stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 437752
  • 23 اردیبهشت 1401 - 19:25
1

موج گرانی‌ها روز به روز بیشتر گربیان مردم را فشار می‌دهد

موج گرانی‌ها روز به روز بیشتر گربیان مردم را فشار می‌دهد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: زهرا نژاد بهرام  فعال سیاسی درباره عملکرد دولت در طی ماهای گذشته و انتقاداتی که به قوه مجریه در خصوص گرانی‌های اخیر می‌شود، گفت: معتقدم در خصوص ارزیابی عملکرد دولت اگر به طور مثال در ماه اول و یا دوم و یا حتی شش ماه اول بنا داشتیم صحبت کنیم بسیار زود و بی‌انصافی بود، اما امروز با گذشت تقریبا یکسال از عمرش می‌شود یک ارزیابی های اولیه را انجام داد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: متاسفانه موج گرانی‌ها در حوزه اقتصادی روز به روز بیشتر گربیان مردم را فشار می‌دهد، تورم سرسام‌آور شده و ما یک تکلیف و برنامه مشخصی برای اقتصاد مشاهده نمی‌کنیم به طوری که حتی بودجه سال ۱۴۰۱ هم نتواسته است برنامه کوتاه‌مدت دولت را برای وضعیت اقتصادی تعریف کند.

 

وی با بیان این‌که دولت نیازمند تصمیم‌گیری‌های اساسی است و باید برنامه‌ریزی‌های خودش را اعلام کند، اظهار داشت: اگر دولت بخواهد به صورت مقطعی و موردی درباره گرانی برخی از اقلام که این روزها مشاهده می‌کنیم مثل ماکارانی، گوجه و سایر مایحتاج مردم نظر دهد و کار کند طبیعتاً این سیاست اقتصادی کشور را دچار چالش خواهد کرد؛ به طوری که حتی افزایش حقوق و دستمزد هیچگاه منجر به این نخواهد شد مردم شرایط روزمره خودشان را طی کنند!

نژاد بهرام با اشاره به این که دولت نیازمند یک برنامه اساسی در حوزه اقتصادی و اداره کشور است، بیان کرد: اعلام شد که دولت ۷ هزار صفحه برنامه برای اداره کشور دارد، اما هیچگاه این برنامه را مشاهده نکردیم و در اختیار افکار عمومی و کارشناسان قرار داده نشد که مورد ارزیابی قرار گیرد این برنامه چیست؟ اتفاقا به شخصه معتقدم داشتن ۷ هزار صفحه برای اداره کشور عالی است اما بیایند بگویند چیست؟ در قالب شعار است؟ در قالب برنامه است؟ برنامه عملی است؟ ما چیزی نمی‌دانیم تنها گفته شده است برنامه‌ای وجود دارد.وی تاکید کرد: دولت در حوزه اقتصادی بخصوص در تیم اقتصادی‌اش قادر نخواهند بود مشکلات را حل و به یک برنامه مشخص برسد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: قرار نیست کار عجیب و غریبی در کشورمان انجام دهیم. همه کشورها این دوره‌ها را به یک طریقی از سر گذارنده‌اند. وضعیت ما از بحران جهانی سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ و یا وضعیت دهه ۳۰ میلادی در قرن بیستم که بدتر نیست، همان موقع هم دانشمندان و اقتصاددانان دور هم جمع شدند و راه حل پیدا کردند و جهان را از آن بحران‌ها نجات دادند و هر کشوری باتوجه مقتضیات خودش با آن بحران‌ها دست و پنجه نرم کرد، ما چرا از تجارب دیگران استفاده نکنیم؟ چرا فکر می‌کنیم همه چیز را خودمان می‌دانیم؟ معتقدم با این شرایط برای این‌که وضعیت اقتصادی کشور را سامان‌دهی کنیم باید از تجارب گذشته و کشورهای دیگر استفاده کنیم.
وی افزود: دولت می‌تواند یک فراخوان عمومی به اقتصاددانان داخل و خارج کشور که دستی در آتش دارند بدهد و از آنان یاری بخواهد چه اشکالی دارد که از مردم کمک بگیریم؟ دولت نشان داد تیم اقتصادی‌اش قادر به حل مسائل نیست. بنابراین یک اتاق فکر از کارشناسان آشنا به امور درست کند و یک برنامه از این اتاق فکر بخواهد.

 

نژاد بهرام با بیان این‌که امروز مردم روز به روز وضعشان سخت‌تر می‌شود و کشور فشار بیشتری را تحمل می‌کند، گفت: دولتمردان می‌گویند نفت می‌فروشیم و پولش را دریافت می‌کنیم، اما در عمل اثری از این پول در اقتصاد کشور مشاهده نمی‌شود؛ یا ما پول نفت را گرفته‌ایم یا نگرفته‌ایم، اگر گرفته‌ایم که به اقتصاد ما تزریق نشده است اگر نگرفته ایم باز همچنان در تحریم ها قرار داریم. یا در بودجه مصوب دولت در سال ۱۴۰۱ باتوجه به نظر دولت حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ انجام شد؛ اما هر دفعه یک مسئله بیان می‌شود اگر حذف شده است بگویند حذف شده است اگر نشده است بگویند این ارز همچنان باقی است، تصمیم‌گیران باید توجه کنند با تصمیم گیری‌های عجیب و غریبی که صورت می‌گیرد جامعه را دچار التهاب می‌کنند، آن هم جامعه‌ای که ملتهب است و در فشار تورمی قرار دارد.

وی تاکید کرد: جهت گیری سیاسی من با دولت یکی نیست اما تمام علاقه من است که دولت موفق شود زیرا در این بین مسائل و منافع مردم و کشور مطرح است و لذا هر کار و کمکی که می‌توان باید انجام داد. به خاطر دارم به خانم خزعلی معاون رئیس جمهور هم این نکته را یادآوری کردم درست است که از نظر جهت‌گیری سیاسی با یکدیگر تفاوت نظر داریم اما مسئله زنان مسئله مهمی است فرقی هم نمی‌کند چه من اصلاح طلب و چه اصولگرا باشم مسئله زنان مسئله جامعه است. امروز هم مصالح مردم در میان است من جای دولت باشم فراخوان عمومی به اقتصاددانان داخل و خارج می‌دهم و از آنها می‌خواهم یک برنامه اصولی دهند تا بتوانیم تصمیمات درست اقتصادی بگیریم

 

نژادبهرام یادآور شد: در حوزه سیاست خارجی متاسفانه همچنان دچار چالش‌های قبلی هستیم و نمی‌توانیم تصمیم گیری‌های نهایی خودمان را انجام دهیم. امروز ماه‌ها است مذاکره می‌کنیم. اقتصاد، فرهنگ و سیاست را به مسئله برجام گره زده‌ایم جواب این مسئله یا بله است یا خیر. اگر بله است بسم الله اگر جواب خیر است بازهم بسم‌الله به مردم بگویند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ما نمی‌توانیم مسئله برجام که مسئله اصلی ما در سیاست خارجی است را نادیده بگیریم و ما باید تکلیف‌مان را در این مورد مشخص کنیم. امروز ما توپ را در زمین آمریکا می اندازیم آن‌ها توپ را در زمین ما می‌اندازند، در صورتیکه این‌گونه نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم باید بلاخره به یک جمع بندی برسیم و اعلام کنیم .

وی تاکید کرد: آن چه که اولویت دارد منافع ملی ایران است و منافع ملی هم می‌گوید تلاش کنیم که این مذاکرات به نتیجه برسد که اگر این کار را انجام ندهیم کشورهای دیگر از این فضای ابری و سایه‌وار منافع خودشان را تامین می‌کنند. بنابراین لازم است نهادهای اصلی کشور تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرند؛ چرا که بی‌تصمیمی کشور را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: امروز تنها در مسائل اقتصادی نیست که با چالش روبه‌رو هستیم در مسائل فرهنگی و اجتماعی دولت چالش دارد که نیازمند تصمیم‌گیرهای شجاعانه در این زمینه هستیم که متاسفانه مخدوش شده است در صورتی که باید تصمیم گرفت و هزینه‌های تصمیم‌مان را هم باید بدهیم. اصلاح طلبان از آقای روحانی در دور دوم با این که عضویت خاصی هم در دولت نداشتند، حمایت کردند اگر آقای روحانی اشتباهی هم کرد گردن ما هم هست و می‌پذیریم و این شجاعت مدیریتی و تصمیم‌گیری است.
وی ادامه داد: امروز مدیران باسابقه‌ای که بودند نیستند، دوستان جدیدی آمدند که سوابق کاری آنچنانی ندارند، البته این اشکالی ندارد اگر بتوانند به خوبی کار انجام دهند و از ظرفیت‌های کشور استفاده کنند مهم خروجی است؛ اما متاسفانه ما خروجی مشاهده نمی‌کنیم.

 

نژادبهرام بیان کرد: امروز کشور به این نتیجه رسیده است چه اصولگرا، چه اصلاح طلب، چه کسانی که هیچ گونه گرایش سیاسی ندارند مسائل کشور باید حل شود و رئیس‌جمهور باید از ظرفیت‌های جامعه استفاده کند. ما دانشمندان بسیاری داریم که جدی گرفته نمی‌شوند و فقط به گروه‌های محدود خاص خودمان توجه می کنیم و این اشکال دارد.وی خاطرنشان کرد: آقای رئیس امروز باید تصمیم گیری نهایی را در مسائل انجام دهد، تصمیم بگیرد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داریم یا خیر. در حوزه سیاست خارجی تصمیم بگیرد که برجام چه شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.