stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 436547
  • 08 اردیبهشت 1401 - 18:53
7

گاومیش داری‌های خوزستان مجهز به سیستم مه پاشی می‌شوند

گاومیش داری‌های خوزستان مجهز به سیستم مه پاشی می‌شوند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: جایگاه‌های گاومیش داران در استان به سیستم مه پاش ( سیستم خنک کننده) مجهز خواهند شد تا در شرایط کم آبی گاومیش‌ها آسیب نبینند.
قلم | qalamna.ir :

خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: در راستای تنش آبی که استان با آن مواجه است لایروبی و آبگیری استخرهای گاومیش‌ها در اهواز، دشت آزادگان و هویزه در حال انجام است تا در شرایط بحرانی آب، گاومیش‌ها از این استخرها استفاده کنند.

وی افزود: با ستاد فرمان حضرت امام بررسی‌های لازم انجام شده و از هفته آینده تمام جایگاه های گاومیش داران به سیستم مه پاشی مجهز می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: ۴۰ هزار گاومیش در حوزه های بحرانی آب استان خوزستان مجهز به سیستم‌های خنک کننده (مه پاش) به صورت رایگان می‌شوند.

وی افزود: دام‌های حوضه کرخه با توجه به شرایط بحرانی آبی بیمه خواهند شد و پیشنهاد خرید علوفه دام در این وضعیت خشکسالی برای کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی داده شده تا به کشاورزان در این وضعیت کمک شود.

امیری زاده بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد آب‌های مصرفی خوزستان از بالادست است که در سال آبی جاری ۴۵ درصد کاهش آورد آب از بالا دست به استان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه هیچ کس دوست ندارد کشاورز کشت نکند، افزود: در سال ۹۹ بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار از دشت های خوزستان کشت شد و همه خواهان فعالیت هر چه بهتر کشاورزان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: اولویت اول، آب آشامیدنی است و کشاورزانی که خواستار کشت هستند ابتدا باید آب آشامیدنی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ممنوعیت کشت برنج مصوبه شورای عالی کشور و شورای تامین استان است، افزود: اگر این مصوبه نادیده گرفته و کشت انجام شود، کشاورزان به دلیل نبود آب متضرر خواهند شد.

امیری زاده با اشاره به اینکه بسته‌های حمایتی و مشوق‌هایی برای کشاورزان استان در این شرایط خشکسالی خواهیم داشت، گفت: پیشنهاد دادیم که برآوردهایی از خسارت ناشی از ممنوعیت و محدودیت در کشت‌های تابستانی در استان انجام و مبلغ معوض کشت به کشاورزان پرداخت شود.

وی پرداخت تسهیلات با بهره بسیار کم و بخشودگی آب بهای کشت پاییزه را از جمله پیشنهادات ارائه شده به وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: خسارت تلفات دام‌های سال گذشته نیز صد درصد پرداخت شده است و پیگیر پرداخت هفت درصد خسارت سیل ۹۸ به کشاورزان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهارداشت: برای استفاده بهینه و بالا بردن بهره وری کشاورزی باید از سیستم‌های آبیاری نوین استفاده کرد چراکه ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به صورت سنتی آبیاری می‌شوند و هدر رفت بالای آب دارند.

وی با اشاره به کاهش میزان آب تخصیص یافته به شرکت‌های نیشکر افزود: وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید اعتباری برای خرید و تامین سیستم آبیاری مدرن در نظر بگیرند و از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

علی خنیفری نماینده کشاورزان بخش مرکزی و اسماعیلیه اهواز نیز در این همایش بیان کرد: سال گذشته بدترین سال مالی  برای کشاورزان استان بود؛ در تابستان کشت بسیار محدود و قرار شد ۵۰ درصد آب کشت زمستانه کشاورزان تامین شود که انجام نشد.

وی افزود: صرفا بیان ارقام ذخیره آب‌های سدهای استان دردی از کشاورزان درمان نمی‌کند. ممنوعیت کشت شلتوک و سایر کشت ها راهکار نیست باید کشت‌های جایگزین معرفی شوند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مدیریت درستی در بحث آب نداشتیم، ادامه داد: هرچند کشت شلتوک برای کشاورزان خوزستان بسیار اقتصادی است اما حاضریم برای خارج شدن از این بحران همکاری کنیم.

خنیفری بیان کرد: دستگاه های مربوطه باید درصد کشتی برای کشاورزان اعلام کنند و باقی را به عنوان‌ معوض کشت پرداخت کنند تا کشاورز امکان امرار معاش داشته باشد.

نماینده کشاورزان بخش‌های مرکزی و اسماعیلیه اهواز بیان کرد: جایگزین کشتی برای شلتوک باید مشخص شود ممنوعیت کشت خط قرمز کشاورزان است و قابل قبول نیست.

۲۱۸ هزار راس گاومیش در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸۷ هزار راس مربوط به خوزستان است.

حدود ۴۰ درصد جمعیت گاومیش کشور توسط ۵۰۰ بهره بردار در ۱۴ شهرستان خوزستان پرورش داده می‌شوند و سالانه معادل پنج هزار میلیارد ریال از محل تولیدات شیر و گوشت آنها درآمد حاصل می شود که باعث اشتغال پایدار و تولید در استان شده است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.