stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 434841
  • 28 فروردین 1401 - 23:19
0
معاون آموزش و پرورش استان کرمانشاه:

۶۵ درصد دانش آموزان استان کرمانشاه به رشته تجربی می‌روند

۶۵ درصد دانش آموزان استان کرمانشاه به رشته تجربی می‌روند
کرمانشاه - قلمنا - معاون متوسطه اول آموزش و پرورش استان کرمانشاه؛ با بیان اینکه کمتر از یک درصد قبولی های کنکور سهم استان کرمانشاه است، گفت: این درحالی است که ۶۵ درصد از دانش آموزان استان به رشته تجربی می روند که در نهایت عده ای خیلی کمی از آنها موفق به قبولی در کنکور می شوند و بقیه باز می مانند.
قلم | qalamna.ir :

«علی مرادی» روز یکشنبه در کمیته هدایت تحصیلی در جمع مدیران آموزش و پرورش استان افزود: باید براساس واقعیت ها خانواده ها و دانش آموزان را نسبت به اهمیت عواقب انتخاب رشته در پایه نهم آگاه کنیم و به آنها مشاوره بدهیم که چقدر این انتخاب رشته برای آینده شغلی و تعیین سرنوشت زندگی فرزند آنها مهم است تا براساس استعداد واقعی و علاقه دانش آموز به انتخاب رشته دست بزنند.

وی با اشاره به این شیوه نامه؛ هفت نمون برگ هدایت تحصیلی برای انتخاب رشته دانش آموزان؛ گفت: اگر براساس شیوه نامه هدایت تحصیلی در سطح مدارس برای انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش آموزان عمل کنیم مشکللات برطرف خواهد شد اما متاسفانه در اجرای شیوه نامه موفق نبودیم.

مرادی افزود: شیوه نامه هدایت تحصیلی برای انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم به دهم براساس هفت نمون برگ؛ ارزیابی تحصیلی سه سال متوسطه اول ( ۳۵ امتیاز )، سنجش و آزمون مشاوره ای (۳۰ امتیاز )، نظر خواهی معلمان (۱۰ امتیاز ) نظر دانش آموز (۱۰ امتیاز)، نظر مشاور (۱۰ امتیاز ) و نظر والدین پنج درصد لحاظ شده که در نهایت یک نمون برگ نهایی (هفتم) که نتیجه این ارزیابی ها است برای انتخاب رشته و ثبت دانش آموزان در مقطع پایه دهم صادر می شود.

۵۰ درصد دانش آموزان باید در رشته های مهارتی انتخاب رشته کنند

معاون متوسطه اول آموزش و پرورش استان کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانش آموزان برای انتخاب رشته های تحصیلی مهارتی مانند فنی حرفه ای، هنرستان، کاردانش و ریاضی هدایت و ترغیب شوند.

وی درصد انتخاب رشته های فنی و حرفه ای در استان کرمانشاه را ۳۱/۵ درصد اعلام کرد و افزود: در حالی این میانگین انتخاب رشته های فنی حرفه ای در کشور ۳۷ درصد است که باید این فاصله جبران کنیم.

مرادی افزود: درصد بالایی از دانش آموزان استان کرمانشاه در رشته تجربی و علوم انسانی مشغول به تحصیل می شوند که باید سهم انتخاب این رشته ها را با ارایه مشاوره و راهنمایی و استعدادیابی واقعی کاهش دهیم و آنان را به سمت رشته های فنی و حرفه ای، کاردانش، هنرستان ها و ریاضی سوق دهیم.

مرادی افزود: فقط ۶۵ درصد از دانش آموزان به رشته تجربی می روند، در حالی که شاید استعداد و علاقه ای به این رشته نداشته باشند و فقط به خاطر تمایل و فضای اجتماعی استان و خواست پدر و مادر ها به این رشته رو آورند.

وی با بیان اینکه باید فرایند ارایه راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان متوسط اول برای انتخاب رشته افزایش دهیم، گفت: انتخاب رشته در رشته فنی حرفه ای در استان کرمانشاه ۳۱/۵ است که میانگین کشوری آن ۳۷ درصد است.

استان کرمانشاه با ۲ میلون نفر جمعیت بیش از ۳۳۰ هزار دانش آموز دارد.

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.