‌های جدید ارزش جهانی بسازیم و جهانی‌سازی اقتصادی را مجدداً متعادل کنیم. انجام این اقدامات مزایایی را برای مردم در سراسر جهان به همراه خواهد داشت.

شی جینپینگ افزود: ما پنج کشور بلوک بریکس باید بیشتر به روی یکدیگر گشایش پیدا کنیم، منافع همگرایانه را در این فرآیند گسترش دهیم، رویکردی فراگیر اتخاذ کنیم و فرصت‌ها را به اشتراک بگذاریم تا دورنماهای حتی روشن‌تری برای اقتصادهای در حال رشد این پنج کشور ایجاد کنیم.

رئیس جمهور چین در عین حال در جریان دوازدهمین اجلاس سران بریکس در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ گفت: کووید-۱۹ چالشی است که باید صریح با آن روبرو شویم. ما باید از جامعه بین‌المللی بخواهیم تا اجرای دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار را محور همکاری‌های مربوط به توسعه بین‌المللی قرار دهد. ریشه‌کن‌سازی فقر باید یک هدف اصلی قرار گیرد و باید منابع بیشتری صرف کاهش فقر، آموزش، سلامت و توسعه زیرساخت شود.

وی همچنین تاکید کرد: ما باید از نقش هماهنگ‌کننده سازمان ملل حمایت کرده و شراکت‌ها برای توسعه جهانی را تقویت کنیم به نحوی که برابرتر و متوازن‌تر باشد تا ثمره توسعه به کشورهای در حال توسعه بیشتری سرایت کند و نیازهای گروه‌های محروم بهتر برطرف شود.

در زمینه تبادلات مردمی

رئیس جمهور چین از سوی دیگر در صحبت‌هایش در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۵ در جریان هفتمین اجلاس سران بریکس گفت: همکاری موفق کشورهای بلوک بریکس ثابت می‌کند که نظام‌های اجتماعی مختلف می‌توانند با یکدیگر تطبیق یابند و الگو ‌های متفاوت توسعه می‌توانند با یکدیگر کار کنند و ارزش‌های مختلف می‌توانند از قدرت یکدیگر استفاده کنند. ما باید باز و فراگیر بمانیم تا از یکدیگر یاد بگیریم و در کنار یکدیگر از طریق جستجوی زمینه‌های مشترک در ضمن کنار گذاشتن اختلافات پیشرفت کنیم.

شی جینپینگ همچنین در اظهاراتش در طی نشست عمومی اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۸ گفت: ما کشورهای بلوک بریکس به داشتن تمدن‌هایی بزرگ می‌بالیم. وقتی صحبت از مبادلات فرهنگی و بین مردمی می‌شود، کارهای زیادی می‌توانیم با هم انجام دهیم.

وی افزود: ما باید از طریق تبادلات گسترده در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، سلامت، ورزشی، گردشگری و سایر زمینه‌ها، ارتباطات مردمی و جلب حمایت مردمی‌تر از همکاری‌های مربوط به بریکس را هدف قرار دهیم.

همچنین این رئیس جمهور چین در جریان نشست عمومی اجلاس برازیلیای بریکس در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ خاطرنشان کرد: ما باید این حرکت را حفظ و تقویت کنیم تا به این ترتیب تبادلات مردمی خود را وسعت و عمق بیشتری ببخشیم. بر این اساس، می‌توانیم از همکاری‌های مربوط به برنامه “بریکس پلاس” به عنوان بستری برای افزایش گفت‌وگو با سایر کشورها و تمدن‌ها و به دست آوردن دوستان و شرکای بیشتر برای بریکس استفاده کنیم.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.