stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 437845
  • 24 اردیبهشت 1401 - 19:26
0

ورود خودرو‌های وارداتی به بازار از شهریور

ورود خودرو‌های وارداتی به بازار از شهریور
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: یکی از موضوعاتی که از ابتدا مجلس یازدهم آن را دنبال می‌کرد طرح واردات خودرو بود که در نهایت روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب کلیات طرح واردات خودرو در هیات دولت خبر داد و گفت: جزییات و چگونگی آیین‌نامه واردات خودرو به‌زودی اعلام و در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود. فاطمی امین اعلام کرد: با توجه به رفع موانع صادراتی و افزایش صادرات که به برطرف شدن مشکل تراز ارزی کشور کمک کرد، دیگر ضرورتی برای استمرار ممنوعیت واردات خودرو نبوده و خواستار آزادسازی واردات آن برای ایجاد بازار رقابتی در کشور شدیم؛ با برگزاری چندین جلسه در مراجع ذی‌ربط و هیات دولت، آزاد شدن واردات خودرو را به دور از هیاهو‌های رسانه‌ای به‌صورت جدی پیگیری کردیم.

بازار شایعات داغ شد
پس از انتشار این خبر بازار شایعات هم داغ شد که با واکنش محمدجواد حاجی‌حسینی، معاون امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه بود. او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آیین‌نامه مصوبه هیات دولت در خصوص لغو ممنوعیت واردات خودرو توسط وزارت صمت با استفاده از دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در دست اقدام است و شایعات منتشرشده در رابطه با محدودیت قیمت و حجم موتور صحت ندارد و اخباری که این روز‌ها در فضای مجازی مبنی بر اینکه واردات خودرو با ۲ شرط سقف قیمت هفت هزار دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی آزاد شده، منتشر شده نادرست و شایعه است.

البته مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این رابطه در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد: ممنوعیت ۳ ساله واردات خودرو تا پایان اردیبهشت‌ماه تمام می‌شود و نخستین خودرو‌های وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار می‌شوند و از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند و همچنان قوانین تعرفه‌ای، عوارض و استاندارد‌ها بر واردات خودرو حاکم است و تغییری در این رابطه انجام نشده است.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در خصوص تاثیر واردات خودرو روی قیمت‌ها گفت: آزادسازی واردات خودرو تاثیر متفاوتی روی قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی خواهد داشت. اما واردات خودرو‌های خارجی به صورت واقعی مشخص خواهد کرد که قیمت خودرو چقدر است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: البته در بخش خودرو‌های داخلی که به دو بخش قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار تقسیم می‌شوند، هنوز هم قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای با فاصله زیادی از بازار تعیین می‌شوند که امیدواریم برای سرو سامان دادن آن هم فکری شود.

واردات خودرو‌های ارزان‌قیمت کلید خورد
رییس انجمن قطعه‌سازان در ادامه گفت: با واردات خودرو‌های جدید که گفته شده اغلب ارزان قیمت هم هستند حباب قیمتی خودرو‌های لوکس گران قیمت نخواهد شکست و قیمت آن‌ها همچنان بالا خواهد ماند.
نجفی‌منش خاطرنشان کرد: آنچه همواره مورد نظر ما بوده این است که قیمت خودرو‌های داخلی کارخانه هم باید افزایش پیدا کند تا میزان تولیدات رشد کنند و قیمت بازار هم بشکند، این در حالی است که در حال حاضر قیمت بازار حباب دارد. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان رانت توزیع می‌شود، تصریح کرد: با این روش دیگر این رانت هم از بین می‌رود و اوضاع تولید‌کنندگان هم بهتر می‌شود.

با واردات خودرو فشار بر تولید داخل کمتر می‌شود
نجفی‌منش خاطرنشان کرد: با تصمیم دولت برای واردات مجدد خودرو فشاری که روی تولید داخل به لحاظ قیمت و کیفیت هست هم افت خواهد کرد. رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور ادامه داد: حباب قیمتی در بازار برای خودرو‌های خارجی بسیار زیاد است و می‌توان به جرات گفت که قیمت‌ها بین دو تا سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اما برای خودرو‌های داخلی این موضوع متفاوت است و با افزایش تولید خودرو قیمت تولیدات داخل هم افت خواهد کرد.

نجفی‌منش با اشاره به افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر تصریح کرد: هر چند قیمت ارز رشد کرده، اما حجم نقدینگی هم از آن سو رشد داشته یعنی در یک بازه ۱۰ ساله حجم آن حدود ۷ برابر رشد کرد و در ابتدای دولت آقای رییسی میزان نقدینگی ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و تا ۸ برابر رشد یافت و امروز این میزان به ۴۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر حجم تولید کالا رشدی نداشته، اما حجم نقدینگی در کشور بالا رفته این قضیه باعث رشد قیمت‌ها شده است.

 

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به سیاست‌گذاری دولت در قیمت کالا گفت: امروز می‌بینیم که دولت به این نتیجه رسیده که قیمت بسیاری از کالا‌ها نظیر روغن، مرغ و تخم‌مرغ و نان‌های حجیم و… را باید تغییر دهد و آن‌ها را واقعی کند و پیشنهاد داد تا برای اقشار آسیب‌پذیر کمک‌های حمایتی صورت گیرد. نجفی‌منش گفت: زمانی که قیمت‌ها واقعی شوند تولید هم معنی و مفهوم پیدا می‌کند، اگر تولیدات خودرو نیز با ضرر و زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی ادامه یابد این موضوع هم به ضرر تولید است و به نفع مردم هم نیست و تنها یک عده خوشبخت که بلیت‌شان برنده شده و اسم‌شان در قرعه‌کشی‌ها درآمده است از ۵۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان سود می‌کنند.

با واردات خودرو مخالف نیستیم
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد واردات خودرو‌های جدید خاطرنشان کرد: آنگونه که اعلام شده قرار بر این است تا خودرو‌های ارزان‌قیمت وارد کشور شود و ما هم معتقدیم باید واردات خودرو صورت گیرد و به هیچ عنوان با واردات مخالف نیستیم و علت اینکه چند سالی خودرو وارد کشور نشد به دلیل کمبود ارز در کشور بود که باعث شد هیچ خودرویی وارد کشور نشود.رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور افزود: البته ارتقای تولید داخل با حمایت‌های دولت باید مورد توجه قرار گیرد تا بخش زیادی از نیاز بازار تامین شود. نجفی‌منش اعتبار مورد نیاز برای واردات خودرو را رقمی در حدود دو تا سه میلیارد دلار دانست و افزود: باید دید مجلس و دولت در نهایت چه ارزیابی‌ای در این زمینه خواهند داشت و منابع موردنظر را به چه شکل تامین می‌کنند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.