stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 433350
  • 21 فروردین 1401 - 10:53
3

خسارت شدید سنک های گیاهی روی گوجه فرنگی سندرک

خسارت شدید سنک های گیاهی روی گوجه فرنگی سندرک
هرمزگان/ قلمنا-عضو هيات علمى بخش گياهپزشكى مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعى هرمزگان گفت : سنك هاي گياهي در مزارع گوجه فرنگی سندرک و بعضی دیگر از مزارع میناب ظاهر شده است.
قلم | qalamna.ir :

به گفته دکتر سید سعید مدرس؛ خسارت این آفت بصورت ضعف گیاه، زردی برگها و وجود حشرات کامل و پوره ها به همراه فضولات آنها پشت برگها است و روی میوه ها نیز بصورت رنگ پریدگی روی سطح میوه ها و ظهور لکه های نکروزه و زرد روی میوه ها است.

وی افزود:دو عامل مهمی که در تولیدمثل و رشد سنک های گیاهی نقش اساسی دارند: یکی وجود شاخه های جدید و دیگری دما است.زیرا مناسب ترین دما برای فعالیت سنک ها ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است که در این دامنه دمایی هر سنک ماده ۳۰ تا ۵۰ روز زنده می ماند و حدود ۵۰ تا ۱۵۰ عدد تخم می گذارد، در صورتی که در بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد تعداد تخم های سنک کاهش می یابد.

عضو هیات علمى بخش گیاهپزشکى مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعى هرمزگان بیان کرد : سنک های گیاهی حشرات ریزی هستند که طول بدن آنها بیشتر از ۳ میلی متر نمی شود.سلولهای کوچک شفافی سینه و بالهای آنها را پوشانده اند و ظاهری شبیه تور به آن داده اند.

مدرس خاطرنشان کرد: این آفتها مکنده هستند و شیره را از برگهای درختان و درختچه ها می مکند و ظاهری تغییر رنگ یافته، لکه لکه و خال خالی به آن می دهند.

گفتنی است : مبارزه شیمیایی علیه سنک های گیاهی می تواند از طریق استفاده از آفت کشهای چس، دانیتول، متاسیستوکس، آدمیرال و کنفیدر صورت گیرد.

انتهای پیام/

 

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.