stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 415918
  • 04 بهمن 1400 - 23:25
1

«پویش اهدای خون بانوی ایرانی» در کرمانشاه آغاز شد

«پویش اهدای خون بانوی ایرانی» در کرمانشاه آغاز شد
کرمانشاه- قلمنا- مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به سهم پایین بانوان در اهدای خون گفت: «پویش اهدای خون بانوی ایرانی» هم‌زمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌ علیها و هفته گرامیداشت مقام زن با هدف ترغیب بانوان ایرانی به مشارکت بیشتر در اهدای خون آغاز بکار کرده‌ است.
قلم | qalamna.ir :

«پژمان صالحی‌فر» اظهار کرد: شعار اصلی این پویش «هر خانه یک پایگاه اهدای خون» ‌است که از روز دوم بهمن در استان کرمانشاه هم‌زمان با سراسر کشور آغاز به کار کرده‌است.

او عنوان کرد: با وجود حضور و مشارکت چشمگیر بانوان ایرانی در حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، متأسفانه مشارکت زنان در اهدای خون بسیار پایین است به‌طوری‌که در استان کرمانشاه تنها ۶ درصد و در میانگین کشور پنج درصد از اهدای خون متعلق به زنان است که آمار شایسته‌ای نیست.

به گفته‌ صالحی فر، در برخی کشورها از جمله در اروپا سهم زنان در اهدای خون بیش‌ از ۵۰ درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به برخی تصورات نادرست که مانع از اهدای خون برخی بانوان می‌شود، گفت: پیش‌ از دریافت خون از بانوان آزمایش کم‌خونی گرفته می شود و تمام معاینات لازم صورت می‌گیرد و در صورت وجود کوچک‌ترین مشکلی، پزشک اجازه اهدای خون را نخواهد داد.

صالحی فر درعین‌حال با اشاره به مصرف گوشت قرمز زیاد و شرایط جغرافیایی خاص در استان کرمانشاه عنوان کرد: متأسفانه مشکل غلظت خون در بسیاری از شهروندان این منطقه وجود دارد که اهدای خون یکی از راهکارهای مناسب برای مهار آن است همچنین براساس مطالعات علمی ثابت شده‌ که میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی در بین بانوان اهداکننده خون بسیار پایین‌تر از سایر زنان است.

او افزود: برهمین اساس امیدواریم که میزان استقبال بانوان کرمانشاهی از پویش اهدای خون بانوی ایرانی چشمگیر باشد و البته این پویش در روز دوم بهمن و با حضور همکاران زن در اداره‌کل انتقال خون کلید خورده‌ است.

او در ادامه با بیان این‌که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است، گفت: بیماری و حادثه همواره وجود دارد و هنوز هم هیچ جایگزینی برای خون و فرآورده‌های خونی اختراع نشده که نیاز به اهدای خون را کاهش دهد.

نیاز روزانه به ۲۰۰ واحد خون درستان کرمانشاه

صالحی فر با بیان این‌که ۲۵ مرکز درمانی در استان کرمانشاه وجود دارد، بیان کرد: روزانه حدود ۲۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی در این مراکز نیاز است و این یعنی باید به‌طور ثابت دست کم ۲۰۰ اهداکننده در روز وجود داشته باشد و بخشی هم برای روز مبادا ذخیره شود؛ به‌عنوان نمونه در همین چند روز اخیر و سرمای بی‌سابقه که سبب لغزندگی جاده‌ها و افزایش تصادفات شد، نیاز به دریافت خون افزایش چشمگیری یافت و این در حالی بود که اهدای خون به دلیل مشکل تردد کاهش یافت.

به گفته‌ او، خون و فرآورده‌های خونی تاریخ انقضای بلندی هم ندارند و برخی فرآورده‌ها تنها تا سه روز امکان ذخیره شدن دارند بنابراین لازم است که یک فرهنگ‌سازی گسترده و مستمر برای اهدای خون به‌ویژه در بین بانوان صورت بگیرد تا ما با بحران در ذخیره خون و فرآورده‌های خونی مواجه نشویم.

  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.