stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 435626
  • 01 اردیبهشت 1401 - 19:07
0

فروردین رفت، پیک هفتم نیامد

فروردین رفت، پیک هفتم نیامد

در آخرین روز فروردین، تعداد مرگ‌ومیر روزانه بیماران کووید-۱۹ به کمتر از ۲۰ نفر رسید و در ۱۹ استان هم هیچ موردی از مرگ ثبت نشد؛ هر چند نباید فراموش کرد که کرونا تمام نشده و همچنان امیکرون با زیرسویه‌های متعدد و ترکیبی‌اش در برخی کشورها تاخت و تاز می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

روزنامه همشهری نوشت: «پیک هفتم کرونا، از بیخ گوش فروردین گذشت. پس از پایان تعطیلات نوروز بود که بسیاری از متخصصان بهداشت و درمان از احتمال وقوع پیک هفتم کرونا در کشور ابراز نگرانی می‌کردند. به اعتقاد آنها شلوغی‌های پیش از تعطیلات، سفرها و دورهمی‌های نوروزی و علاوه بر آن بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند منجر به وقوع یک پیک دیگر در کشور شود حالا اما پایان فروردین، آمارهای اعلام‌شده از میزان ابتلا، بستری و مرگ‌ها، حکایت از پایداربودن وضعیت آرام کرونایی در کشور دارد.

در آخرین روز فروردین، تعداد مرگ‌ومیر روزانه بیماران کووید-۱۹ به کمتر از ۲۰ نفر رسید و در ۱۹ استان هم هیچ موردی از مرگ ثبت نشد؛ هر چند نباید فراموش کرد که کرونا تمام نشده و همچنان امیکرون با زیرسویه‌های متعدد و ترکیبی‌اش در برخی کشورها تاخت و تاز می‌کند؛ تا جایی که بر اساس اعلام علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد در سه ماه اخیر، ۸۰ درصد سویه غالب در کشور BA2 است. او این خبر را هم می‌دهد که دیگر قرار نیست شناسایی سویه‌های جدید با تأخیر و ازدست‌رفتن زمان همراه شود: «ما اکنون به مجهزترین دستگاه پایش و توالی‌یابی جهش‌ها (NGS) مجهز شده‌ایم و شبکه آزمایشگاه‌های تشخیص مولکولی کشور می‌تواند واریانت‌های مختلف شامل واریانت‌های جدید را از طریق NGS تشخیص داده و رصد کند. با این روش جهش‌های ویروسی در کشور به‌سرعت شناسایی می‌شوند.»

سویه غالب BA2 در برخی کشورهای اروپایی آمار ابتلا را بالا برده است. در شانگهای چین هم روزانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر را مبتلا می‌کند. به‌ گفته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، موج امیکرون با زیرسویه‌های جدیدش در چهار ماه گذشته در آمریکا حدود ۲۰۰ هزار و در آلمان با جمعیت مشابه ایران، حدود ۲۵ هزار نفر را قربانی کرده است اما آمار فوتی‌ها در ایران حدود هفت هزار نفر است و علت کاهش مرگ‌ومیرها، واکسیناسیون مؤثری بود که با کمک مردم به‌خوبی در کشور انجام شد.

آخرین اطلاعات جمع‌آوری‌شده از شیوع کرونا در کشورهای مختلف نشان می‌دهد میانگین فوت روزانه طی هفته جاری‌ در کشورهای آمریکا حدود ۴۰۰ مورد، در انگلستان ۲۰۰ مورد، در آلمان ۱۶۰ مورد، در فرانسه ۱۲۰ مورد و در کانادا ۷۰ مورد بود؛ در حالی که در همین زمان میانگین فوت روزانه کرونا در ایران کمتر از ۳۰ نفر بود.

ضرورت آغاز تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

خطر شدت‌گرفتن کرونا و وقوع پیک جدید، همچنان برقرار است. محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کرونا، در این‌ باره به همشهری می‌گوید: «نباید فراموش کرد که بیماری همچنان وجود دارد اما اثربخشی واکسن‌ها باعث شده که موارد ابتلا حدود ۱۵۰۰ نفر باشد. هر چند این آمار مربوط به تست‌های روزانه است و برخی مبتلایان به‌ دلیل ابتلای خفیف تست نمی‌دهند. بنابراین آمار بیماری بالاتر است اما شدید و منجر به مرگ نیست.»

به‌ گفته این فوق‌ تخصص مراقبت‌های ویژه، هم‌اکنون بیشتر افراد جامعه به‌ دلیل واکسیناسیون یا مبتلا نمی‌شوند یا در صورت ابتلا نوع خفیف بیماری را تجربه می‌کنند: «در بخش آی‌سی‌یو هم با کاهش بستری‌ها مواجه هستیم و در بیشتر موارد افرادی که واکسن نزده یا واکسیناسیون‌شان را کامل نکرده‌اند درگیر مرگ می‌شوند. بنابراین مهم‌ترین نگرانی هم‌اکنون از کاهش نرخ واکسیناسیون در کشور است و ضرورت تزریق دوز چهارم. در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه در همسایگی خودمان تزریق دوز چهارم واکسن را آغاز کرده است و درباره گروه‌های پرخطر، افراد سالمند و کادر درمان هم باید مجوز تزریق این دوز ایمنی‌ صادر شود.»

پیش از این وزیر بهداشت هم بر اهمیت تزریق دوز چهارم واکسن در پاییز اشاره کرده و گفته بود احتمالا این دوز برای بیماران با نقص ایمنی تزریق خواهد شد. هاشمیان در ادامه درباره این که با وجود کاهش استقبال از واکسن‌ها و مراجعه‌نکردن ۳۰میلیون نفر برای تزریق دوز سوم آیا دوز چهارم از سوی مردم مورد استقبال قرار خواهد گرفت، می‌گوید: «واکسیناسیون اجباری نیست، شاید برخی افراد اعتقادی هم به آن نداشته باشند. اما در صورت صدور هر چه سریع‌تر مجوز از سوی وزارت بهداشت برای عموم، می‌توان از مرگ‌ومیر احتمالی در آینده پیشگیری کرد. ما در ایران واکسنی مثل پاستوکووک داریم که کیفیت بالاتری نسبت به مدرنا و فایزر در برابر امیکرون دارد و تزریق دوز چهارم برای کسانی که مایل به تزریق هستند می‌تواند آنها را در برابر این سویه ایمن کند. تاکنون ثابت شده که واکسن بهترین پیشگیری در برابر کرونا و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از آن است.»

هاشمیان معتقد است افرادی که واکسن نمی‌زنند باید بدانند که حتی اگر خودشان به نوع سخت بیماری مبتلا نشوند اما با پنهان‌کردن و گردش بیماری می‌توانند منجر به ابتلا و مرگ افراد سالخورده و دارای نقص سیستم ایمنی شوند: «به هر حال عوارض واکسن وجود دارد اما به هیچ عنوان قابل مقایسه با خود بیماری کرونا و عوارض ناشی از آن نیست.»

امیکرون برای واکسینه‌شده‌ها، مثل سرماخوردگی است

پیام طبرسی، دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید-۱۹ و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم اگر چه تأیید می‌کند که شیب امیکرون در کشور کاهش داشته، اما معتقد است که این بیماری همچنان افراد مسن و بیماران زمینه‌ای را تهدید می‌کند و عوارض شدید و درجه‌ای از کشندگی را به همراه دارد: «با این که پیش‌بینی می‌شد بعد از تعطیلات نوروز موج افزایشی بیماری را شاهد باشیم اما با گذشت دو هفته از تعطیلات افزایش قابل توجهی نداشتیم. بر اساس آمار وزارت بهداشت، در ۱۰ روز گذشته، موارد مثبت حدود دو هزار نفر و بستری‌ها از ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر متفاوت بوده و به‌ نظر می‌رسد شیب نزولی به‌کندی در حال وقوع است.»

او که با بخش سلامت رادیوتهران صحبت کرده، درباره فصلی‌شدن کرونا هم گفته است: «این پیش‌بینی در مورد کرونا کار مشکلی است، چون سویه‌های آن مدام در حال تغییر هستند. اما پس از ایجاد موج‌های متعدد و فروکش‌کردن دلتا به‌واسطه پوشش خوب واکسیناسیون در بسیاری کشورها، شدت امیکرون که رکورد تعداد مبتلایان را شکست از نظر بستری و مرگ‌ومیر رو به کاهش است. مشخص است امیکرون به‌تدریج در افراد جوانی که واکسینه‌شده و بدون بیماری زمینه‌ای هستند در حال تبدیل‌شدن به یک بیماری در حد سرماخوردگی ساده است.»

از شیوع XE در انگلیس تا زیرسویه جدید در آمریکا

البته با این که وضعیت کرونا در کشور نزولی است و آمار مرگ‌ومیرها به کمتر از ۲۰ نفر رسیده اما کرونا در برخی کشورها شرایط متفاوتی را رقم زده است. مقامات بهداشتی انگلیس از شناسایی بیش از ۱۱۰۰ مورد ابتلا به ‌سویه ترکیبی اومیکرون (BA1 – BA2) تحت عنوان XE خبر می‌دهند که قابلیت سرایت بالایی دارد و احتمالا در مدت زمان کوتاه به ‌سویه غالب در این کشور تبدیل خواهد شد؛ هر چند که تزریق واکسن‌ها از مردم در برابر آن محافظت خواهد کرد. از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهد که زیرسویه ترکیبی XE نسبت به ‌سویه‌های قبلی کووید-۱۹ از قدرت سرایت بالاتری برخوردار است و افراد واکسینه‌نشده را که بیشتر کودک هستند، بیشتر در معرض خطر قرار داده است. البته علائم این سویه در کودکان به‌ طور کلی خفیف و شامل علائم دستگاه تنفسی فوقانی مانند تب، آبریزش بینی، گلودرد، بدن‌درد و سرفه خشک است. همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) هم از کشف گونه جدیدتری از سویه امیکرون در این کشور موسوم به BA.2.12.1 خبر می‌دهد که یک‌پنجم موارد جدید ابتلا در این کشور را شامل می‌شود. به‌ گفته مقامات بهداشتی آمریکا زیرسویه BA275 درصد موارد ابتلا در این کشور است اما از هفته گذشته تاکنون دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید در این کشور زیرسویه جدید یعنی BA.2.12.1 است؛ هر چند که هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این زیرسویه جدید باعث بیماری شدیدتر می‌شود. چین هم تنها کشور دنیاست که با افزایش تعداد مبتلایان، باز هم سیاست محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی و تعطیلی‌های سراسری را برای شهر شانگهای در نظر گرفته است. اکنون آمار ابتلا در این شهر ۲۵ میلیون نفر و روزانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر است و آمار فوتی‌ها هم از زمان بحران بیماری تاکنون تنها ۱۷ نفر اعلام می‌شود.»

فروردین رفت، پیک هفتم نیامد

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.