stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 438608
  • 02 خرداد 1401 - 19:24
0

این تصمیم سخت

این تصمیم سخت
قلم | qalamna.ir :
اقباله هیئتی

روز شنبه در حالی رئیس دولت خبر «تصمیم سختی»داد  که بسیاری آن را به احتمال گران شدن نرخ بنزین نسبت دادند.این در حالی سات که  از روز شنبه تاکنون چندین بار رسما توسط دولت تکذیب شده است اما از آنجا که دولت ها تا آخرین لحظه اجرای سیاست گران کردن کالاها بر تکذیب آن تاکید دارند، ‌هنوز برای بسیاری مسلم است که این تصمیم سخت درخصوص افزایش گرانی بنزین است. سیگنال‌هایی هم که از فضای مجازی و برخی خبرنگاران و کارشناسان نزدیک به دولت در رابطه با پایین بودن قیمت بنزین و قیمت بنزین در کشورهای همسایه و بخصوص ترکیه منتشر می‌شود این شبهات را تقویت می‌کند. 

«قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم»، این جمله برشی کوتاه از سخنرانی رئیس‌جمهور در اولین رویداد خصوصی‌سازی در ایران است که واکنش‌های متعددی را تا کنون به‌همراه داشته است؛ اما همزمان با نشر اولین گمانه‌زنی‌ها درباره تصمیم سخت رئیس جمهور و آغاز جریان‌سازی رسانه‌های مخالف دولت برای شایعات گرانی بنزین، این موضوع هم از سوی دولت و هم از سوی نمایندگان مجل تکذیب شد. سخنگوی دولت با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفت: منظور رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی‌سازی و مبارزه با رانت‌خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی. با این حال،‌ آنچه که مسلم است در این روزها که به اسم جراحی اقتصادی،‌ارز ترجیحی بسیاری از کالاهای اساسی از جمله آرد،‌روغن، مرغ و … حذف شده است و مردم با افزایش قیمت چندبرابری آنها دست و پنجه نرم می‌کنند،‌ زمان خوبی برای گران کردن حامل‌های انرژی و یا به طور ویژه «بنزین» نیست.

همانگونه که پیش از این اعلام شده بود اجازه داده نخواهد شد همراه با کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی آنها حذف شده،‌سای کالاها گران شود اما در عمل جملگی کالاها مشمول گرانی های نجومی شدند، برای بنزین هم همین اتفاق خواهد افتاد. در زنجیره گران شدن یک کالا که جدیدا در کشور، آزادسازی و یا واقعی‌ کردن قیمت نا گرفته ایست،‌علاوه بر خود کالا تمام کالاهایی که به عنوان جایگزین آن احتمال مصرف دارند و یا در زنجیره تولید آن کالا هستند هم گران خواهد شد و علاوه بر آن این گرانی به افزایش بیشتر تورم و تورم انتظاری منجر خواهد شد.با گران شدن بنزین به عنوان یکی از اصلی‌ترین کالاهایی که بر قیمت همه چیز تاثیر می گذارد،‌این گرانی همچون دومینو به تمامی بخش‌های کالایی و خدماتی کشور سرازیر خواهد ش. هر چند مقامات دولتی گران شدن بنزین را تکذیب کرده‌اند اما جربه نشان داده که تکذیب به تنهایی کافی است و باید دولت واقعا از این کار صرفنظر کند.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.