stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 437719
  • 23 اردیبهشت 1401 - 7:25
1

گسترش و تقویت روابط و سرمایه گذاری‌های مشترک

گسترش و تقویت روابط و سرمایه گذاری‌های مشترک
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: رئیس جمهور اظهار داشت: بدون تردید سفر امیر قطر به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در ارتقای روابط بین دو کشور و دو ملت است و حتما نقش بسزایی در تقویت تعاملات و همکاری‌های دو کشور در عرصه های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با ابراز خرسندی از سفر وی به کشورمان گفت: در مذاکرات دوجانبه علاوه بر گسترش روابط بین ایران و قطر در حوزه های سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی، گردشگری و انرژی بر سرمایه گذاری های مشترک بین دو کشور نیز تاکید شد.
وی با اشاره به این‌که «در گفت‌وگوهای خود با امیر قطر دو طرف بر تسریع در به نتیجه رسیدن توافقات انجام شده در سفر اسفند ماه گذشته خود به این کشور تاکید کرده اند»، افزود: لازمه به نتیجه رسیدن سریع تر توافقات دو کشور در دوحه تلاش بیشتر مسئولان مربوطه در ایران و قطر و نیز برگزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور است.
وی با بیان این‌که «دو کشور همچنین بر ضرورت حل و فصل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه تاکید داشتند»، تصریح کرد: ایران و قطر بر این نکته که دخالت کشورهای خارجی و غربی‌ها در منطقه نه تنها امنیت‌ساز نیست بلکه برای امنیت منطقه مضر نیز خواهد بود، اتفاق نظر دارند.
رئیس جمهور اظهار داشت: در گفت‌وگو با امیر قطر همچنین بر این نکته تاکید داشتیم که محاصره یمن باید هر چه سریع تر رفع شود. ایران و قطر باور دارند که این فقط مردم یمن هستند که می توانند برای آینده کشور خودشان تصمیم بگیرند.
رئیسی همچنین ادامه داد: دو طرف در گفت‌وگوهای خود تاکید کردند که مردم افغانستان باید دولتی فراگیر داشته باشند که بتواند همه گروه های سیاسی و همه قومیت‌ها را در بر گرفته و بتواند در افغانستان امنیت پایدار برقرار کند.
وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات خود با امیر قطر بر آزادی فلسطین و قدس شریف تاکید داشتیم و تاکید کردیم که محاصره مردم غزه باید شکسته شود. همچنین جنایات هولناکی که توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شود باید پایان بپذیرد. در همین رابطه شهادت خانم شیرین ابوعاقله را به خانواده ایشان و امیر قطر و دیگر همکاران ایشان در خبرگزاری الجزیره تسلیت عرض می کنم. یقین داریم اینگونه جنایات به هیچ عنوان نمی تواند برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز باشد بلکه نفرت عمومی را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی بیش از پیش خواهد کرد.
وی ادامه داد: این رخداد را نه فقط به خبرنگاران شبکه الجزیره، بلکه باید به همه خبرنگاران در سراسر عالم تسلیت بگوییم که یک خبرنگار آزاد، با ظلم رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و امروز جامعه خبرنگاران و رسانه ها از سویی باید به خود ببالند که صدای مظلومیت مردم فلسطین را به عالم مخابره کردند و از طرف دیگر بدانند که این جنایات حتما پایدار نخواهد بود.
رئیس جمهور گفت: بدون تردید سفر امیر قطر به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در ارتقای روابط بین دو کشور و دو ملت است و حتما نقش بسزایی در تقویت تعاملات و همکاری های دو کشور در عرصه های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.
«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در این نشست خبری ضمن ابراز رضایت و خرسندی از حضور در ایران روابط ایران و قطر را مستحکم و استوار و مبتنی بر حسن همجواری توصیف کرد و گفت: سفر اخیر رئیس جمهور ایران به قطر سفری بسیار مهم و عاملی برای تقویت روابط دو کشور بود.
امیر قطر با بیان اینکه امروز اینجا هستم تا تاکید کنم که هر چه بیشتر به دنبال تقویت این روابط و پیشبرد آن هستیم، افزود: امروز علاوه بر گفتگو در خصوص مسائل دوجانبه، بر این نکته تاکید کردیم که حل اختلافات در منطقه راهی جز گفتگو ندارد و در این خصوص با آقای رئیس جمهور اتفاق نظر داشتیم.
وی ادامه داد: طرفین در گفتگوی خود تاکید کردند که درگیری‌هایی که در منطقه وجود دارد باید از طریق گفتگوی سازنده و راه حل های عادلانه و جامع حل و فصل شود. موضوع اصلی بحث فلسطین بود، همچنانکه در خصوص سوریه و عراق گفتگو داشتیم.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با تسلیت به خانواده خانم شیرین ابوعاقله که توسط نیروهای رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید، اظهار داشت: تاکید می‌کنیم که مرتکبان این جنایت باید مجازات شوند و جهان نباید با این حادثه بر اساس معیارهای دوگانه برخورد کند.
امیر قطر در ادامه تصریح کرد: همواره نگاه مثبتی به گفتگوهای وین داشته ایم، چون باور داریم که گفتگو راه حل و فصل این مساله است.
وی همچنین درباره برگزاری رقابت های جام جهانی فوتبال در کشورش خاطرنشان کرد: از همه ایرانیانی که علاقمند هستند در این رویداد حضور پیدا کنند و از نزدیک شاهد مسابقات تیم ملی کشورشان باشند استقبال می‌کنیم و به همه خوش‌آمد می‌گوییم. دوست دارم تاکید کنم که این رویداد حتما یک رویداد استثنایی خواهد بود و از جناب آقای رئیس جمهور و مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک‌هایی که برای موفقیت برگزاری جام جهانی به ما کردند، تشکر می کنم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.