stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 432032
  • 14 فروردین 1401 - 10:55
0
استاندار خوزستان:

سهم ۹.۵ درصدی خوزستان در تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور

سهم ۹.۵ درصدی خوزستان در تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور
خوزستان - مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهوری به خوزستان ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی است. مشکل ۵۰۰ واحد تولیدی نیمه فعال استان خوزستان برطرف می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با بیان اینکه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال ۱۴۰۱ که مورد تاکید رئیس‌جمهوری است باید توسط استان‌ها محقق شود، خبر داد که سهم استان خوزستان برای دستیابی به این مهم، ۹.۵ درصد تعیین شده است.

وی درباره دستور رئیس‌جمهوری به استانداران کشور برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: وقتی نرخ رشد اقتصادی در کشور برنامه‌ریزی می‌شود که برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصد در نظر گرفته شده است، تحقق این رشد در استان‌ها صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: وزارت‌خانه‌ها باید در استان‌ها پیگیر تحقق این مهم باشند و در استان‌ها هم استاندار وظیفه‌مند هماهنگی‌ها در این باره است.

خلیلیان با بیان اینکه بودجه به نحوی تنظیم شده که آن رشد ۸ درصدی محقق شود، گفت: «سهم هر استان برای رسیدن به این ۸ درصد مشخص است. برای استان خوزستان رشد ۹.۵ درصدی در نظر گرفته شده است. این نرخ رشد ۸ درصدی میانگین کشوری است و برای هر استان یک نرخ رشد تعیین شده تا به آن دست پیدا کند.

استاندار خوزستان اضافه کرد: زمانیکه که دولت، سفر استانی خود را به استان خوزستان انجام داد هنوز استاندار تغییر نکرده بود و اولین سفر استانی هیات دولت هم بود. سازوکار طرح‌ها و پروژه‌های استانی هنوز تعیین نشده بود. از زمانی که بنده مسئولیت را بر عهده گرفتم اولین مطالبه‌ای که مردم خوزستان داشتند این بود که مصوبات سفر و طرح‌هایش چیست. براساس تجربه‌ای که داشتیم پروژه‌هایی که برای استان مسأله‌ساز بوده و مسائلی که تاکنون روی زمین مانده بود را احصا و در عین حال پروژه‌های سرمایه‌گذاری را هم دنبال کردیم. اینها را شناسامه‌دار و دارای زمانبندی کردیم و به معاونت اجرایی پیشنهاد دادیم. این معاونت هم طرح‌ها را در جلساتی با حضور وزرا بررسی و نهایتا تصویب کردند. در مرحله بعد در حوزه معاون اول جلسات ادامه پیدا کرد و با حضور وزرا و مدیران عامل بانک‌ها، در نهایت مصوبات مربوط به استان خوزستان تصویب و ابلاغ شد.

وی گفت: مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان خوزستان مبلغی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی است که طی ۳ سال به استان داده می‌شود که علاوه بر بودجه‌های سالانه است. ۲۰ هزار میلیارد تومان توسعه سرمایه‌گذاری در استان خوزستان است، ۳ هزار و نهصد میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج جوانان و ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان هم تسهیلات ارزان قیمت در قالب تبصره ۱۸ است که این‌ها هم نرخ سود و کارمزدش پایین و برای حمایت از توسعه اشتغال است. در مجموع این کمک می‌کند که استان خوزستان بتواند رشد خود را محقق کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تاکنون از مصوبات سفر، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به استان تخصیص داده شده و به پروژه‌ها تزریق شده است، افزود: «با توجه به اینکه ما بودجه سال ۱۴۰۱ را داریم، در مجموع برآیند مصوبات و آنچه در بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است امیدوارم که بتوانیم این رشد را محقق کنیم. زمینه‌سازی لازم انجام شده است و طرح‌ها و پروژه‌ها احصا شده است.

خلیلیان تصریح کرد: در عین حال سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های بیشتری هم استفاده کنیم. تعدادی کارخانجات و شرکت‌هایی که نیمه تعطیل یا تعطیل شده‌اند، سرمایه‌گذاری اینها انجام شده است و اگر ما اینها را فعال کنیم یک راه میانبر است که میتوانیم به سرعت هم تولید و هم اشتغال را در استان خوزستان افزایش دهیم.

وی درباره واحد‌های تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل این استان نیز گفت: حدود ۵۰۰ واحد تولیدی در استان خوزستان هست که اینها زیر ۵۰ درصد فعال هستند. مشکل برخی از اینها تامین مواد اولیه است و بعضی هم مشکلاتی با بانک و تامین اجتماعی دارند، بعضی هم مشکلات مالیاتی با امور مالیاتی دارند. این واحدها دسته‌بندی شده‌اند و در ستاد تسهیل و حمایت از تولید مسایل و مشکلات‌شأن را برطرف و به دستگاه‌های که باید اینها را مورد پشتیبانی قرار دهند، ابلاغ می‌کنیم.

خلیلیان اضافه کرد: از طرف دیگر تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و خدماتی اختصاص داده شده که این هم به افزایش تولید و اشتغال در استان خوزستان کمک خواهد کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.