stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 440745
  • 30 خرداد 1401 - 19:26
0

مرغداران ایرانی به عراق مهاجرت می‌کنند

مرغداران ایرانی به عراق مهاجرت می‌کنند
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: عراق واردات مرغ و تخم‌مرغ از ایران را ممنوع کرد؛ اما این ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و فعالان تجاری ایران در عراق می‌گویند که ایران به زودی بازار محصولات کشاورزی عراق را از دست خواهد داد و چه بسا واردکننده مرغ و گوشت از عراق شود.بسیاری از دامداران، مرغداران و پرورش‌دهندگان ماهی ایران سرمایه خود را برداشته و به عراق مهاجرت کرده‌اند. مهدی کرمی‌پورمقدم، دبیر کل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق توضیح می‌دهد که عراق تقریبا دیگر به مرغ و تخم‌مرغ ایران نیاز ندارد و گاهی به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت مجوز واردات از ایران را صادر می‌کند.

او ادامه می‌دهد که دولت عراق مانند بسیاری از کشورها برای تنظیم بازار خود گاهی مجوز واردات محدود مرغ و تخم‌مرغ را می‌دهد و اخیرا با توجه به جنگ اوکراین و روسیه، دولت عراق نگران بروز کمبود مواد غذایی در بازار کشور خود شد و در نتیجه اجازه داد واردات مرغ و تخم‌مرغ آزاد شود اما حالا دوباره این مجوز را لغو کرده است.
دبیر کل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین می‌گوید که پیش از این نگرانی آن بود که ترکیه بازار عراق را از دست ایران بگیرد اما حالا عراقی‌ها برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای اقتصاد خود انجام داده‌اند و ایران از این پس باید عراق را به عنوان یک رقیب بزرگ خود در صادرات تصور کند.

کرمی‌پورمقدم ادامه می‌دهد: در حال حاضر هفت هزار مرغداری در عراق تأسیس شده است که بزرگ‌ترین مرغداری‌های آن در دیوانیه عراق است و حدود سه تا چهار هزار هکتار وسعت دارند.او تأکید می‌کند که در سال ۲۰۱۹ عراق ۱.۵ میلیارد عدد تخم‌مرغ تولید می‌کرد و در سال ۲۰۲۱ یعنی فقط ظرف دو سال تولید تخم‌مرغ عراق حدود ۴.۵ تا پنج برابر شده است و در حال حاضر این کشور حدود هفت میلیارد عدد تخم‌مرغ در سال تولید می‌کند.

عراق صادرکننده مرغ و تخم‌مرغ
دبیر کل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین توضیح می‌دهد که عراقی‌ها صادرات مرغ و تخم‌مرغ را هم کلید زده‌اند و بازار هدف آنها فعلا کشورهای عربی است.تولید پرچالش و گرفتاری‌های متعدد تولیدکنندگان کشاورزی ایران حالا سبب شده است که شمار زیادی از تولیدکنندگان ایرانی راهی عراق شوند. دبیر کل سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید که بخش زیادی از تولیدکنندگان فراورده‌های پروتئینی ایران سرمایه‌های خود را به عراق آورده‌اند و به‌ویژه در بخش استخرهای پرورش ماهی این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کرمی‌پورمقدم ادامه می‌دهد که خود او چند سال پیش در یک مجتمع کشت و صنعت در دشت قزوین کار می‌کرد و تیمی عهده‌دار خدمات فنی و مهندسی این مجتمع کشت و صنعت بودند.او ادامه می‌دهد: در حال حاضر اگر با آن تیم تماس بگیرید می‌گویند که برای ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق رفته‌اند چراکه عراق چنان جاذبه‌ای در بازار تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده که بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل خدماتی و مهندسی راهی این کشور شده و به عراق مهاجرت کرده‌اند. مرغداری و دامداری پس از نفت از بزرگ‌ترین صنایع تولیدی ایران به شمار می‌آیند اما حالا روزهاست که تولیدکنندگان این صنایع از زیان‌های سنگین خود می‌گویند.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.