stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 437613
  • 21 اردیبهشت 1401 - 19:26
0

یک اقتصاددان: نظام یارانه‌ قبلی فسادزا بود

یک اقتصاددان: نظام یارانه‌ قبلی فسادزا بود
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: با توجه به آغاز تغییرات در نظام یارانه‌ای ایران و تاکید دولت بر حمایت قطعی از معیشت مردم، یک اقتصاددان از اصلاح نظام پرداخت یارانه ها و تغییر در پرداخت یارانه‌ها به عنوان یک بهبود اقتصادی یاد کرد و روند پیشین تخصیص یارانه‌ها را فسادزا دانست.
 

علی سرزعیم  اظهار کرد: یارانه به سه شکل نقدی، قیمتی و کالایی قابل پرداخت است که در ایران تاکنون به صورت قیمتی بوده است؛ به این صورت که پولی پرداخت می‌شده که کالا در نهایت به قیمت کمتر از قیمت واقعی خود برسد اما این روند، فساد و ناکاآرایی زیادی در زنجیره ایجاد کرد. 

وی با بیان اینکه روند قبلی تخصیص یارانه‌ها ناعادلانه بوده و تبدیل آن به یارانه نقدی یا کالابرگ بهتر است، گفت: بنابراین، با اصلاح نظام یارانه‌ای کشور موافق هستم ولی اینکه آیا زمان مناسبی برای این کار انتخاب شده است یا خیر؟ باید بگویم از آنجا که کنار گذاشتن ارز ترجیحی اقدام سختی است، هر زمان دیگری برای اجرای این تغییر نیز سختی‌های خود را به همراه می‌آورد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته اگر احیای برجام محقق و تکلیف آن مشخص می‌شد و پس از این موضوع، نسبت به اصلاح نظام پرداخت یارانه اقدام می‌شد، خیلی بهتر بود. 

یارانه جدید تورم‌زا نیست
سرزعیم، جایگزین کردن یارانه نقدی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را مناسبت‌تر از کالابرگ دانست و گفت: معتقد نیستم که تخصیص یارانه نقدی در قبال حذف ارز ترجیحی دارای اثرات تورمی باشد، زیرا این منابع قبلا هم بوده و در جایی دیگر مصرف می‌شده است. اکنون فقط نحوه مصرف این منابع تغییر کرده است. البته تورم باید در سطح اقتصاد کلان مدیریت شود. 

وی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که دولت حتما ابتدا از مردم حمایت‌های مالی و پولی انجام و سپس روند یارانه را تغییر دهد. اینگونه نباشد که روند پرداخت یارانه متوقف شود و مردم معترض شوند. در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها قرار است منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی که به صورت ارزان در اختیار تجار قرار می‌گرفت، در قالب کالابرگ به مردم اختصاص پیدا کند. البته طبق اعلام مسئولان، از آنجا که این روند باید به صورت تدریجی و به دور از انتقال شوک روانی به مردم انجام شود، تعیین شده که مبلغی به صورت نقد به حساب مردم واریز شود که برای دهک‌های پایین (یکم تا سوم)  ۴۰۰ هزار و دهک‌های بالا (چهارم تا نهم) ۳۰۰ هزار تومان است. در ادامه، تخصیص کالابرگ‌ آغاز خواهد شد. 

بدین منظور، پرداخت یارانه جدید از روز دوشنبه آغاز شد و براساس اعلام بانک مرکزی طی دو نوبت مبالغ مربوط به اردیبهشت و خرداد ماه به حساب ۲۳ میلیون و ۶۸۰ هزار سرپرست خانوار واریز شد. البته، هنوز مبالغ واریزی قابل برداشت نیست که طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، با شروع اصلاح نرخ ارز و مشخص شدن سقف قیمتی کالاها و اصلاحاتی که صورت می‌گیرد، برداشت یارانه واریزی آزاد خواهد شد و احتمالا به زودی مرحله اول برای ماه جاری قابل برداشت می‌شود و یارانه دوم نیز در ماه بعد در دسترس قرار خواهد گرفت.در این زمینه، رئیس جمهور و بدنه دولت بارها اعلام کردند تا پایان بازتوزیع عادلانه یارانه‌ها در کنار مردم حضور خواهند داشت و خود را متعهد به حفاظت از معیشت مردم می‌دانند.همچنین، دولت هدف از بازتویع یارانه‌ها ایجاد نفع بودجه‌ای برای خود نمی‌داند بلکه با این طرح قرار است بهره مندی مردم و به‌ویژه دهک‌های پایین درآمدی از یارانه‌ها عادلانه شود.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.