stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 416107
  • 05 بهمن 1400 - 12:35
1

قطعی گاز شهرک‌های صنعتی کلید خورد

قطعی گاز شهرک‌های صنعتی کلید خورد
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: نامه‌ای از طرف شرکت گاز به چند شهرک صنعتی از جمله شهرک صنعتی اشتهارد ارسال شده مبنی بر اینکه گاز آنها به دلیل افزایش مصرف خانگی قطع خواهد شد و باید از سوخت جایگزین یعنی مازوت استفاده کنند. ایلنا، عباس جبالبارزی در مورد وضعیت قطعی گاز صنایع اظهار کرد: نامه‌ای از طرف شرکت گاز به چند شهرک صنعتی از جمله شهرک صنعتی اشتهارد آمده مبنی بر اینکه گاز آنها به دلیل افزایش مصرف خانگی قطع خواهد شد و باید از سوخت جایگزین یعنی مازوت استفاده کنند. بسیاری از کارخانجات امکان استفاده از سوخت جایگزین ندارند، سیستم آنها با گاز  کار می‌کند و نمی‌توانند مازوت بسوزانند.

وی افزود: این نامه مربوط به ۲ بهمن بوده و تاریخی هم برای شروع قطعی اعلام نکرده‌اند و تنها گفته‌اند که تا اطلاع ثانوی این مشکل وجود دارد یعنی احتمالا از امروز یا فردا قطع شود.وی ادامه داد: مدت زیادی است که گاز کارخانجات سیمان هم قطع شده و از مازوت استفاده می‌کنند. به نیروگاه‌ها هم گفته‌اند که این اتفاق برای آنها هم می‌افتد اما شهرک‌های صنعتی وضعیت بدتری خواهند داشت. طبیعتا به هر میزان که هوا سردتر شده و مصرف بخش خانگی بیشتر شود، قطعی گاز صنایع هم بیشتر می‌شود. ابتدا کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌ها بودند و الان شهرک‌های صنعتی هم در اولویت قطعی گاز قرار گرفته‌اند.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: این همان سناریوی تکراری است که هرگاه مصرف برق یا گاز زیاد می‌شود صنایع در اولویت قطعی قرار می‌گیرند و هیچ جبران خسارتی هم نمی‌کنند. هر میزان هم ما جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم که این رویکرد برخلاف ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار است توجهی نمی‌شود و کاری هم از ما بر نمی‌آید. نمایندگان مجلس و دولت همه می‌گویند به فکر تولید هستیم و نمی‌خواهیم تولید آسیب ببیند ولی در عمل اینگونه است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد قطعی برق صنایع گفت: مشکل آنچنانی در مورد قطعی برق نداشتیم. البته این تا زمانی است که نیروگاه‌ها بتوانند سوخت مازوت مصرف کنند. اگر نیروگاه‌ها دچار مشکل شوند برای برق هم مشکل ایجاد می‌شود. به هرحال اینها مکمل هم هستند، اگر کارخانه‌ای برق هم داشته باشد بدون گاز نمی‌تواند کار خود را انجام دهد.

جبالبارزی با انتقاد از عدم اعمال قانون بهبود فضای کسب و کار بیان کرد: اگر مجلس قانون بهبود فضا برای صاحبان صنایع و بخش خصوصی وضع کرده است، چرا اجرا نمی‌شود؟ این باید مشخص شود. دولت که می‌گوید باید تولید را برای توسعه و اشتغال‌آفرینی رونق دهیم، پاسخ دهد که چرا این کار را نمی‌کند؟ وزرای صمت، کار و اقتصاد توضیح دهند که چرا آنچه در عمل اتفاق می‌افتد؟ به صنایع پاسخ دهند که چه رویکردی داشته باشند.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.