stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 426347
  • 15 اسفند 1400 - 15:07
4
معاون خرید شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد:

تامین مواد اولیه از واحدهای کوچک بخش خصوصی

تامین مواد اولیه از واحدهای کوچک بخش خصوصی
معاون خرید شرکت فولاد خوزستان گفت: برای سال آینده در نظر داریم به منظور پایداری تولید، علاوه بر تامین مواد اولیه از شرکت‌های بزرگ، بخشی از نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان کوچک بخش خصوصی تامین کنیم.
قلم | qalamna.ir :

عطا تفضلی معاون خرید شرکت فولاد خوزستان اظهار کرد: بخشی از مواد اولیه مصرفی شرکت فولاد خوزستان مواد معدنی است که عموما از داخل کشور و همچنین به طور تقریبی بیش از ۸۰ درصد سایر مواد مصرفی نیز از طریق تولیدکنندگان ایرانی تامین می‌شود.

حمایت فولاد خوزستان از بومی‌سازی

او در ادامه بیان کرد: عمده مشکلات صنعت فولاد، تامین قطعات و تجهیزات خاص مورد نیاز است که سازندگان خارجی مشخصی عهده‌دار تامین تکنولوژی و دستگاه‌ها بودند وبه طور طبیعی قطعات یدکی مورد نیاز را باید از طریق واردات تامین می‌کردیم اما خوشبختانه طی چند سال اخیر در حوزه تامین قطعات یدکی شرکت‌های داخلی توانستند با مهندسی معکوس و گاهی اوقات با به‌کارگیری تکنولوژی جدید، بخشی از قطعات مورد نیاز صنایع فولادی را بومی‌سازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: رسالت اصلی شرکت فولاد خوزستان در بومی‌سازی، حمایت از صنایع کوچک است که این صنایع بتوانند به مرور با کسب و ارتقای دانش فنی، قطعات مورد نیاز صنعت فولاد را جایگزین قطعات وارداتی کنند. این صنایع کوچک باید بتوانند بعد از گذر از بومی‌سازی، تکنولوژی تولید خود را ارتقا دهند و شرکت‌های بزرگ فولادی نیز با صبوری و حمایتی که مدنظر قرار داده‌اند، مسیر توسعه آن‌ها را هموار کنند.

ضرورت توسعه فعالیت معدنی

تفضلی، تامین مواد اولیه صنایع فولادی را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد و اظهار داشت: متاسفانه با توجه عدم رعایت توازن در توسعه زنجیره صنعت فولاد، در بخشی از زنجیره شاهد مازاد محصول و در بخش دیگر با کمبود محصول به‌ ویژه مواد اولیه مواجه هستیم.

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان، چالش کنونی صنعت فولاد را مشکلات تامین مواد معدنی اولیه دانست و عنوان کرد: طی چند سال اخیر تامین مواد اولیه صنعت فولاد که شامل سنگ‌آهن و کنسانتره می‌شود، به یکی از اصلی‌ترین معضلات صنعت فولاد تبدیل شده است. در حقیقت، سرعت توسعه فولادسازی بیش از سرعت توسعه بخش معدن بوده است. بنابراین جهت حل این معضل، ضرورت دارد تمرکز بیشتری بر تامین مواد اولیه از معدن معطوف شود که بتوانیم مواد اولیه واحدهای تولیدی فولاد خوزستان را نیز از این طریق تامین کنیم. اکنون عدم تامین به موقع مواد اولیه واحدهای تولیدی به عمده‌ترین مشکل شرکت فولاد خوزستان بدل شده است.

وی اذعان کرد: به‌روزرسانی تکنولوژی معدن‌کاری و فرآوری نیز موضوعی است که از گذشته تا کنون به آن کمتر توجه شده است و این امر باید با بهره‌گیری تکنولوژی‌های موجود در دنیا صورت پذیرد. همچنین ضرورت دارد قیمت تمام شده و قیمت رقابتی محصولات جهت رقابت در بازارهای جهانی نیز مورد توجه قرار گیرد. بعضی از قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز واحدهای شرکت فولاد خوزستان وارداتی است که متاسفانه زمینه تولید آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد. در نتیجه، جهت تامین این مواد، اقدام به واردات کرده‌ایم و با وجود این شرایط، واردات ادامه خواهد داشت.

قیمت‌گذاری مواد اولیه

تفضلی در خصوص چالش‌ تامین مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان، تصریح کرد: تامین مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان طی سال‌های گذشته بر اساس سهمیه‌بندی وزارت صمت صورت می‌پذیرد اما اکنون در این زمینه چالش‌هایی به وجود آمده و عمده‌ترین معضل مجموعه از سال ۱۳۹۹ به بعد، نامتعادل بودن قیمت‌ مواد اولیه بوده است. موضوعی که میان شرکت‌های تامین‌کننده کنسانتره مواد معدنی و شرکت‌های مصرف‌کننده به صورت دائم مورد بحث و تبادل نظر قرار دارد و این مشکل در بسیاری از موارد با میانجی‌گری دولت برطرف می‌شد. اخیرا نیز شرکت‌های فولادی خواستار دخالت دولت در بهبود وضعیت نامساعد قیمت‌ مواد اولیه شده‌اند که تاکنون توافقات و اقدامات موثر در این زمینه عملیاتی نشده است و در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌بریم. امیدوار هستیم نتایج این تلاش‌ها هرچه زودتر نهایی و اجرایی شود.

در خصوص اینکه در حال حاضر صنایع فولادی برای تامین مواد اولیه خود باید چه راهکاری را مدنظر خود قرار دهند، مطرح کرد: در شرایط تحریمی موجود به صورت ناخواسته مجبور به تکیه بر توان داخلی خواهیم بود. این مهم جز با توسعه اکتشافات و ذخایر معدنی و توسعه معدن میسر نخواهد شد که در این راستا ضرورت دارد شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی پیش‌قدم شوند. همچنین باید دولت حمایت لازم را در این خصوص داشته باشد. یعنی دولت باید جهت توسعه ذخایر معدنی، تسهیلات و امکانات مورد نیاز را در اختیار صنایع قرار دهد.

ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در ادامه به بیان مشکلات ناشی از کمبود انرژی در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۰ با مشکلات کمبود انرژی مواجه شده‌ایم و حدود ۲۰ درصد از تولید را از دست داده‌ایم. همچنین قیمت‌های حامل‌های انرژی نیز افزایش یافته است که در این زمینه ضرورت دارد دولت به گونه‌ای اقدام به تنظیم قیمت‌گذاری‌ کند که موجب کاهش ناگهانی سودآوری و اختلال در روند فعالیت واحدهای تولیدی نشود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی، تاکید کرد: توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی، باید در اولویت نخست فولادسازان قرار گیرد زیرا این امر تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده محصولات می‌گذارد و می‌توان به عنوان یکی از عوامل رقابتی در صنعت فولاد تبدیل شود.

اتخاذ راهکاری جامع برای بحران کل زنجیره فولاد

تفضلی درباره نقش دولت در بهبود وضعیت بازار مواد اولیه فولادی، اذعان کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از معادن داخل کشور دولتی هستند، به طور طبیعی با توزیع بهینه مواد اولیه، دولت نقش پررنگی در هموار کردن مسیر تامین مواد اولیه شرکت‌ها خواهد داشت. دولت می‌تواند برای حل مشکلات موجود در این زمینه از انجمن‌های تخصصی کمک بیشتری بگیرد تا از نزدیک با چالش‌های صنعت فولاد بیشتر از قبل آشنا شود و بتواند تصمیم‌گیری موثری داشته باشد. در نهایت، ضرورت دارد دولت راهکاری جهت مرتفع‌سازی چالش تمامی حلقه‌های زنجیره فولاد اتخاذ کند.

تبیین سازوکارهای تازه‌ برای تامین مواد اولیه

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در خصوص چشم‌انداز شرکت فولاد خوزستان در زمینه تامین مواد اولیه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تامین مواد اولیه از طریق سهمیه‌بندی مطرح بود اما برای سال ۱۴۰۱ خرید از بورس کالای ایران را مدنظر قرار داده‌ایم که تاکنون سازوکار این فرایند نهایی و پیاده‌سازی نشده است. سیاست‌ دولت محترم بر این است که مواد اولیه کل زنجیره فولاد در بورس کالای ایران عرضه شود. به طور حتم اگر ۱۰۰ درصد مواد اولیه در بورس کالای ایران عرضه شود، باید سازوکاری به وجود بیاید که تضمین تامین به موقع با قیمت‌های متعارف مواد اولیه نیز در آن وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای تحقق اهداف شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۱ در تلاش خواهیم بود به جز مواد اولیه‌ای که از طریق شر‌کت‌های معدنی دولتی دریافت می‌کنیم، بتوانیم به تامین مواد اولیه از بخش‌های خصوصی شامل معادن کوچک و شرکت‌های تامین‌کننده‌ کوچک بازار نیز بپردازیم که در این زمینه تبیین سازوکارهای مورد نیاز در دستور کار شرکت قرار دارد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.