stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 437822
  • 24 اردیبهشت 1401 - 19:06
0

گرمایش جهانی عامل تسریع انتقال بیماری‌ها

گرمایش جهانی عامل تسریع انتقال بیماری‌ها

یافته‌های علمی نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی انتقال ویروس‌ها را تسریع خواهد کرد.

قلم | qalamna.ir :

در یادداشتی در روزنامه پیام ما آمده است: «سیاره ما در حال حاضر ۱.۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از قرن نوزدهم است. گرمایش جهانی می‌تواند سلامت انسان را که به آن متکی هستیم، تحت تاثیر قرار دهد. یافته‌های علمی نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی انتقال ویروس‌ها را تسریع خواهد کرد. تغییرات دما و بارش می‌تواند توزیع و انتقال بیماری‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. تغییر اقلیم در ارتباط با مسائل اجتماعی، سلامتی و روانی است و تهدیدی برای تندرستی و سلامت محسوب می‌شود. کارشناسان هشدار داده‌اند که ممکن است در دهه آینده با هزاران بیماری جدید روبه‌رو شویم که همه آنها به لطف تغییرات آب‌وهوایی است. مطالعه دانشگاه جورج تاون پیش‌بینی می‌کند که انتقال بین گونه‌ها می‌تواند به طور چشمگیری در مناطقی مانند آسیا و آفریقا افزایش یابد.

گونه‌ها در حال حرکت هستند و زمانی که حرکت کنند این شانس‌ها برای به‌اشتراک‌گذاشتن ویروس‌ها را خواهند داشت. مطالعه دانشگاه جورج تاون با عنوان تغییرات آب‌وهوایی خطر انتقال ویروس بین گونه‌ها را افزایش می‌دهد که در Nature منتشر شد، پیش‌بینی کرد که حداقل ۱۵ هزار انتقال ویروسی بین‌ گونه‌ای جدید تا سال ۲۰۷۰ اتفاق می‌افتد. این اختلاط ویروس‌ها در میان حیوانات ممکن است خطر جهش و انتقال به انسان و ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید را افزایش دهد؛ در صورتی که دمای کره زمین تا دو درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی باعث حرکت دسته‌جمعی حیوانات وحشی می‌شود، زیرا آنها به دنبال سازگاری با محیط‌های در حال تغییر هستند؛ در حالی که این نوع سناریوها به احتمال زیاد در حال انجام هستند. بسیاری از حیوانات انگل‌ها و پاتوژن‌های خود را به مناطق جدید برمی‌گردانند و به طور بالقوه باعث ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای ویروسی و بیماری می‌شوند.

به گفته محققان، حرکت حیوانات به این معنی است که گونه‌ها اغلب برای اولین بار با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند و فرصت‌های منحصربه‌فردی برای انتقال ویروس‌ها ایجاد می‌کند. با افزایش دما انتظار می‌رود بسیاری از گونه‌ها از مناطق استوایی گرم دور شوند تا زیستگاه‌های راحت‌تری پیدا کنند. برخی دیگر ممکن است برای یافتن ارتفاعات خنک‌تر از تپه‌ها و کوه‌ها به سمت بالا حرکت کنند. هنگامی که گونه‌های مختلف برای اولین بار با هم تماس می‌گیرند، ویروس‌ها ممکن است بتوانند میزبان‌های جدید را آلوده کنند.

این مطالعه پیش‌بینی کرد که به دلیل اثر پروانه‌ای، تعداد فزاینده‌ای از بیماری‌های عفونی نوظهور از حیوانات به انسان در ۵۰ سال آینده منتقل می‌شود. دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که گرم‌شدن سیاره ممکن است بیماری‌ها را افزایش دهند. به عنوان مثال انتظار می‌رود که مالاریا با گسترش دامنه پشه‌های حامل آن به مناطق گرم گسترش یابد. اما تغییرات آب‌وهوایی همچنین ممکن است با ورود پاتوژن‌ها به گونه‌های میزبان جدید، بیماری‌های کاملا جدیدی را ایجاد کند. یا یک جونده نادر که امروزه با انسان تماس چندانی ندارد، ممکن است ویروسی را به راکون‌ها منتقل کند که به راحتی در مناطق شهری زندگی می‌کنند. و یک مسیر کاملاً جدید را برای گسترش این ویروس به انسان باز می‌کند.

همان طور که همه ما آموخته‌ایم، یک بیماری مهم نیست که از کجا شروع شود همگی ما در امان نیستیم. بر طبق وحدت محیط زیستی هر چیزی بر همه چیز اثر دارد و اثر آن را در جای جای دنیا می‌توان احساس کرد.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.