stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 440512
  • 27 خرداد 1401 - 19:24
1

گزارش حقوق بشری آنتونیو گوترش درباره ایران

قلم | qalamna.ir :

آنتونیو گوترش، در  این گزارش توصیه‌ها و درخواست‌های خود از جمهوری اسلامی ایران را در قالب ۱۳ محور مطرح کرده و از حاکمیت ایران خواسته است: «از تحقیقات سریع، شفاف و مؤثر توسط یک نهاد مستقل و بی‌طرف در مورد استفاده از زور بیش از حد و مرگ‌آور، از جمله در جریان اعتراض‌ها، و همچنین در مورد مرگ‌ها در بازداشت، و اتهامات شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها اطمینان حاصل کند، و متهمان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.» دبیرکل سازمان ملل در ادامه از جمهوری اسلامی خواسته است که «فوراً همه افرادی را که به دلیل استفاده مشروع از آزادی عقیده و بیان، تشکل و اجتماعات مسالمت آمیز، به طور خودسرانه بازداشت شد‌ه‌اند آزاد کند.» این درخواست یک روز پس از اعتراضات سراسری معلمان در ایران مطرح می‌شود که نه تنها قبل و بعد از برگزاری آن، ده‌ها فعال صنفی بازداشت شدند، بلکه ماموران یگان ویژه و امنیتی با ایجاد جو شدید امنیتی، اجازه برگزاری این تجمع مسالمت‌آمیز را به معلمان معترض ندادند. لغو مجازات اعدام به ویژه درباره کودک‌مجرمان و محافظت از حقوق همه افراد متعلق به اقلیت‌های قومی و مذهبی از مهم‌ترین توصیه‌های عالی‌ترین مقام سازمان ملل به رهبران ایران است.
گوترش همچنین خواستار آن شد که حکومت ایران «حق آزادی عقیده و بیان را تضمین کند»، «لایحه محدودکننده صیانت از کاربران» را مورد بازنگری قرار دهد و تضمین کند که مدافعان حقوق بشر، وکلا، روزنامه‌نگاران، نویسندگان، فعالان حقوق کار، هنرمندان و فعالان محیط‌ زیست می‌توانند بدون ترس از انتقام، آزار و اذیت، بازداشت یا پیگرد قانونی، آزادانه به فعالیت‌های خود بپردازند. از بین بردن همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران، تصویب لایحه خشونت علیه زنان، بازنگری در قانون جمعیت جوانان و منطبق کردن آن با استانداردهای بین‌المللی و تقویت حقوق سلامت جنسی و باروری، به‌ویژه زنان و دختران و پیوستن به کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان از دیگر توصیه‌ها به مقام‌های ایران است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین مسئولان جمهوری اسلامی را ترغیب کرده تا گزارش‌های دوره‌ای خود را به نهادهای معاهده حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند، توصیه‌های نهادها و گزارشگران این نهاد را اجرا کند و با گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران همکاری داشته باشد. ایران تاکنون به هیچ یک از گزارشگران ویژه حقوق بشر حق سفر و ورود به ایران را نداده و بارها آنها را به «سیاسی‌کاری» متهم کرده است. به تازگی نیز کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌ای از این‌که اولین پاسخ مقامات ایرانی به مطالبات مردمی، اقدام‌های امنیتی از جمله سرکوب خشونت‌آمیز معترضان است، عمیقا ابراز نگرانی کرده و خواهان رسیدگی مقامات جمهوری اسلامی به دلایل اصلی اعتراضات در کشور شدند.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.