stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 415679
  • 04 بهمن 1400 - 11:38
0

شرط جدید آمریکا برای بازگشت به برجام

شرط جدید آمریکا برای بازگشت به برجام
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: اخبار این روزهای رسانه‌های آمریکایی از توافقات موقت خبر می‌دهند در حالیکه مقامات مذاکره‌کننده در این‌ خصوص هنوز حرفی نزده‌اند.با این اوصاف می‌توان به نتیجه‌بخش بودن توافقات امید داشت یا خیر؟ روسیه یکی از اعضای برجام بر پیشرفت در مذاکرات تاکید دارد که، کشورهای اروپایی و آمریکا همچنان بر موضوع تعیین ضرب‌الاجل و محدود بودن زمان مذاکرات یا در سناریویی دیگر «توافق موقت» اصرار دارند و این موضوع خود را به شکل‌های مختلف هر چند روز یک بار تکرار می‌کنند.

این در حالی است که هیات مذاکره‌کننده ایران از ابتدای از سرگیری مذاکرات تاکید کرده است که مذاکرات باید روندی معقول و منطقی داشته باشد و مذاکره تحت فشار به هر شکلی مردود است و نتیجه عکس خواهد داشت و بر این موضع خود تا کنون پافشاری کرده است.

حتی پیشنهاد توافق موقت از سوی رئیس جمهوری روسیه به عنوان پیشنهادی از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا در دیدار با رئیس جمهوری کشورمان مطرح شده است اما پاسخ ایران در این سطح به این پیشنهاد منفی بوده است.میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد در بخشی از اظهاراتش بیان داشت که روسیه مخالف تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی است اما با به سرانجام رسیدن هر چه سریع‌تر روند مذاکرات وین موافق است. وی ادامه داد: «مذاکرات نمی‌تواند ماه‌ها ادامه یابد و باید تا فوریه گفتگوها را نهایی کنیم »این دیپلمات روس اضافه کرد: اینکه آیا بتوان اوایل فوریه به نتیجه رسید نمی‌دانم اما تمام گام‌های لازم را برای تسریع روند مذاکرات انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید، با توجه به اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا پس از خروج از برجام، چطور می‌توان به طرف‌های غربی در مذاکرات اطمینان کرد؟ گفت: ما کاملا دشواری‌ها و تجربه منفی ایران را در نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکا درک می‌کنیم و طبیعتا در جریان مذاکرات این مساله را در ذهن داریم که درباره تضمین بهبود شرایط اطمینان حاصل کنیم.مذاکرات روزهای اخیر در سطوح سیاسی و کارشناسی در چارچوب رایزنی‌های دو جانبه و چندجانبه ادامه داشت و رایزنی‌ها در این هفته نیز ادامه خواهد یافت.

توافق هسته‌ای با آزادی زندانی‌هایی آمریکایی در ایران
 رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین، در گفتگویی با رویترز درباره ارتباط موضوع آزادسازی شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند به انجام شدن توافقی در مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای، گفت: این دو از هم جدایند و ما در حال پیگیری هر دوی آن‌ها هستیم. اما برای ما خیلی سخت است که بازگشت به توافق هسته‌ای را متصور شویم، با وجود این که چهار آمریکایی بی‌گناه در ایران زندانی هستند!او در ادامه گفت: بنابراین، در عین این که در حال انجام دادن مذاکرات غیر مستقیم با ایران در زمینه پرونده هسته‌ای هستیم، با آن‌ها مذاکرات غیرمستقیمی هم درباره اطمینان‌یافتن از آزادسازی زندانیان‌مان انجام می‌دهیم.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.