stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 437464
  • 19 اردیبهشت 1401 - 19:26
1

چرا اکانت‌های سازمانی‌اصولگرایان‌ به دولت انتقاد می‌کنند؟

چرا اکانت‌های سازمانی‌اصولگرایان‌ به دولت انتقاد می‌کنند؟
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: سال ۸۸ بیانیه چند روزنامه‌نگار در دفاع از محمود احمدی‌نژاد منتشر شد. بسیاری از چهره‌هایی که آن زمان نامه را امضا کرده بودند، افراد شناخته شده‌ای نبودند اما حالا بعد از ۱۲ سال این اسامی تقریبا شناخته شده هستند؛ مقداد نیلی، تقی دژکام، سیدنظام الدین موسوی (نماینده فعلی مجلس که رکوردار بیشترین غیبت در مجلس است) آمنه علیپور (خبرنگار ۲۰:۳۰) پیام فضلی نژاد، عباس درویش توانگر، حامد طالبی و مهدی فضائلی و … حالا بدل به چهره‌های اثرگذاری در سیاست ایران شده‌اند و برخی از آنها آشکارا و برخی هم پشت پرده نقش آفرینی می‌کنند. یکی از این چهره ها، یاسر جبرائیلی بود.

از  سعید جلیلی تا محسن رضایی
یاسر جبرائیلی از چهره هایی بود که در ابتدا به محمود احمدی نژاد نزدیک بود اما به مرور به محسن رضایی نزدیک شد. به هر حال یاسر جبرائیلی در مقطعی از خبرگزاری فارس به مجمع تشخیص رفته بود. جبرائیلی در سال ۹۸ با حکم محسن رضایی مسئولیت جانشینی دبیرمجمع تشخیص مصلت نظام در مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی را برعهده گرفت و دیماه ۹۸ با حکم دبیر مجمع، به ریاست این مرکز منصوب شد. او در زمان انتخابات ۹۸ هم گرچه نامزد انتخابات نشد، اما یکی از چهره هایی بود که در تدوین لیست نهایی اصولگرایان، نقش آفرینی داشت. در انتخابات ۱۴۰۰ نیز، در یک برنامه تلویزیونی، کنایه تندی به سعید جلیلی زد و گفت «این که مدام بگوییم برنامه داریم که نمی‌شود! من سایت یک آقایی را دیدم ایشان فقط جلسه می‌گذارد!» او همچنین از جمله افرادی بود که از شورای نگهبان خواسته بود صلاحیت اسحاق جهانگیری را برای انتخابات رد کنند!

بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی، یاسر جبرائیلی در جلسات تعیین کابینه شرکت می کرد و بسیاری او را گزینه یکی از وزارت های مهم اقتصادی می دانستند.( جبرائیلی در دوره ای که سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی (ع) را بر عهده داشت، مرکز مطالعات اقتصادی سازمان اقتصادی رضوی را تأسیس کرد. همچنین وی عضویت در هیئت مدیره مؤسسه قدس آستان قدس رضوی را نیز در کارنامه دارد) فرهاد رهبر، مسعود میرکاظمی، محمدرضا فاطمی امین، حجت عبدالملکی و یاسر جبرائیلی افرادی بودند که بنا به اخبار رسانه های نزدیک به ابراهیم رئیسی، وظیفه مشخص کردن کابینه اقتصادی را داشتند.

 سید یاسر جبرائیلی و مقداد نیلی دو چهره اثرگذار در دولت رئیسی  محسوب می شدند و آنقدر نفوذ دارند که یکی از نمایندگان مجلس به نام سید کاظم دلخوش اباتری در کنایه‌ای این دولت را دولت مقدادیسم خوانده بود.
جبرائیلی به کابینه راه نیافت اما در میان اصولگرایان، جایگاه رفیع خود را حفظ کرد. تا جایی که انتقاد او به پخش برنامه های تلویزیونی در زمان اذان، موجب شد تا کنداکتور برنامه های صدا و سیما تغییر کند و مدیران شبکه ها از او عذرخواهی کنند.

و حالا علیه رئیس
پاییز سال گذشته بود که محسن رضایی در خبری اعلام کرد که «طبق لایحه بودجه قرار بود یارانه‌ها را برای سال آینده دو برابر کنیم، اما آقای رئیس جمهور تاکید کرد که افزایش یارانه‌ها برای سه ماه باقی مانده سال نیز اعمال شود؛ ضمن اینکه هر خانوار ۴ نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهند کرد.» به گفته رضایی «قرار بود این طرح از آذر اجرا شود، اما به علت بروز مشکلی به دی موکول شد و طبق این طرح بن کارتی در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد که بخشی از یارانه‌ها به شکل کالا به مردم ارائه می‌شود.» بلافاصله پس از این سخنان سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد، اظهارات محسن رضایی را تکذیب و اعلام کرد که «در خصوص زمان تغییر یارانه‌ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است.» میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه هم از اظهارات رضایی را تایید نکرد.

چند روز بعد یاسر جبرائیلی در توییتر نوشت «حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش قیمت بنزین را یک توطئه تمام‌عیار علیه آیت‌الله رئیسی می‌دانم. چنانکه فردای فاجعه آبان ۹۸ خبری و سخنی از بچه‌های شیکاگو که اردیبهشت ۹۸ باتفاق IMF شوک‌درمانی را طراحی کردند نبود، این‌بار نیز چنین خواهد شد و انگشت اتهام به سمت رئیس جمهور نشانه خواهد رفت.» مالک شریعتی نماینده مجلس البته جواب تندی به سایر جبرائیلی داده است و نوشته اینکه با حذف دلار جهانگیری مخالفید و دلیل هم دارید، اصلا ایرادی ندارد اما اینکه برای فرو کردن حرفت به ذهن مخاطب، با تکرار دروغ گران شدن بنزین، دارید با آبان ۹۸، «این‌همانی» درست می‌کنید، اگر نامردی نباشد، حتما با نظر کارشناسی و عدالتخواهی فرسنگ‌ها فاصله دارد. حالا هر جور صلاح میدانید!»

بابر گزارش دیده بان ایران؛ به نظر می رسید اختلاف محسن رضایی و خاندوزی در بالا، به صورت اختلاف بین یاسرجبرائیلی و مالک شریعتی در پایین خود را نشان داده بود. اختلافاتی که به مرور بیشتر شد و در نهایت، محسن رضایی، به شکل تقریبا مودبانه ای از دولت کنار گذاشته شد و این، مقدمه ای برای شروع انتقادات یاسر جبرائیلی از دولت بود.

پیش از این عباس نادران(فرزند الیاس نادران) برخی اکانت‌های پربازید جریان اصولگرا را اکانت‌های غیر رسمی  یاسر جبرائیلی خوانده است که از طریق این اکانت‌ها، رفقای سابق خود را تهدید می‌کند. اتفاقا این بار نیز همزمان با یاسر جبرائیلی، تعداد زیادی از اکانت های فیک جریان اصولگرا، شروع به انتقاد از دولت مطبوع خودشان کرده اند.

خروج محسن رضایی، باعث شده انتقادهای یاسر هم از هر زمان دیگری بیشتر شود. او حالا به رئیس جمهور کتاب معرفی می کند و در نقد افزایش قیمت نان می نویسد «همچنان به جمله‌سازی با عبارات یارانه پنهان، ارز ترجیحی، قاچاق، رانت، فساد و … ادامه دهید تا مردمی که سفره‌شان را کوچک کردید، به تدبیرتان تکبیر بگویند! هدف تحریم‌ها، تقابل مردم و حاکمیت بود؛ تحریم نتوانست، تعدیل نشان داده که می‌تواند/ خدایا تو شاهدی که در انذار، کوتاهی نکردیم …»اصولگرایان که در زمان بسته شدن کابینه، اصرار داشتند زنبیل خود را جلوتر بگذارند تا سهم بیشتری از کابینه بگیرند، در زمان پیش آمدن مشکلات، می گویند هیچ نقشی در تشکیل این کابینه نداشته اند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.