stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 439099
  • 09 خرداد 1401 - 14:52
1

افزایش خطر غرق شدگی با آزادسازی سواحل خزر

افزایش خطر غرق شدگی با آزادسازی سواحل خزر
قلم | qalamna.ir :

، پزشکی قانونی مازندران امروز دوشنبه با انتشار گزارشی آمار مرگ ناشی از غرق شدن در منابع آبی دریا ، رودخانه ، استخر و کانال های کشاورزی را  در سال گذشته ۱۴۷ نفر اعلام کرد که ۱۲۹ نفر از این تعداد مرد و بقیه زن بودند.

بنا بر این گزارش پارسال ۱۰۵ نفر در دریا ، ۲۴ نفر در رودخانه ، ۶ نفر در استخرهای شنا ، هفت نفر در دریاچه های  مصنوعی و سد  ، چهار نفر در حوض یا حوضچه و یک  نفر هم در استخر کشاورزی ( آب بندان) مازندران غرق شدند.

آمار قربانیان غرق شدگی سال ۱۴۰۰ در مازندران نسبت به سال ۹۹ افزایش بیش از ۳۰ درصدی دارد. آمار قربانیان سال ۹۹ منابع آبی در مازندران در مجموع ۹۹ نفر بودند که ۸۴ نفر مرد و بقیه زن بودند.

سال ۹۸ نیز ۱۰۹ نفر در مازندران بر اثر غرق شدن در منابع آبی جان باخته بودند.

نگرانی در باره احتمال افزایش شدید مرگ و میر ناشی از غرق شدن در منابع آبی بویژه دریا د ر مازندران طی سال جاری چندان هم بیجا نیست ، چون علاوه بر آزادسازی سواحل که نیازمند زیرساخت ها و امکانات حفاظتی بیشتر است ، ورود به شرایط پساکرونایی هم سیل جمعیت مسافر و مجاور را برای شنا در دریا و دیگر منابع آبی استان تشدید می کند.

شاید از همین منظر بود که سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران چند روز پیش در مراسم آغاز طرح دریا مهم‌ترین اولویت طرح‌های دریا را « صیانت از جان مردم » عنوان و تاکید کرد که امسال کاهش ۵۰ درصدی غریق اولویت طرح‌های دریا در استان است و  بر همین اساس هم همه امکانات و مسوولان را به رسیدن به این آمار دعوت و بسیج کرده است.

  افزایش خطر غرق شدگی با آزادسازی سواحل خزر

 ازدحام پساکرونایی 

هشدار خطر غرق شدگی در منابع آبی مازندران بویژه سواحل دریای خزر از آن جهت باید جدی گرفته شود که با اهتمام دولت سیزدهم تاکنون ۹۲ درصد از حریم ۶۰ متری سواحل دریای خزر در استان آزاد شده است تا تمامی شهروندان اعم از بومیان و مسافران براحتی به ساحل و آب های ساحلی  برای شنا و تفریح دسترسی داشته باشند.

با توجه به این که امسال دسترسی به ساحل آسان تر و بیشتر شده است ، پس خطرات غرق شدن در آب های ساحلی با توجه به شرایط خاص شنا در خزر هم افزایش یافته است ؛ موضوعی که نه تنها باید مورد توجه تمامی مسوولان دستگاه های ذیربط در طرح دریا باشد ، بلکه شهروندان مازندرانی نیز باید نسبت به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند .

استاندار مازندران نیز امسال برای حفظ جان مسافرانی که برای بهره گیری از دریا و شنا به این استان سفر می کنند ، شهروندان مازندرانی را به همکاری فراخوانده است. حسینی پور تاکید کرد که امسال هر مازندرانی باید خودش را در کسوت یک ناجی غریق قرار بدهد تا بتواند به مسوولیت اجتماعی اش در قبال مهم ترین زیرساخت طبیعی گردشگری و ثروت ساز استان عمل کند. 

تصرف حریم سواحل دریای خزر معضل چند دهه ای در استان های شمالی بود. تعریف حریم ۶۰ متری برای سواحل خزر دارای قانون مصوب با قدمت بیش از یک دهه است که پیش از این به علت مقاومت دستگاه های دولتی بدرستی اجرایی نشده بود ، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم ،رییس جمهور دهم بهمن ماه سال گذشته در دستوری صریح‌ همه دستگاه‌های دولتی را بدون استثنا موظف به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده دریا تا مرز قانونی حداقل ۶۰ متر از ساحل کرد.

همسو با این دستور صریح و پیگیری همه جانبه دولتمردان ،طبق اعلام استاندار مازندران تاکنون ۹۲ درص د از حریم ۶۰ متری سواحل خزر در این استان آزاد شده و مازندران در این زمینه پیشتاز بوده است.هشت درصد از باقی مانده حریم دریا تنها ۲ درصد قابلیت آزاد سازی دارد و ۶ درصد باقی مانده در اختیار بندر نوشهر، بندر فریدونکنار، بندر امیرآباد، نیروی دریایی ارتش، دستگاه های نظامی، نیروگاه، کشتی سازی صدرا، سکوی نفتی شمال و یا مراکزی است که نباید از ساحل فاصله داشته باشند.

از آن جایی که آب های ساحلی دریای مازندران همزمان با اجرای طرح های سالمسازی که به صورت رسمی از اول خرداد آغاز شده است ، به چهار بخش شامل محدوده اجرای طرح، پلاژها و شهرک های خصوصی، مناطق شناممنوع و مناطق غیرقابل پوشش تقسیم می شود.

اگرچه استانداری مازندران در یک اقدام هماهنگ با هیات نجات غریق ، دانشگاه علوم پزشکی ، ۱۵نفر از فرمانداران ساحلی و جمعیت هلال احمر را همسو با  آزادسازی سواحل استان ، به کارگیری ۹۰۰ نفر از ناجیان غریق را برای حفظ سلامت شناگران در حدود ۳۷۰ نقطه حادثه خیز ساحل خزر و حدود ۳۰۰ نفر دیگر را هم در داخل طرح‌های ساماندهی سواحل برنامه ریزی کرده است ولی احساس مسوولیت شهروندانه تنها راهی است که می توان امید داشت تا آمار قربانیان غرق شدن را کاهش دهد.

طبق اعلام مسوولان ، همزمان با اجرای طرح سالمسازی که هماهنگ کننده اصلی آن استانداری و سازمان همیاری شهرداری ها و هیات نجات غریق و هلال احمر هستند ، ناجیان غریق در مناطق اجرای طرح و مناطق شناممنوع مستقر شدند . البته در مناطق شناممنوع که با نصب تابلویی با همین عنوان مشخص شده، ماموران انتظامی هم حضور دارند تا مانع ورود گردشگران، مسافران و مجاوران به آب در این مناطق شوند ، اما کارشناسان و نجات غریق ها همواره خطر غرق شدن در سواحل دریای خزر را گوشزد کرده و می گویند که شنا کردن در دریای خزر متفاوت در دیگر آب ها است که  علاوه بر مهارت در شنا باید ویژگی شنا در آب دریا را نیز شناخت و مهمترین نکته، دوری جستن از جریان های ساحلی است.

طبق آمار هیات نجات غریق مازندران از ابتدای امسال تاکنون سه نفر در ساحل خزر استان غرق شدند .یک جوان ۲۰ ساله مشهدی بر اثر واژگونی قایق و  یک کودک هفت ساله ورامینی هر دو در دریای بابلسر غرق شدند.یک جوان جویباری نیز در ساحل چپکرود جانشرا از دست داد.

افزایش خطر غرق شدگی با آزادسازی سواحل خزر

این نکات را به  یاد داشته باشید  

آگاهی از چگونگی شنا در سواحل دریا می تواند به افرادی که قصد شنا در دریا را دارند کمک کند تا دچار مشکل نشوند. مهم ترین نکته ای که کارشناسان بر لزوم رعایت آن برای شنا  در دریای خزر تاکید می کنند موج و جریان های ناشی از آن است که به اصطلاح  جریان شکافنده نامیده می شود ، جریانی که دلیل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در آب های ساحلی است . بیشتر جریان های ساحلی به دلیل حضور امواج و شکست آن ها ایجاد می شوند و این جریان ها آنقدر قوی هستند که حتی ممکن است شنا گران ماهر را هم غرق کنند.

این جریان را می توان با قرار گرفتن در ارتفاع با چشم مشاهده کرد. چنان چه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است ، ولی با کمی جا به جایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد، بنا بر این باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.

کارشناسان پیشنهاد می کنند هنگامی که در مسیر جریان شکافنده قرار گرفتید هیچگاه با آن مبارزه نکنید و خلاف جهت جریان به سوی ساحل شنا نکنید بنا بر این آرام باشید و با جریان همراه شوید.

ذوق زدگی دیدن موج و جزر و مد دریای آبی خزر و به آب افتادن در هر نقطه از سواحل ،بی احتیاطی محض است که برخی از شهروندان را به کام مرگ خاموش می کشاند.خانواده ها باید به نکات ایمنی و تابلو های هشدار دهنده مناطق ممنوعه شنا توجه جدی داشته باشند چراکه خطر غرق شدن در این مناطق به مراتب بیشتر از نقاط سالمسازی دریا است.

مازندران ۱۵ شهرستان ساحلی دارد که محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا با ۱۵ طرح سالمسازی از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای طرح سالمسازی دریا محسوب می شوند.

طرح سالم‌سازی دریا از سال ۱۳۹۱ با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق شدن هنگام شنا و همچنین ارایه خدمات تجمیعی گردشگری و نظارت‌های اجتماعی در ۶۰ نقطه از  سواحل مازندرانی دریای خزر به اجرا درآمد و امسال هم از سوم خرداد شروع  به کار کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.