stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 437330
  • 18 اردیبهشت 1401 - 10:52
0

قاتل خاموش سال گذشته ۸۳۹ نفر را به کام مرگ کشاند

قاتل خاموش سال گذشته ۸۳۹ نفر را به کام مرگ کشاند
قلم | qalamna.ir :

روز یکشنبه از سازمان پزشکی قانونی کشور، در حالیکه طی سه سال متوالی (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹) با افزایش آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور مواجه بودیم، این آمار در سال ۱۴۰۰ کاهشی قابل توجه داشت و تعداد قربانیان گاز گرفتگی نسبت به سال قبل از آن ۸۷ نفر کمتر شده است.

بر اساس این گزارش از متوفیات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در سال گذشته، ۶۳۱ نفر مرد و ۲۰۸ نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با ۱۸۴، البرز با ۶۵ و آذربایجان غربی با ۶۳ نفر بیشترین و استان های هرمزگان با یک، کهگیلویه و بویراحمد با ۲ و یزد با ۶ نفر کمترین تعداد تلفات گازگرفتگی را داشته اند.

ثبت بیشترین تلفات در دی ماه

بنا بر آمارهای موجود در سال گذشته بیشترین تعداد تلفات مسمومیت با گاز با رقم ۱۷۴ قربانی در دی ماه به ثبت رسیده است.

همچنین بر این اساس در زمستان سال ۱۴۰۰، ۴۲۴ نفر بر اثر گازگرفتگی جان باختند که نسبت به زمستان سال گذشته ۵.۶ درصد کاهش داشته است.

منوکسیـدکربن گازی سمی و خطرناک

منوکسیـدکربن گازی سمی و خطرناک است و چون بدون بو و مزه و غیر قابل دیدن است، اغلب، آن را قاتل خاموش یا نامرئی می نامند؛ بیشترین مسمومیت با این گاز و همچنین بالاترین مرگ ها براثر این گاز در فصل سرد و در نیمه دوم سال اتفاق می افتد.

منوکسیدکربن با فرمول شیمیایی( CO)، گازی است که بر اثر ناقص سوختن کربن بوجود می‌آید؛ این گاز بسیار سمی است، اما رنگ و بوی خاصی ندارد به همین دلیل کربن منوکسید قاتل نامرئی نامیده می‌شود، میل ترکیبی منوکسیدکربن با هموگلوبین خون حدود ۲۵۰ برابر بیشتر از میل ترکیب با گاز اکسیژن است.

در خون انسان حدود پنچ درصد کربن منوکسید کربن وجود دارد، اما اگر این مقدار به ۲۰ درصد برسد باعث مرگ خواهد شد.

استنشاق هوای آلوده به گاز منوکسیدکربن مانع از اکسیژن رسانی به بافت های بدن می شود و می تواند موجب آسیب های مغزی شود؛ در محیط های بسته، همچون خانه، دفتر کار، کلاس درس و خودرو، تجمع حتی مقدار کمی از گاز CO می تواند خطرناک باشد.

منوکسیدکربن محصول احتراق ناقص مواد سوختی، همچون گاز شهری، گاز کپسول، نفت، بنزین، گازوئیل، پارافین، زغال سنگ، زغال چوب و چوب است و اگر وسیله ای که با سوخت کار می کند و دارای عملکرد معیوب باشد یا به طور صحیح نصب نشده باشد و یا دارای دودکش مناسب نباشد، می تواند منبع تولید و انتشار گاز CO به شمار آید.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.