stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 440687
  • 30 خرداد 1401 - 9:06
0
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

مکانیزه کردن کشاورزی و اصلاح الگوهای کشت توسط کشاورزان یک ضرورت است

مکانیزه کردن کشاورزی و اصلاح الگوهای کشت توسط کشاورزان یک ضرورت است
خوزستان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر رعایت الگوی کشت توسط کشاروزان به دلیل بحران کم‌آبی تاکید کرد و گفت: کشاورزی ما هنوز به طور کامل مکانیزه نشده، از این رو بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری و تکنولوژی روز و دانش‌بنیان کردن کشاورزی یک ضرورت است.
قلم | qalamna.ir :

خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به وضعیت کشاورزی در استان خوزستان اظهار کرد: خوشبختانه در کشور ما در حوزه کشاورزی تحولی ایجاد شده و همه امکانات موجود را به بالفعل تبدیل کردیم مخصوصا در خوزستان که استان صدرنشین محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی اهمیت موضوع تامین امنیت غذایی را یکی از مؤلفه‌های قدرت‌ها برای هر کشوری دانست و افزود: استان خوزستان در حدود ۱۰ محصول مقام اول کشور و در چند محصول دیگر مقام دوم و سوم را دارد و در مجموع حدود ۱۴ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور متعلق به این استان است.

او با بیان اینکه خوزستان بزرگترین جلگه کشاورزی کشور است و ۱۱ درصد از اراضی کشور در این استان وجود دارد اضافه کرد: علی‌رغم اینکه دچار کم‌آبی و خشکسالی هستیم و امسال نیز حدود ۳۸ درصد کاهش بارندگی بودیم و همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که باید تولیدات کشاورزی ما در استان کاهش پیدا کند اما با لطف الهی و تلاش کشاورزان و جهارگران چنین نشد و تولیدات خوبی داشتیم.

امیری‌زاده با اشاره به اینکه امروز در مدیریت کلان استان و با همراهی کشاورزان برای ایجاد تحول در کشاورزی باید برای کشاورزی قراردادی و تغییر الگوی کشت متناسب با نیاز کشور مسیر درست را طی کند ادامه داد: امروز توانستیم بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم ناب درجه یک در استان خوزستان خریداری کنیم.

وی ابراز کرد: سه آیتم در ارتباط با گندم داریم که شامل تولید گندم، خرید تضمینی که همان گندم نان است و خرید گندم بذری که در تولید بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن گندم در استان تولید شده، بیش از یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۵۰۰ تن گندم نان به صورت تضمینی و حدود ۵۰ هزار تن گندم بذری برای بذر سال آینده از کشاورزان خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه آن چیزی که در حال حاضر در کشور مطرح است بحث خرید تضمینی است تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی بیش از یک میلیون تن برای استان پیش‌بینی خرید گندم داشته که خوشبختانه محقق شد و همچنان بر قله رفیع نخست تولید کالای استراتژیک و اساسی گندم در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در کلزا هم با تولید ۷۹ هزار تن دانه روغنی کلزا در کشور برای دومین سال متولی رتبه نخست را کسب کردیم گفت: در کالاهای دیگر همچون چغندرقند پاییزه بیش از ۶۰۰ هزار تن تا الان برداشت داشتیم و پیش‌بینی می‌شود این میزان به حدود ۹۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن هم برسد.

امیری‌زاده با اشاره به اینکه همچنان بحران ادامه دارد و تا رسیدن به هدف غایی و نهایی که تامین امنیت غذایی است باید مسیر پیشرفت و تحولی را در پیش بگیریم اذعان کرد: کم‌آبی و خشکسالی برای کشاورزان که تنها منبع درآمدی و معیشت خود را از این راه تامین می‌کنند دچار چالش‌هایی شده که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اگر کشاروزان الگوی کشت را رعایت کنند مشکل اساسی به وجود نخواهد آمد.

وی بیان کرد: خوزستان استانی چهار فصل است و در حالی که در فصلی محصولاتی کاشت می‌شود چند محصول نیز در حال برداشت است که اگر مصرف آب مدیریت نشود آثار و تبعات زیادی را بر بخش کشاورزی می‌گذارد که یکی از آنها افت کمی و کیفی تولیدات و محصولات کشاورزی و در نهایت تهدید امنیت غذایی ما است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: از دیگر آثار خشکسالی تشدید وابستگی به واردات محصولات کشاروزی و نهاده‌های دامی، تشدید پدیده‌هایی همچون بیایان‌زایی و فرسایش‌های بادی و خاکی و تشدید برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی است.

وی خاطر نشان کرد: امروز کشاورزی ما کشاورزی پیشرفته‌ای نیست که بتوانیم از تکنولوژی خوب استفاده کنیم و با بهره‌وری خوب از آب نهایت افرایش تولید و عملکرد را داشته باشیم؛ کشاورزی ما هنوز به طور کامل مکانیزه نشده، از این رو بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری و تکنولوژی روز و دانش‌بنیان کردن کشاورزی یک ضرورت است.

امیری‌زاده عنوان کرد: شورای عالی امنیت ملی کشت برنج را فقط در سه استان مجاز دانسته و در بقیه استان‌ها از جمله خوزستان ممنوع کرده است که باید کشاورزان را مجاب کنیم از کشت برنج خودداری کنند و در کنار آن کمک‌هایی هم برای کشاورزان در نظر گرفته شده تا از این بحران عبور کنیم.

وی اذعان کرد: در این راستا با توجه به جلسات کارشناسی و فنی پیشنهادات و بسته‌های حمایتی را به استانداری، وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی و نیرو و حتی ریاست جمهوری ارسال کردیم که بخشی از آنها در حوزه کشاورزی و بخشی هم در حوزه زراعت و باغبانی و دامپروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: امروز با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و شورای تامین استان کشت برنج در حوزه‌‌های کارون، دز، مارون و کرخه ممنوع است و علاوه بر آن در حوزه کرخه به دلیل کمبود آب و شرایط بحرانی هر نوع کشت فصلی ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه به همین منظور کارهای خوبی در این حوزه کرخه در حال پیگیری است که بخشی انجام شده و بخشی در حال پیگیری است اضافه کرد: در حوزه‌های دیگر غیر از برنج کشت‌های کم‌آب همچون ذرت علوفه‌ای، انواع حبوبات، کشت‌های اقتصادی و باصرفه همچون کنجد به کشاورزان پیشنهاد داده شده است.

امیری‌زاده با اشاره به اینکه در حوزه کرخه علاوه بر پیگیری‌های خسارت ممنوعیت کشت، در بحث دام هم کارهای بزرگی انجام شده تصریح کرد: امسال به خاطر پیشگیری از بروز خسارت کشاورزان ۱۰۷ استخر بزرگ و مناسب برای دامداران از جمله گاومیش‌داران ایجاد کردیم که حدود ۳۳ هزار راس گاومیش این حوزه کرخه وجود دارد.

وی ابراز کرد: همچنین برای زمانی که آبی برای استخرها وجود نداشته باشد، مه‌پاش‌هایی را در دستور کار قرار دادیم که تا الان ۲۰۶ جایکاه مه‌پاش برای گاومیش‌داران بالای ۵۰ راس احداث شده که حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار راس است و در حال راه‌اندازی مه‌پاش‌های دیگری برای گاومیش‌داران زیر ۵۰ راس هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه هر کدام از این جایگاه‌ها ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد که به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار گرفته است اذعان کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با بسیج سازندگی جهت ساخت این جایگاه‌ها منعقد شده، در مرحله اول ۳۵ جایگاه دیگر تا آخر هفته احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقدام دیگری که برای پیشگیری از بحران انجام شده، بیمه رایگان دام‌های حوزه کرخه است عنوان کرد: بیش از ۳۰۰ راس دام سبک و سنگین در این حوزه وجود دارد که تاکنون ۲۳۵ هزار راس بیمه شده است.

امیری‌زاده با اشاره به اینکه اگر این استخرها و مه‌پاش‌ها که بسیار مورد استقبال دامداران قرار گرفته به هر دلیلی جوابگو نبود، کوچ گاومیش‌ها به سمت رودخانه‌های پرآب همچون کارون را در برنامه داریم یاد آور شد: ما اکنون بحران علوفه را هم داریم ولی برای این موضوع درخواست اعتبار کردیم و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بریا تامین علوفه اعتبار دریافت کردیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.