stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 438562
  • 02 خرداد 1401 - 10:53
1

سووشون آبتنی‌های مرگبار در کهگیلویه و بویراحمد

سووشون آبتنی‌های مرگبار در کهگیلویه و بویراحمد
قلم | qalamna.ir :

حوالی فروردین تا روزهای گرم تابستان گردشگران و مسافران به هوای گشت و گذار تابستانی راهی استان کهگیلویه وبویراحمد می شوند و در این روزها هیچ چیز به اندازه آب تنی کردن در آب های خروشان و زلال این دیار لذت بخش نیست.

این درحالی است که سالانه شاهد غرق شدگی های ناگواری برای عزیزان مان در سراسر استان هستیم و هر بار کلیپ های وحشتناکی از سووشون پدران و مادران داغدار برای جوانان و کودکان خردسالشان انتشار می یابد ولی باز هم این تجربه تلخ عبرت نمی شود.

کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و ۸ و نیم میلیارد مکعب رواناب در رتبه سوم کشور قرار دارد. این استان با داشتن ۶۶ رودخانه دائمی و فصلی یکی از استان‌های آسیب پذیر در زمینه غرق شدگی است.

سووشون آبتنی های مرگبار در کهگیلویه و بویراحمد

هر ساله وجود دریاچه و سدهای کوثر، مارون و بیش از ۱۰ رودخانه پرآب، کانون پرمخاطره‌ای برای سلامت مسافران، گردشگران و حتی جوانان کهگیلویه و بویراحمدی در فصل گرما به وجود آورده است.

بر اساس اعلام آمار پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد این استان با وجود آنکه فاقد خط ساحلی و دریایی است اما شمار غرق شدگان بالاست و  سدها و آبگیر ها ی این استان حتی شناگران ماهر را هم به کام مرگ کشانده است.

آمار غرق شدگی ها در استان به ترتیب در سال های ۹۶ و ۹۷ بترتیب ،۱۲ نفر و ۱۳ نفر ، سال ۹۸ تا ۱۴۰۰بترتیب ۲۶ ، ۱۴ نفر و  ۲۵ نفر اعلام شده و طی سه ماهه امسال هم  ۱۰ نفر گزارش شده است که نگاهی به این ارقام طی سال های اخیر نسبت به جمعت ۷۰۰هزار نفری کهگیلویه و بویارحمد بسیار بالا و در عین حال دردناک است  .

نگرانی از افزایش شمار غرق شدگان در کهگیلویه و بویراحمد 

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آمار بالای ناشی از غرق شدگی در سه ماهه امسال گفت: شمار غرق شدگان در استان به ویژه در سال جاری نگران کننده است.

کامروز امینی افزود: امسال کار معاینات پنج جسد غرق شده در پزشکی قانونی انجام شده و احتمالا آمار غرق شدگی های استان بیش از این موارد باشد و به پزشکی های قانونی استان های همجوار منتقل شده باشند.

وی ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته تنها یک مورد غرق شدگی در استان گزارش شده بود  که می طلبد مسئولان متولی در این باره چاره اندیشی کنند.

امینی ابراز داشت: افراد باید هنگام شنا کردن در رودخانه ها و استخرها نکات ایمنی را رعایت کنند تا از بروز حادثه و خطر غرق شدن جلوگیری شود.

بی توجهی والدین و افزایش شمار فوتی های غرق شدگی ها در سنین پایین 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال غرق شدگی افراد در سنین پایین زیاد گزارش شد که یکی از دلایل آن بی توجهی والدین به فرزندانشان در کنار رودخانه ها است.

جهانبخش وحدت نژاد افزود: این خانواده ها بدون در نظر گرفتن خطر غرق شدگی در حاشیه رودخانه و مکان هایی نا امن چادر می زنند و کودک بدون آگاهی از عمق آب جان خود را از دست می دهد.

وی بیان کرد: تقریبا هشت نفر از فوتی های غرق شدگی امسال در سنین پایین هستند و آمار امسال نسبت به مدت مشابه افزایش چشمگیر داشته است.

وی ادامه داد: همچنین آموزش شنا و مهارت های رعایت موارد ایمنی به کودکان در سنین دبستان ( بالای ۶ سال) از اهم واجبات در امر شنا است.

وحدت نژاد گفت: افراد به هیچ وجه، تشت های آب، لگن ها یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنند و همچنین در حمام و حین استفاده از وان، مراقب کودکان و سالمندان باشند.

وی تاکید کرد: شنا کردن در شب ممنوع است و فرد باید در مکانی که آشنایی با عمق رودخانه دارد شنا کند و آشنا به فنون  آن باشد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شیرجه در آب های کم عمق، خطر ضربه به سر و شکستگی گردن را به دنبال داشته و به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

وحدت نژاد گفت: آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا محسوب می شود.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: البته جهت شنا بررسی دمای آب ضروری است، برای نمونه اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، زیرا علت این توصیه، پیشگیری از شوک دمایی است.

وی افزود: همچنین به هیچ وجه، تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید و از شنا کردن در تاریکی بپرهیزید.

با توجه به وجود رودخانه های خروشان در استان، بسیاری از این رودخانه ها با وجود ظاهری آرام، بسیار خطرناک و عمیق هستند، به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه، متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گرداب می شود، بنابراین توصیه می شود بدون آگاهی از وضعیت رودخانه، هرگز برای شنا در آن اقدام نکنیم.

 بر اساس آمارهای موجود، تعداد قابل توجهی از موارد غرق شدگی در رودخانه ها و آب های کم عمق اتفاق می افتد.

اقدامات اورژانسی برای نجات فرد غرق شده

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید تنها با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به او کمک کنید.

سووشون آبتنی های مرگبار در کهگیلویه و بویراحمد

وی بیان کرد: برای نجات یک غریق، نخست امنیت خود را در نظر بگیرید و از پشت به غریق نزدیک و از او بخواهید تقلا نکند و پس از رساند غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

وحدت نژاد عنوان کرد: مساله خلا نجات غریق در استان یک چالش جدی محسوب می شود که می طلبد در این باره اقدامات لازم توسط متولیان امر صورت گیرد.

امسال ۱۰نفر در فروردین ماه دچار سانحه غرق شدگی شدند و جان خود را از دست دادند این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته این آمار ۲ نفر بوده است.

ممنوعیت شنا در رودخانه ها و تاسیسات آبی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: شنا در رودخانه ها، مخازن سدها، کانال های آبی، آب بندها و دیگر تاسیسات آبی استان ممنوع است.

آرش مصلح افزود: متاسفانه همه ساله شاهد شنیدن خبرهای ناگوار غرق شدن هموطنان و هم استانی های عزیزمان در رودخانه ها و تاسیسات آبی به دلیل بی توجهی به هشدارها و تابلوهای شنا ممنوع و نادیده گرفتن خطرات شنا در این مناطق، بوده ایم.

سووشون آبتنی های مرگبار در کهگیلویه و بویراحمد

وی ادامه داد: لازم است که همه مردم، این موضوع را جدی گرفته و از شنا در این گونه مناطق، جداً خودداری کنند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: وجود دو سد کوثر و شاه قاسم، یکهزار و ۴۰۰کیلومتر طول رودخانه های اصلی و همچنین کانال های آبیاری و دیگر تاسیسات آبی موجود در سطح استان و از طرفی گردش پذیر بودن  کهگیلویه و بویراحمد، بروز خطر غرق شدگی را بالا می برد.

مصلح ابراز داشت: این موارد می طلبد تا نسبت به موضوع غرق شدگی، حساسیت بیشتری به خرج دهیم که البته شرکت آب منطقه ای بنابر وظیفه خود، اقداماتی از جمله اطلاع‌رسانی ممنوعیت شنا در دریاچه سدها، رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری و زهکشی، شناسایی نقاط حادثه‌خیز و نصب علائم هشدار دهنده، تهیه و پخش کلیپ‌ها و تیزرهای مرتبط با خطرات شنا در تاسیسات آبی، مصاحبه با صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و همچنین درج آگهی ممنوعیت شنا در روزنامه های محلی را انجام می دهد.

وی تصریح کرد: باید همه مردم کمک کنند تا نگاه عمومی به این موضوع، بیشتر و اثرگذارتر از قبل شود و دیگر شاهد حوادث تلخ غرق شدگی در تاسیسات و منابع آبی استان نباشیم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل شرایط و وضعیت فنی تاسیسات آبی و همچنین وجود رسوبات در برخی منابع آبی و علاوه بر آن، اختلاف دما در لایه های آبی، تغییرات ناگهانی دبی آب و بطور کل، وجود خطرات نادیده ای که حتی برای شناگران ماهر نیز، حادثه آفرین خواهد بود.

لازم است تا بحث شنا نکردن در این مناطق و تاسیسات آبی، جدی گرفته شود چون در صورت بروز هر گونه حادثه ای برای افراد، بر اساس قانون، بخاطر بی توجهی آنها به علائم هشدار دهنده و اطلاعیه های صادر شده، هیچگونه دیه یا جبران های مالی برای افراد حادثه دیده، تعلق نخواهد گرفت.

پیشگیری از حوادث غرق شدگی نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است اما آن طور که به نظر می رسد، برنامه مدونی از سوی سازمان های مختلف برای پیشگیری از غرق شدگی در استان تاکنون اجرا نشده است.

مشارکت نهاد های متولی از جمله آموزش و پرورش، آب منطقه ای استان،هلال احمر، دانشگاه ها و مدارس و سمن ها در این امر بسیار کارساز خواهد بود.

باید با فرهنگسازی  سدی در مقابل شنا کردن های غیر اصولی و خطرناک ساخته و راهکارهایی ایمن و دلسوزانه برای جلوگیری از مرگ های ناشی از شناهای ناشیانه ارائه شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.