stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 440614
  • 29 خرداد 1401 - 10:52
2

زندگی نقش بر آب شد / رودخانه خطرناک‌تر از دریا

زندگی نقش بر آب شد / رودخانه خطرناک‌تر از دریا
قلم | qalamna.ir :

دو ماهی بود که از عقد ما می گذشت در تعطیلات خردادماه تصمیم گرفتیم که راهی سفر به  مازندران شویم،یکی از دوستان پدر امیرعلی که در مراسم عقد ما حضور داشت، کلید ویلایش را به ما داد که چند روزی را آنجا باشیم، چشم اندازش به دریا واقعا دیدنی بود و صدای امواج خروشان دریا واقعا لحظات رویایی را برای ما می ساخت و انگار که گذشت زمان را احساس نمی کردیم، هوا هنوز برای شنا خیلی گرم نشده بود و بهترین زمان برای شنا حدود ظهربود.

 امیرعلی شنا را خوب می دانست و به آب زد هر چند گاهی که از من دور می شد و شنا می کرد، دستی تکان می داد، چند دقیقه که گذشت دیدم خیلی از ساحل فاصله گرفته، دلم به شور افتاد کنار آب ایستادم فریاد زدم، جلوتر نرو، اما انگار هرچه من تقاضا می کردم که جلوتر نرود او اهمیت نمی داد، من همین طور که ایستاد بودم، از دور او را می دیدم، که ناگهان از نگاهم محو شد.

حدود ۱۰دقیقه تا یک ربع گذشت، اصلا از او خبری نبود، دیگر باورم شده بود که اتفاقی افتاده است، با تماس با مرکز فوریت ها گروه های  امداد و نجات آمدند و با قایق مشغول گشت زنی شدند، بعد از سه روز چند کیلومترآن طرف تر جسد پیدا شد.

ما آمدیم خاطره سازی کنیم و خاطرات خوبی را با هم بسازیم، اما این چنین شد، چهره شاد و با نشاط امیرعلی که  از داخل آب برایم دست تکان می داد، آخرین نگاه من از اوست، از ذهنم پاک نمی شود و از یک بی احتیاطی در اوج جوانی زندگی ام سیاه شد و بیچاره شدم و فقط افسوس می خورم که دیگر چاره ای ندارم، ما آمدیم که چند روز خوش باشیم، اما آب زندگی من و تمام امیدم را برد.

هر ساله غرق شدگی شماری از هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند، آنهایی که یا فن شنا را نمی‌دانند، یا اینکه می‌دانند و مغلوب  اعتماد به نفس کاذب خود می شوند، آنهایی که به قصد شنا دررودخانه و تنی به آب می‌زنند و شکار آب می شوند، آنهایی که حتی گاهی یا در استخرهای تحت کنترل و با وجود نجات غریق به دلایل مختلف مثل بی احتیاطی یا داشتن یک بیماری زمینه ای غرق می شوند، آنهایی که به دلیل شغلشان درکانال ها یا استخرهای کشاورزی غرق می شوند، کودکانی که به دنبال غفلت بزرگترها غرق می شوند، آنهایی که به دلیل سبک زندگی و استقرار در کنار آب های ناایمن مانند کودکان بی گناهی که هر ساله در سیستان و بلوچستان فدای بی مبالاتی می شوند و در هوتک ها یا غرق می شوند، یا اینکه دست و پایشان توسط تمساح های گاندو قطع می شود و همه اینها هموطنانی هستند که با اندک توجه و به کاربستن احتیاط می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

دوسال و اندی بود که با شیوع کرونا تعداد مسافرت ها کاهش پیدا کرده بود و به دنبال آن هم شاهد کاهش اندکی از آمار غرق شدگی ها بودیم، در حال حاضر با کاهش شیوع کرونا و محدودیت های سفر امسال تابستان و یا درهر تعطیلات چند روزه  شاهد تردد حجم بالایی از سفر بخصوص در مناطق شمالی کشور هستیم، که غفلت و بی توجهی به اصول ایمنی چه در هنگام سفر و چه در زمان تفریح می توانند با خود حوادث دلخراشی را رقم بزند و نیاز است که مردم، گردشگران ومسئولان ذیربط بیش از هر زمان دیگر هوشیار باشند تدابیر لازم را به کار بگیرندتا شاهد این چنین حوادثی در حداقل آمار ممکن باشیم.  

یکی از دلایلی که امسال نگرانی ها برای غرق شدگی در فصل گرم سال را افزایش می دهد، آزاد سازی سواحل دریاهاست که دسترسی گردشگران و مسافران را به سواحل افزایش می دهد و احتمالا با این افزایش در پی بی احتیاطی شاید غرق شدگی هایی نیز به همراه داشته باشد.

با کاهش شیوع کرونا و محدویت های سفر امسال تابستان و یا درهر تعطیلات چند روزه  شاهد تردد حجم بالایی از سفر بخصوص در مناطق شمالی کشور هستیم، که غفلت و بی توجهی به اصول ایمنی چه در هنگام سفر و چه در زمان تفریح می توانند با خود حوادث دلخراشی را رقم بزند.

 سال گذشته هزار و ۱۶۶ نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، سال گذشته هزار و ۱۶۶ نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند  این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که تعداد تلفات هزار و ۱۸۸ نفر بود، ۱.۹ درصد کمتر شده است.

از کل تلفات غرق شدگی در سال گذشته(۱۴۰۰)، هزار و ۹ نفر مرد و ۱۵۷ نفر زن بودند. در این مدت استان های مازندران با ۱۴۷، خوزستان با ۱۲۵ و گیلان با ۹۱ فوتی بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را داشته اند.

رودخانه خطرناک‌تر از دریا 

مطابق سال های پیش در سال ۱۴۰۰ نیز بیشترین آمار تلفات غرق شدگی در رودخانه ها ثبت شده است، در این سال ۳۱۶ نفر در رودخانه ها جان خود را از دست داده اند که این رقم ۲۷.۱ درصد کل آمار غرق شدگی در سال گذشته است.

پس از رودخانه ها، بیشترین آمار متوفیات غرق شدگی مربوط به دریا با ۲۰۱ فوتی است که از این تعداد ۱۸۵ نفر در مناطق غیرمجاز و ۱۶ نفر در مناطق ایمن سازی شده جان باخته اند. استخر کشاورزی با ۱۸۷، استخر شنا با ۱۰۹، دریاچه مصنوعی و سد با ۱۰۶، کانال با ۹۴، حوض و حوضچه با ۳۳، چاه با ۲۸ و دریاچه طبیعی با ۲۴ فوتی به ترتیب بیشترین تلفات غرق شدگی را در سال گذشته داشته اند. ۶۸ نفر نیز در سایر مکان های آبی جان خود را از داده اند.

نکته قابل توجه در این آمار افزایش ۵۱.۴ درصدی متوفیات غرق شدگی در استخرهای شنا نسبت به سال قبل از آن است، در سال ۱۴۰۰، ۱۰۹ نفر در استخرهای شنا جان باخته اند در حالیکه این رقم در سال پیش از آن ۷۲ نفر بود، این رشد آماری لزوم نظارت بیشتر بر استخرهای شنا، وجود مربیان حرفه ای و نجات غریق و نیز ارتقای ایمنی در این مکان ها را دو چندان می کند.

زندگی نقش بر آب شد / رودخانه خطرناک‌تر از دریا

پس از رودخانه ها، بیشترین آمار متوفیات غرق شدگی مربوط به دریا با ۲۰۱ فوتی است که از این تعداد ۱۸۵ نفر در مناطق غیرمجاز و ۱۶ نفر در مناطق ایمن سازی شده جان باخته اند.

بالاترین تعداد تلفات غرق شدگی در تیرماه

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، بیشترین تلفات غرق شدگی مربوط به فصل تابستان و ماه های گرم سال است، در سال گذشته نیز بیشترین آمار کشته های غرق شدگی با ۱۸۹ فوتی مربوط به ماه تیر است.

در فصل تابستان علاوه بر اینکه حجم سفرها افزایش می یابد، تمایل به شنا و آب تنی هم به دلیل گرم بودن هوا بیشتر می شود که در صورت بی توجهی به نکات ایمنی می تواند زمینه ساز بروز حوادث جبران ناپذیری شود به نحوی که در تابستان ۱۴۰۰، ۴۸۲ نفر بر اثر غرق شدگی جان باختند.

 توصیه هایی برای شنا در دریا

آگاهی از چگونگی شنا در سواحل دریا می تواند به افرادی که قصد شنا در دریا را دارند کمک کند تا دچار مشکل نشوند. مهم ترین نکته ای که کارشناسان بر لزوم رعایت آن برای شنا  در دریا تاکید می کنند موج و جریان های ناشی از آن است که به اصطلاح  جریان شکافنده نامیده می شود ، جریانی که دلیل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در آب های ساحلی است. بیشتر جریان های ساحلی به دلیل حضور امواج و شکست آن ها ایجاد می شوند و این جریان ها آنقدر قوی هستند که حتی ممکن است شنا گران ماهر را هم غرق کنند.

این جریان را می توان با قرار گرفتن در ارتفاع با چشم مشاهده کرد. چنانچه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است، ولی با کمی جا به جایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد، بنا بر این باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.

کارشناسان پیشنهاد می کنند هنگامی که در مسیر جریان شکافنده قرار گرفتید هیچگاه با آن مبارزه نکنید و خلاف جهت جریان به سوی ساحل شنا نکنید بنا بر این آرام باشید و با جریان همراه شوید.

ذوق زدگی دیدن موج و جزر و مد دریا و به آب افتادن در هر نقطه از سواحل، بی احتیاطی محض است که برخی از افراد را به کام مرگ خاموش می کشاند. خانواده ها باید به نکات ایمنی و تابلو های هشدار دهنده مناطق ممنوعه شنا توجه جدی داشته باشند، چراکه خطر غرق شدن در این مناطق به مراتب بیشتر از نقاط سالم سازی دریا است.

هنگامی که در مسیر جریان شکافنده قرار گرفتید هیچگاه با آن مبارزه نکنید و خلاف جهت جریان به سوی ساحل شنا نکنید بنا بر این آرام باشید و با جریان همراه شوید.

توصیه های کلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی

– آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.

– اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

– بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

– به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

زندگی نقش بر آب شد / رودخانه خطرناک‌تر از دریا

– از شوخی های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.

– پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.

– به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

– در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

– توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید، یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

– در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

– برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

– پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

– بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.