stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 437838
  • 24 اردیبهشت 1401 - 19:25
1

با یارانه جدید چه می‌توان خرید؟

با یارانه جدید چه می‌توان خرید؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: مردم با یارانه جدید چه چیزهایی می‌توانند بخرند؟ در برنامه اصلاحات ارز ترجیحی دولت، عموم شهروندان ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌‌کنند.این پول قرار است جبران‌کننده افزایش قیمت کالاهای اساسی در نتیجه اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی باشد.بنابر اعلام دولت، این مبلغ از انتهای هفته گذشته قابل گذشته قابل برداشت است و سرپرستان خانوار مجاز به خرج کردن آن هستند.

اما قدرت خرید این یارانه در حال حاضر چقدر است؟ نگاهی به قیمت‌‌های روز بازار، نشان می‌دهد که یارانه جدید با هزینه سبد کوچکی از اقلام ضروری زندگی برابری می‌کند.از زمان این تغییر و تحول، قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی وارد شده است. این اتفاق از این جهت حائز اهمیت است که تا پیش از این دولت اقلام ضروری را به نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی یا هم ارز ترجیحی تامین کرده است.

کالاهایی که می‌توان با یارانه جدید خرید
اینفوگرافی پیشرو نشان می‌دهد همین حالا برای خرید، دو کیلوگرم مرغ، یک کیلوگرم تخم مرغ، یک بطری روغن، یک نایلون شیر، ۴۰۰ گرم پنیر و یک کیلوگرم ماست باید ۲۹۸ هزار تومان خرج کرد.

برای خانوارهایی که با این الگو قصد خرج کردن یارانه جدید را دارند، در نهایت تنها دو هزار تومان از ۳۰۰ هزار تومان باقی می‌ماند.تازه این در حالی است که با ادامه این وضعیت، قیمت اقلام ضروری در بازار مصرف همچنان ثابت باقی بماند.

به موجب قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف است اقلام ضروری مردم را به نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ در بازارهای مصرف عرضه کند.با این حال در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی، اخبار مربوط به مراجعه کم سابقه مردم به فروشگاه‌های عرضه‌کننده اقلام ضروری مدام در حال دست به دست شدن بود.پرداخت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی در ماه، بخشی از برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت سیزدهم بود که عاقبت بعد از اتمام تعطیلات عید فطر به اجرا درآمد.

در این برنامه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به استناد آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دهک‌های چهارم تا نهم جامعه ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه درنظر گرفته است.این یارانه برای شهروندان دهک‌های اول تا سوم ۱۰۰ هزار تومان بیشتر است. چنین یارانه‌ای به دهک دهم تعلق نمی‌گیرد و اعضای این گروه درآمدی تنها مشمول استفاده از یارانه نان، دارو و بنزین هستند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.