stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 415552
  • 03 بهمن 1400 - 19:59
1

مگا پروژه های کشاورزی در فارس کلید می خورد

مگا پروژه های کشاورزی در فارس کلید می خورد
فارس_ سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: اجرای مگا پروژه های کشاورزی در سطح این استان در دست پیگیری است و امیدواریم در آینده نزدیک اقدامات عملیاتی این طرح ها آغاز شود.
قلم | qalamna.ir :

مجتبی دهقان پور در نشست مدیران ستادی و مدیران کل دستگاه های وابسته به این سازمان با نماینده ولی فقیه در این استان و رئیس کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح کشت بافت خرما، تولید یک سم تحت لایسنس شرکت نوارتیس و سینجنتا و پایانه صادراتی از جمله این طرح ها است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در مسیر اجرای طرح پایانه صادراتی با یک مشکلاتی مواجه ایم، ابراز کرد: برای فاز دوم توسعه طرح ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که توانستیم این را از طریق ارتباط با وزارتخانه تامین کنیم؛ راه اندازی مزرعه مرغ مادر و تولید بذور سبزی و صیفی نیز از دیگر طرح هایی است که در حال پیگیری اجرای آن هستیم.
او با اشاره به اینکه استان فارس رتبه دوم در تامین امنیت غذایی کشور را به عهده دارد، ابراز کرد: این استان در تولید محصولات باغی رتبه اول، محصولات زراعی رتبه دوم و محصولات دامی رتبه چهارم دارد.
وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری قریب به ۳۶ هزار هکتار گندم آبی در قالب کشت قراردادی کاشت شده است که می تواند در سال های آتی افزایش پیدا کند؛ ۴۱۳۲ نفر بهره بردار در این کشت قراردادی مورد مخاطب ما هستند که حالا باید سعی کنیم در سال آینده این سطوح را بالا ببریم و این قول را خواهیم داد که بتوانیم این اعداد و ارقام را در سال آینده بیشتر کنیم.
دهقان پور با بیان اینکه یکی از رویکردهای خوبی که در استان فارس دنبال شده و جای کار بسیار دارد بحث شیوه‌های جدید کشت است، افزود: کشت روی پشته های پهن و بلند با توجه به اقلیم شکننده ای که استان فارس دارد می‌تواند تا ۳۰ درصد کاهش مصرف آب را در پی داشته باشد که ما ۱۳هزار هکتار سطح زیر کشت را داریم.
به گفته او؛ پذیرش آهنگ این نوآوری را باید گسترش دهیم تا در سال آینده با مساعی تولیدکنندگان سطح زیر کشت را بالاتر ببریم چون یکی از روش‌های محبوب ما هست؛ کشت های کف کار نیز به ما کمک می کند تا حدود ۷۰۰ تا هزار کیلوگرم در هر هکتار از اراضی شور افزایش تولید را داشته باشیم.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه بالغ بر ۵۱۵ میلیارد تومان تعهدمان در موضوع پرداخت تسهیلات بوده است، ابراز کرد: در گام اول ۳۷۵ میلیارد تومان تسهیلات را به بانک کشاورزی و ۹۱ میلیارد تومان هم به صندوق کارآفرینی امید معرفی کرده ایم.
او اظهار کرد: منتظر این هستیم که این مجوز از طرف وزارتخانه به ما داده شود که برای گام دوم به مرحله بعدی هم افرادی که متقاضی سرمایه‌گذاری در بخش هستند را معرفی کنیم.
دهقان پور به موضوع دامدار کارت نیز پرداخت و تصریح کرد: سیاستی که وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته این است که به ازای هر دام سنگین ۷۰۰ هزار تومان و برای هر راس دام سبک ۳۰۰ هزار تومان اختصاص داده بشود و سقفش هم ۵۰ میلیون در نظر گرفته شده است.
به گفته وی؛ تا کنون ۶۸۴۰ متقاضی دامدار کارت در سامانه ‌سیتا ثبت نام کرده اند که ۸۶ فقره پرداخت شده است؛ این تسهیلات در قالب تسهیلات ارزان قیمت ۱۱ درصد است که فعلا در گام اول برای دامداران ما که دام سبک کمتر از ۱۶۶ راس است و دامداران سنگین یعنی آنهایی که گاو شیری هستند حدود ۷۰ راس دام هستند این مجوز به ما داده شده و ما معرفی را انجام دادیم.
دهقان پور به موضوع سیل اخیر جنوب استان فارس نیز اشاره کرد و افزود: در سیلی که در دی ماه اتفاق افتاد با حضور وزیر محترم کشور در جنوب استان ۵۴۴ میلیارد تومان خسارت برآورد کردیم؛ از ستاد مخاطرات کشور مبلغ خوبی قرار هست تخصیص داده شود که محقق شود جای امیدواری است و ما می توانیم یک سری خسارات مان را جبران کنیم.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.