stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 440738
  • 30 خرداد 1401 - 19:25
0

ارز نیمایی تخم مرغ را گران می‌کند؟

ارز نیمایی تخم مرغ را گران می‌کند؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گرانی کالا و محصولات بیش از وعده کنترل دولت بر قیمت‌ها شرایط بازار مصرف را برای مردم سخت‌تر کرده است.واردات نهاده‌های دامی از سال قبل با تنش نرخ دلار و همچنین سنگ اندازی توسط درگاه‌های وزارت صمت با بحران کمبود و قیمت مواجه شده است. امروز مرغداران تولیدات با ارز نیمایی را راهی بازار کردند و مرغ‌های با ارز نیمایی در فروشگاه‌ها عرضه شده است.

هر کیلو مرغ به ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. این نتیجه سیاست گذاری دولت برای کنترل بازار پس از حذف ارز ترجیحی است. اما فروشگاه‌ها همچنان با نرخ‌های مختلف اقدام به فروش مرغ دارند که باعث گلایه مردم شده است.تخم مرغ هم متأثر از حذف ارز ترجیحی است. بازار این محصول این روز‌ها دستخوش افزایش قیمت ناگهانی شده است. قرار بود دولت قبل از هر اقدامی بازار مصرف را آرام و سپس حذف ارز ترجیحی از کالا‌های اساسی را اجرا کند. اما متأسفانه عجله دولت بیش از این بود و قبل از فروکش شدن گرانی مواد غذایی، محصولات با ارز نیمایی راهی بازار مصرف شده است.طی روز‌های اخیر هر شانه تخم مرغ به بیش از ۸۰ هزار تومان رسیده است. در حالی که طبق قیمت‌های تنظیم بازار هر شانه تخم مرغ بین ۶۰ تا ۶۲ هزا رتومان در میادین و ۶۵ تا ۷۰ تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد.

افزایش لحظه به لحظه قیمت ها، قبل از اعلام رسمی قیمت تخم مرغ، بازار با پیش بینی به پیشباز تصمیمات آینده دولت رفته تا جای که تخم مرغ به صورت چند نرخی به مصرف کننده عرضه می‌شود.در ادامه تکانه‌های اقتصادی و معیشتی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ توسط دولت اینبار شاهد افزایش اجباری قیمت تخم مرغ در بازار خواهیم بود.

باتوجه به درخواست وزارت جهاد کشاورزی از تشکل‌های تولیدی درخصوص محاسبه و اعلام قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ با ارز نیمایی قیمت اعلامی تولیدکنندگان برای هر شانه تخم مرغ به ۱۱۰ هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ به ۸۰ هزار تومان می‌رسد.

بنظر می‌رسد با توجه به تولید مرغ و تخم مرغ با ارز نیمایی دولت نسبت به اعلام رسمی قیمت جدید این محصولات برای کنترل بازار اقدام کند. به همین منظور در روز‌های اخیر بازار با پیش بینی روند تصمیم گیری دولت، تخم مرغ در بازار با قیمت‌های متنوع از ۷۰ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.پس از تصمیم دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی پیش بینی‌های کارشناسان ایجاد شوک بزرگ به بازار و خصوصا مصرف کنندگان بود که در حال حاضر پس لرزه‌های بی پایان آن را در بازارشاهد هستیم.بنظر می‌رسد باتوجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت تخم‌مرغ وابسته به نرخ نهاده است افزایش مجدد قیمت رسمی تخم مرغ اقدام بعدی دولت در کنترل بازار خواهد بود.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.