stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 416175
  • 05 بهمن 1400 - 16:07
2

علی‌اشرف نوبتی (پرتو) شاعر برجسته کرمانشاهی در گذشت

علی‌اشرف نوبتی (پرتو) شاعر برجسته کرمانشاهی در گذشت
کرمانشاه -قلمنا - «علی اشرف نوبتی» متخلص به پرتو کرمانشاهی شاعر برجسته‌ای که به زبان فارسی و کُردی شعر می‌سرود، شامگاه چهارم بهمن ماه چشم از جهان فروبست و به دیدار حق شتافت.
قلم | qalamna.ir :

این شاعر برجسته کرمانشاهی ششم مهر ۱۳۱۰ در این شهر دیده به جهان گشود و شب گذشته نیز در سن ۹۱ سالگی به دیار حق شتافت.

این شاعر مطرح کُرد که به دو زبان زبان فارسی و کُردی شعرهای ماندگار و زیبایی سروده است و بسیاری از اشعار کُردی او ورد زبان‌های مردم است او در تیر ماه سال ۱۳۹۸ در کنگره مشاهر کرد، به عنوان یکی از مشاهیر کرد زبان معرفی شد.

پدربزرگ پدریش از مردم بختیاری بود که در زمان حکومت بهرام میرزا معزالدوله در سال ۱۸۳۳ میلادی به اجبار به کرمانشاه کوچانده شدند، وی زبان کُردی را از پدربزرگ مادریش آموخت که همواره از او و برادر بزرگترش، به مشوقان و راهنمایان خود در ادبیات، در دوران کودکی یاد کرده است.

مجموعه اشعار پرتو کرمانشاهی با نام کوچه‌باغی‌ها در سال ۱۳۷۷ به چاپ رسید، بیشتر اشعار این دیوان به صورت شعر کلاسیک و به زبان فارسی هستند اما چندین غزل کُردی نیز در انتهای کتاب به چاپ رسیده که در زمان انتشار به عنوان نمونه‌های برجسته ای از شعر کُردی کرمانشاهی مورد توجه قرار گرفتند.

در چاپ سوم کتاب در سال ۱۳۸۹ تعدادی شعر به لهجه فارسی کرمانشاهی نیز به انتهای کتاب افزوده شد؛ کامل‌ترین مجموعۀ اشعار پرتو کرمانشاهی در چاپ چهارم این کتاب گردآوری شده‌ که مشخصات چاپ آن به شرح زیر است.

پرتو در زمینه اشعار کُردی موفق شده تا ضمن سرایش شعر کُردی بر وزن عروضی، به لحاظ زبانی نیز خلوص زبانی را حفظ کرده و برای انطباق شعر خود با عروض واژگان فارسی را وارد شعر خود نکند.

از صبح امروز گروه‌های مختلف مردم کرمانشاه و برخی از مدیران دولتی با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی وفات این شاعر برجسته کرمانشاهی را تسلیت گفته‌اند.

در رابطه با اشعار پرتوی کرمانشاهی چندین کتاب و مجموعه مقاله مانند سلطانی، سها، پژواک کوچه باغی ها، شعرها، نامه ها، نوشته ها و نگاهی به احوال و آثار پرتو کرمانشاهی، نگاشته و به چاپ رسیده است.

غزل ئه‌رمه‌نی (ارمنی) که توسط چند تن از خوانندگان کرد نیز به آواز خوانده شده ‌است.

هنوز از زمان و مکان تشییع و خاکسپاری خبری منتشر نشده است.

  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.