stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 437381
  • 18 اردیبهشت 1401 - 19:25
0

تجربه‌های تلخ و شعارهای همیشگی

قلم | qalamna.ir :
اقباله هیئتی
دولت سیدابراهیم رئیسی که با شعارهای شیرینی همچون بهبود معیشت مردم،‌ کنترل تورم و گرانی بر سر کار آمد حالا هر روز به بازار و مردم شوک وارد می‌کند،‌تا جایی که افزایش قیمت نان از ۱۰۰ درصد هم گذر کرده است.
این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی، برنامه‌ دولت برای مهار گرانی‌ها مشخص نیست. گویی طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده ، دولت رئیسی کاری که باید را انجام دهد و پیامدها را نادیده می گیرد و حتی خود را ملزم نمی‌داند به اعتراض ها ، انتقادها و ابهامات مردم و کارشناسان ، پاسخ بهنگام و کافی دهد.
از همان زمان که اعلام شد قرار است،‌ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی حذف شود، مشخص بود که باید آماده یک موج جدید گرانی باشیم؛ حذف ارز ترجیحی مساوی با گرانی تمامی کالاهای مشمول از جمله آرد،‌نان،‌دارو و … است. اگر واردات روغن گندم و نهادهای دامی و گوشت قرمز و لبنیات و شیر اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود کاملا مشخص است که جهش قیمتی در این باره خواهیم داشت اما این که برنامه دولت طبق مصوبه مجلس برای جبران این مابه‌التفاوت قیمت ‌های گران شده چیست؟
حرف های تکراری مقامات دولت و تاکیدشان بر اینکه قرار نیست این آزادسازی، افزایش قیمت به دنبال داشته باشد  و با یارانه، مابه‌التفاوت گرانی را پرداخت می‌کنیم، ‌ما را به یاد همه تجربیات ناموفق چندین باره سال های قبل می‌اندازد و اینکه اگر این کار برای دولت سودی بزرگ به همراه نداشته باشد،‌ مسلما آن را انجام نخواهد داد. به معنای ساده‌تر، دولت اگر می‌خواست یارانه‌ای که هم‌اکنون برای آرد می‌پردازد را به مردم اختصاص دهد، اصلا وارد این بحث پرتنش نمی‌شد و ترجیح می‌داد همین گونه ادامه یابد. دولت‌ها تنها در صورتی حاضرند اینگونه تصمیمات پرخطر و پرتنش را اجرا کنند که برایشان میلیاردها تومان سود داشته باشد. این مضووع در تمامی دفعات آزادسازی قیمت‌ها چه برای بنزین و چه برای سایر کالاها وجود داشته است. نتیجه این اقدامات هم با فقر بیشتر مردم همراه است که نشان می‌دهد دولت به جیب مردم دست می‌برد و اگر قرار باشد‌ مردم متضرر نشوند، اصولا نباید اینگونه و در این شرایط تصمیمی همچون آزادسازی قیمت آرد را بگیرد. حالا که دولت دست به چنین اقدامی زده مسلم است که بیش از هرچیز به پر کردن خزانه فکر کرده است و نه شرایط سخت مردم. بنابراین بهتر است این شعارهای  شیرین را تکرار نکند و بداند که تجربه مردم از این وعده‌های شیرین تورم‌های بسیار سنگین و امواج سهمگین گرانی بوده است.

 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.