stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 439332
  • 11 خرداد 1401 - 19:25
3

واکنش ایران به احتمال صدور قطعنامه شورای حکام

قلم | qalamna.ir :
 سعید خطیب زاده، در واکنش به موضع‌گیری وزارت خارجه فرانسه که با استناد جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت، اظهار داشت: همانگونه که قبلا همه گفته شد هرچند گزارش جدید آژانس به هیچ روی بازتاب‌دهنده واقعیت تعاملات ایران و این نهاد بین المللی نیست، اما اینگونه اظهار نظرهای شتاب‌زده و مبتنی بر جهت گیری‌های سیاسی نیز که همکاری‌های فنی گسترده و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس را کاملا نادیده می گیرد، مداخله جویانه و بی‌ارزش است.  
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: شکل و ماهیت اظهارات و اقداماتی از این دست که در راستای عملیات روانی و فراهم‌آوردن زمینه اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران در آستانه نشست‌های شورای حکام آژانس صورت می‌گیرند، کاملا برای ما شناخته شده است. البته همزمانی و همنوایی چنین اظهاراتی با تحرکات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی، جای پای رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در آنها پر رنگ میکند.
خطیب زاده در ادامه گفت: همانطور که همواره به آژانس توصیه کرده‌ایم به مسیر همکاری‌های فنی وفادار بماند، به کشورهایی مانند فرانسه هم توصیه می کنیم از موضعگیری و مداخلاتی که باعث می شود همکاری ها از مسیر صحیح خودش خارج شود، اجتناب کرده و به جای آن به تعهدات پادمانی خود در خلع سلاح اتمی و نیز مسئول کردن رژیم آپارتاید اسرائیل که صدها کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد، عمل کنند. 
سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران تماما صلح آمیز است و ما طبیعتا به هر اقدام غیر سازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب را خواهیم داد و مسئولیت پیامدهای آن بر عهده آنهایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی علیه ایران نگاه می کنند.

رویترز: قطعنامه ضد ایرانی با پیشنهاد آمریکا و اروپا به شورای حکام رفت
رویترز گزارش داد که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان قطعنامه پیشنهادی با موضوع برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام ارائه دادند.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه دادند. طبق این گزارش، واشنگتن و تروئیکای اروپایی، آنها مدعی شده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.
این چهار کشور غربی همچنین ادعا کرده‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده است.
آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در این پیش‌نویس قطعنامه از ایران می‌خواهند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد». بنا بر ادعای رویترز، پیشنویس قطعنامه پیشنهادی مشترک آمریکا و این سه کشور اروپایی برای همه کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی ارسال شده است. انتشار خبر رویترز درباره قطعنامه پیشنهادی واشنگتن، لندن، پاریس و برلین به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی صورت گرفته که قرار است نشست شورای حکام ششم ژوئن (۱۶ خرداد) برگزار شود.
پیش از این در خبرها آمده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه به رویت خبرگزاری رویترز رسید، مدعی شد که «ایران به شکل قابل اعتماد به سؤالات طولانی‌مدت دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده، پاسخ نداده است». وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه (دیروز) با استناد به این خبر درز شده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست فورا به سوالات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود پاسخ دهد. پیش‌تر، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت که پکن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای حل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده از طریق گفت‌وگو و رایزنی حمایت می‌کند.
 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.