stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 416088
  • 05 بهمن 1400 - 12:15
1

ضرورت توسعه تجهیزات و دوربین های ثبت تخلفات رانندگی اجتناب ناپذیر است

ضرورت توسعه تجهیزات و دوربین های ثبت تخلفات رانندگی اجتناب ناپذیر است
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار انتظامی سردار سید کمال هادیانفر روز سه شنبه در نشست خبری با تاکید بر اینکه ۹۴ درصد از حوزه حمل و نقل کشور در حوزه زمینی اتفاق می افتد از این رو وظیفه ما دو چندان و ملزم به برگزاری نشست و ارائه گزارش به مردم هستیم، اظهار داشت: بر اساس قانون چند ماموریت در دستور کار داریم که از جمله آن مدیریت بر ترافیک به دلیل وجود ۳۸ میلیون وسیله نقلیه و ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه در ۲۳۸ هزار کیلومتر راه ها و ۱۱۴۸ شهر کشور مسوول کنترل راه ها و ترافیک هستیم، افزود: به نوعی همه مردم کاربر حوزه ترافیک هستند که شامل عابران، سرنشینان و رانندگان می شوند که در این شرایط بحث مدیریت ترافیک بر عهده پلیس است که در این مسیر ۳۳ سازمان در این حوزه به طور مستقیم و غیرمستقیم همراه پلیس نقش ایفا می کنند.

سردار هادیانفر در بحث پوشش هایی که پلیس در محورهای جاده ای و شهری ارائه می دهد، یادآور شد:  ۳۴ درصد از حوادث و تصادفات در جاده های کشور اتفاق می افتد و متاسفانه ۷۳ درصد جانباختگان مربوط به جاده ها هستند، بر همین مبنا توجه ما باید بیش از حوزه شهر و ترافیک، در حوزه جاده‌ها معطوف شود.

با وجود نصب بیش از ۱۰ هزار دوربین نصب شده در شهر و جاده ها همچنان پوشش نسبی است

رییس پلیس راهور ناجا یادآور شد: هفت هزار واحد گشت و بیش از ۴۶۰۰ دوربین ثبت تخلف در سطح جاده ها مستقر هستند و با وجود ۵۳۰۰ دوربین در سطح شهرها همچنان پوشش نسبی داریم هر چند که شرایط در پوشش های درون شهری از ۴۰ درصد به ۴۵ درصد و در معابر برون شهری از ۳۷ به ۴۷ درصد افزایش یافته اما ضرورت توسعه دوربین ها و استفاده از تجهیزات اجتناب ناپذیر است.

سردار هادیانفر درباره سهم دستگاه ها توضیح داد: سهم دستگاه ها را بنا بر تاکید مقام معظم رهبری پیگیر هستیم که دستگاه های مسوول بخصوص در کاهش تصادفات و جانباختگان مطلع باشند. در این مورد، ۳۳ دستگاه به طور مستقیم و غیرمستقیم در حوزه ایمنی و کاهش حوادث نقش دارند که هفت دستگاه نقش اصلی را  دارند که در این میان ۳۳ درصد وزارت راه، ۱۹ درصد پلیس، ۱۵ درصد وزارت صمت، ۱۲ درصد صدا و سیما، ۱۱ درصد وزارت بهداشت و ۱۰ درصد وزارت کشور در حوزه شهرداری ها در این حوزه مسوولیت دارند.

وی یادآور شد: همواره آمار کشته ها را با کشته مقایسه می کنیم بدون توجه به شاخص های تاثیرگذاری که در حوزه بین المللی اعلام شده، در حالیکه در دنیا شاخص های تاثیرگذار مانند رشد جمعیت، رشد وسایل نقلیه و رشد میزان پیمایش هم در اعلام آمار کشته ها نقش دارند. ما هم باید رفته رفته این ادبیات را در حوزه آمارسنجی و متناسب با آنچه در همه دنیا معیار است در نظر بگیریم.

سردار هادیانفر با اعلام کاهش مرگ ومیر بر اثر تصادف در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر در جاده ها جان خود را از دست داده اند که کاهش اثربخشی را نسبت به سال ۹۸ نشان می دهد. در میزان ۱۰ هزار وسیله نقلیه، از سال ۹۸ که ۴.۸  جانباخته داشتیم به ۴.۲ نفر در سال ۹۹ رسیدیم که کاهش بسیار خوبی بوده است. همچنین در صد هزار نفر جمعیت از ۲۰.۳ جانباخته به ۱۷.۳ کاهش رسیدیم و در میزان پیمایش، در یک میلیارد، از ۳۳ نفر به ۳۰ نفر کاهش داشتیم.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه این روند بسیار خوبی است که امیدواریم در ۱۴۰۰ هم شرایط به گونه ای قابل تحمل باشد، افزود: وضعیت جانباختگان بنابر شاخص های پزشکی قانونی در نه ماه گذشته سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ نشان می دهد که در نه ماه امسال روند مطلوبی نداشتیم و در میزان صد هزار نفر جمعیت، ۱۴ نفر به ۱۵ نفر رسیدیم و از ۱۰ هزار وسیله، از ۳.۱ به ۳.۵ رسیدیم یعنی روند افزایشی شده که زنگ خطری است که اگر روند کنترل نشود دچار مشکل می شویم.

۳۲ درصد از وسایل نقلیه در کل کشور فرسوده هستند
وی با یادآوری اینکه ۳۷ میلیون وسیله نقلیه به صورت سبک و سنگین در کشور فعال هستند که ۱۲ میلیون از این تعداد را  موتورسیکلت ها تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: تقریبا  ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور فرسوده هستند که یک سوم وسایل نقلیه را شامل می شوند. 

سردار هادیانفر افزود: نزدیک به ۸۰ درصد موتورسیکلت ها هم فرسوده هستند، یعنی نزدیک به ۱۰ میلیون موتورسیکلت در سن فرسودگی قرار دارند و مشکلاتی به وجود می آورند. ضمن اینکه روند اسقاط هم نامطلوب است و آنچه که امروز به عنوان روند اسقاط گزارش می شود بیشتر سوری است و صرفا حواله باطل می شود. 

افزایش تردد در سال ۱۴۰۰ را شاهد هستیم
رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تا امروز بیش از ۵.۴ میلیارد تردد در جاده های کشور داشتیم یعنی تقریبا ۱۲ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش تردد را شاهد بودیم، تصریح کرد: بیشترین ترددها هم مربوط به تهران، البرز، مازندران، گیلان و فارس بوده است. 

وی افزود: در مورد تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در سال ۱۴۰۰، افزایش تردد وسایل نقلیه سنگین با پنج درصد افزایش بیشتر در محور تهران، قم، فارس و خراسان رضوی بوده که قابل توجه است و در وسایل سبک هم در مجموع ۱۲ درصد افزایش تردد داشتیم.

سردار هادیانفر یادآور شد: در حوزه سرعت متوسط، یک درصد افزایش سرعت و در سرعت غیرمجاز ۳۵ درصد افزایش را شاهد هستیم که اعمال قانون شده اند. اما سبقت غیرمجاز ۱۴ درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه عدم رعایت فاصله طولی و عدم توجه به جلو یکی از معضلات است که عدم توجه به جلو ۲۱ درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس راهور ناجا درباره وضعیت تصادفات سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ متذکر شد: در سال ۹۹ نزدیک به ۱۱ هزار و ۷۷۴ فوتی داشتیم که متاسفانه این رقم در ۱۴۰۰ به ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر افزایش یافته که ۱۱.۷ افزایش را نشان می دهد. 

سهم ۶ درصدی ناوگان باری در آمار تصادفات 

سردار هادیانفر با تاکید بر اینکه بیشترین تصادفات به ترتیب مربوط به سواری ها و سپس موتورسیکلت سواران است، تصریح کرد: ناوگان عمومی مسافر یک درصد و ناوگان باری ۶ درصد در آمار تصادفات سهم دارند. 

وی درخصوص میزان مصدومان هم گفت: به طور متوسط سالانه ۳۰۱ هزار نفر در تصادفات مجروح، مصدوم یا معلول شده اند اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۴۸ هزار نفر رسیده است. در مورد عمده ترین علل وقوع تصادف، بیش از ۳۸ درصد عدم توجه به جلو، صحبت با تلفن همراه یا بی حواس بودن نسبت به رانندگی یا  عدم رعایت فاصله طولی است. 

سردار هادیانفر ادامه داد: همچنین ۱۹.۵ درصد عدم رعایت حق تقدم توسط عابر پیاده یا موتورسیکلت سوار و ۹.۱ درصد عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه عامل تصادفات می شوند. ضمن اینکه ۳۲.۸ درصد جانباختگان مربوط به سرنشینان وسیله است که عمدتا کمر ایمنی نداشتند، ۲۴.۵ درصد مربوط به رانندگان، ۲۳.۳ درصد موتورسیکلت سواران و ۱۹.۴ درصد عابران پیاده هستند که غالباً افراد مسن و کودکان را شامل می شوند.

۵۱ درصد فوتی ها در صحنه تصادف جان می بازند
رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۵۱ درصد از فوتی ها در صحنه جان می بازند، خاطرنشان کرد: ۶ درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد در مراکز درمانی غالبا به دلیل ضربه مغزی و خونریزی داخلی جان می دهند. ضمن اینکه ۲۷ درصد تصادفات بر اثر واژگونی است که غالبا ۸۵ درصد در جاده و ۱۵ درصد در شهرها اتفاق می افتد و نزدیک به ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد.

ادامه دارد …

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.