stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 438826
  • 05 خرداد 1401 - 19:24
1

بایدن راه بازگشت به برجام را می‌داند

بایدن راه بازگشت به برجام را می‌داند
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  با تأکید بر این‌که «در مسئله توافق هسته‌ای تحریم‌های اقتصادی و فشارهای حداکثری دوره ترامپ باید برداشته شود»، گفت: فکر می‌کنم آمریکایی‌ها و به ویژه بایدن خیلی خوب می‌دانند برای بازگشت به برجام چه کار کنند. ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشته‌ایم.
 حسین امیرعبداللهیان در بخشی از جلسه پرسش و پاسخ در حاشیه اجلاس داووس سوئیس با تأکید بر این‌که «ما شروع جنگ یمن را یک اشتباه خواندیم»، گفت: اکنون باید محاصره یمن رفع شود. همه طرف‌های یمنی دور میز بنشینند و برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند. در این زمینه از استمرار آتش‌بس و پیشرفت در این موضوع حمایت می‌کنیم.
وی با بیان این‌که «متأسفانه صهیونیست‌ها دروغ‌پردازی‌های زیادی می‌کنند و سناریوی آن‌ها نخ نما شده و تکراری است»، گفت: ۲۰ سال پیش نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی ادعا کرد که ایران در کمتر از یک سال آینده به بمب اتم دست پیدا می‌کند و در طی ۲۰ سال گذشته بارها اعلام کردیم در اعتقاد ما و دکترین سیاست خارجی ما بمب اتم جایی ندارد. امروز در پایان بیستمین سال قرار داریم. بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز ما بازدید کرده و اعلام داشته که گزارشات ایران دقیق است و ایرانی‌ها به دنبال سلاح نیستند اما رژیم صهیونیستی حرف تکراری خود را می‌زند.وی در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ با اشاره به این‌که «اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه تصمیم بگیرد توافق در دسترس است، گرچه صهیونیست‌ها این را نمی‌خواهند»، گفت: می‌دانید که کمتر از دو، الی سه هفته پیش بشار اسد در تهران بود. ما در جنگ تروریستی سوریه به مردم سوریه کمک کردیم و اجازه ندادیم تروریست‌ها در آن سرزمین حاکم شوند. اگر داعش امروز در عراق و سوریه حاکم بود جهان شکل دیگری داشت.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد:‌ معتقدیم در خصوص سوریه باید به راه‌حل سیاسی تمرکز کرد. امروز در ادلب تروریست‌ها همه دپو شده‌اند و متأسفانه حمایت آمریکا را دارند و بنده در زمانی که معاون وزیر امور خارجه در ایران و مسئول پرونده سوریه بودم،  آن زمان آمریکایی‌ها از ابزار سازمان ملل برای این‌که تروریست‌ها آسیب نبینند استفاده می‌کردند. بخشی از راهبرد آمریکایی‌ها این گونه بود. کما این‌که در افغانستان استفاده ابزاری از تروریست‌ها یکی از سیاست‌ها و روش‌هایی است که ایالات متحده در آنجا دنبال می‌کند. در عین حال که سعی دارد بحث مبارزه با تروریسم را در منطقه دنبال کند.
وی با اشاره به راه‌حل‌های موجود برای سوریه گفت:‌ نخست این‌که تکلیف تروریست‌ها باید روشن شود. کدام کشوری می‌پذیرد که یکی از استان‌های بزرگ‌اش مأمن تروریست‌ها شود. دیگر اینکه بخش‌هایی که در اشغال خارجی هستند از اشغال خارج شوند و مردم سوریه نسبت به آینده خودشان بتوانند تصمیم بگیرند و در عین حال با روش سیاسی و گفت‌وگو مردم سوریه در فضای دموکراتیک برای آینده سیاسی کشورشان تصمیم‌گیری کنند و ما از تصمیم مردم سوریه حمایت می‌کنیم.
امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این پرسش و پاسخ در خصوص مسئله توافق هسته‌ای نیز اظهار داشت: من فکر می‌کنم آمریکایی ها خیلی خوب می‌دانند. اگر بخواهند به برجام بارگردند رئیس بایدن خیلی خوب می‌فهمد که برای بازگشت چه کار کند. به نظرم مهمترین مسئله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران به نحو موثری برداشته شود، فشارهای حداکثری دوره ترامپ از میان برداشته شود. ما چیز زیادی نمی‌خواهیم. در واقع تمرکز کردن به موضوعات دیگر رفتار و واکنش درستی نیست. آمریکایی‌ها خوب می‌دانند واقعیت‌ها چیست و چه کار باید بکنند.
وزیر امور خارجه  تأکید کرد:‌ ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشتیم، برای رسیدن به توافق خوب و پایدار مصمم هستیم و همواره ابتکارات طرف ایرانی کمک کرده فضای مذاکره و گفت‌وگو باز شود.صادقانه می‌گویم اطلاعات زیادی داریم که صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی سیاست‌خارجی و منافع مردم آمریکا را به گروگان گرفته است. اکنون آقای بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد وقت را تلف کند و یا شجاعانه به تعهدات آمریکا ذیل برجام برگردد.
امیرعبداللهیان در پایان خاطر نشان کرد: ما در انجام تعهدات صادقانه‌ترین و جدی‌تری بودیم،‌ دقیق‌ترین اقدامات را انجام دادیم. اکنون آمریکا باید تصمیم بگیرد. فکر می‌کنم اگر لابی صهیونیستی از منافع ملی آمریکا فاصله بگیرد بایدن می‌تواند برای رسیدن به توافق خوب و پایدار اقدام کند. ما در ایران طی ۴۰ سال گذشته تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم. حتما گزینه‌های زیادی داریم.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.