stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 438013
  • 26 اردیبهشت 1401 - 19:26
1

دولت از تجربه سال ۸۹ استفاده کند

دولت از تجربه سال ۸۹ استفاده کند
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: نماینده مجلس درباره پرداخت یارانه ۴۰۰ هزارتومانی به مردم گفت: ارائه این مبلغ باعث افزایش تورم و نقدینگی نمی‌شود. زیرا این پول از مردم گرفته و به همان مردم برگردانده می‌شود. کالاها به قیمت واقعی خودشان عرضه می‌شوند و پول از محل آن به مردم برگردانده می‌شود.

ایلنا، احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام جدید رئیس‌جمهور درباره پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و اینکه این کار چه تاثیری در وضعیت اقتصادی دارد، گفت: این اقدام هرچند دیر به جریان افتاد، اما اجرایی کردن آن قابل پیش‌بینی بود. این حرکت باید زمانی که جامعه هنوز دچار التهاب نشده بود، انجام می‌شد. اما با این وجود، هرچه زودتر جلوی ضرر را بگیریم، منفعت دارد. ما تجربه موفقی از هدفمندی یارانه‌ها داریم اما کار درست را باید با شیوه درست انجام داد. امروز باید تأخیر ایجاد شده را جبران کرد و نباید به مسیر دیگری فکر کرد. بهتر است دولت فعلی از همان مسیری که دولت دهم آن را تجربه کرد، استفاده کند.

وی افزود: باید تلاش کرد تا حذف ارز ترجیحی جبران شود. چراکه این جبران باید واقعی باشد. به هرحال این مسیری است تا مردم بتوانند اقتصاد خودشان را مدیریت کنند.علیرضابیگی تصریح کرد: اجرای سیاست ارز ترجیهی ضرورت ندارد و باید به معیشت خانواده‌ها توجه کنیم. ممکن است بشود تراز مالی درآمدها و هزینه‌های دولت را مثبت کرد، اما درصورتی که این روند هم‌خوانی نداشته باشد یک فاجعه به حساب می‌آید. آن زمان لازم است با تزریق پول به مردم این امکان را بدهیم که معیشت خود را مدیریت کنند. البته دولت فعلی اعلام کرده این اتفاق برای دو ماه انجام می‌شود. هرچند دولت مایل است کارت الکترونیکی دست مردم بدهد اما ترجیج داده یارانه پرداخت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رقم پرداخت شده مناسب است یا خیر، گفت: با توجه به حذف ارز ترجیهی، طبیعتا رقمی که امروز پرداخت می‌شود، یک دهم مبلغی است که قرار شد به مردم پرداخت شود. آقای رئیسی با اعلام آن که در سه حوزه نان، دارو و انرژی تغییری رخ نخواهد داد، شانس اصلاح شرایط موجود را محدود کرد. درحالیکه ما نیازمند جراحی همه‌جانبه هستیم. عمده عمل جراحی به حوزه انرژی برمی‌گردد. با این وجود این رقم باید افزایش پیدا می‌کرد.

نماینده تبریز در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت این یارانه باعث افزایش تورم و نقدینگی می‌شود یا خیر گفت: خیر باعث افزایش تورم و نقدینگی نمی‌شود. زیرا این پول از مردم گرفته و به همان مردم نیز برگردانده می‌شود. کالاها به قیمت واقعی خودشان عرضه شده و پول از محل آن به مردم برگردانده می‌شود. محل تامین این منابع از محل افزایش هزینه مصرف انرژی، محل افزایش قیمت جهانی انرژی یعنی صادرات ما بوده و اتفاق مبارکی خواهد بود.

وی افزود:‌ ما موافق این اتفاق هستیم. این یک شروع است و منتظریم با در نظر گرفتن حذف ارز ترجیهی اقدام پررنگ‌تری اتفاق بیافتد و باید به مردم این اعتماد داده شود که آن‌ها می‌توانند اقتصاد خود را مدیریت کنند.
علیرضابیگی تصریح کرد:‌ ما دو تجربه اجرا داریم. یک تجربه مربوط به سال ۸۹ ( هدفمندی یارانه‌ها) است که تجربه موفقی در این کار بزرگ به دست آمد. تجربه دوم مربوط به سال ۹۸ ( گرانی نرخ بنزین) است که منجر به فاجعه شد. زیرا جایگزین جبرانی آن برای مردم فراهم نشد. درحالی که در سال ۸۹ جایگزین جبرانی آن منظور شده بود. در سال ۹۸ هم دولت مجبور شد جایگزین جبران را ایجاد کند. دولت آقای رئیسی باید توجه کند که مانند تجربه سال ۸۹ عمل کرده و کار درست را با شیوه درست انجام دهد.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.