stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 415235
  • 02 بهمن 1400 - 20:59
1

برگزاری مراسم هشتمین سال اجرای طرح ملی جنگلانه در پارک ملی بمو ​

برگزاری مراسم هشتمین سال اجرای طرح ملی جنگلانه در پارک ملی بمو ​
فارس_ صبح روز گذشته، مراسم هشتمین سال طرح ملی جنگلانه با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، مسئولان منابع طبیعی، تشکل های مردم نهاد و همچنین استقبال قابل توجه مردم برگزار و در مساحت ١٧ هکتار از پارک ملی بمو که به عنوان محدوده (زون) تفرجگاهی در نظر گرفته شده بذر بادام کوهی کاشته شد.
قلم | qalamna.ir :

حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن قدردانی از انجمن بوم گردان طبیعت پارس به عنوان ایده پرداز طرح جنگلانه، از حضور طبیعت دوستان و حافظان طبیعت ابراز خرسندی کرد.

ظهرابی با توجه به اجرای این طرح در پارک ملی بمو به اهمیت پارک های ملی پرداخت و گفت: این نوع پارک ها در بالاترین سطح حفاظتی مناطق تحت مدیریت محیط زیست است و به همین دلیل هم عبور و مرور، استقرار روستا، گردشگری بدون مجوز و خارج از محدوده های مشخص شده و همچنین فعالیت های تولیدی در داخل پارک ممنوع است.

وی خاطر نشان کرد: برای مدیریت پارک های ملی، محلی را به عنوان تفرجگاه انتخاب کرده و پس از معرفی، مردم می توانند با طبیعت آشنا شده و از انفال الهی بهرمند شوند.

به گفته ی ظهرابی منطقه در نظر گرفته شده برای طرح بذر کاری در طرح مدیریت پارک ملی بمو به عنوان محدوده تفرجگاه، برای مراجعه عموم پیش بینی شده و بذر گیاهان منتخب این طرح که عمدتا گونه بومی پارک بوده، با طرح مدیریت این پارک هم راستا بوده است.

محمد ثابت ایده پرداز طرح ملی جنگلانه گفت: طرح ملی جنگلانه یک رویکرد فرهنگی و مشارکتی است و اساسا یک فرایند تسهیل گری ملی است.

وی افزود: این طرح با ادعای سبز نمودن رویشگاه های کشور پا به عرصه نگذاشته و از هشت سال پیش با فرهنگ سازی و آموزش و ایجاد مسیر تسهیل گری ملی، در شناخت گونه های بومی و بذر کاری اثر بخش اهتمام ورزیده است.

ثابت با اشاره به کارآمد بودن این طرح ملی به خدمات این اقدام اشاره کرد و گفت: ما با ایجاد فرهنگ مشارکت ملی در این حوزه، توانستیم در بطن جامعه ورود کرده و ضمن معرفی گونه های بومی، روش کشت اصولی را توسعه دهیم.

مسئول خانه فرهنگ بوم گردان طبیعت پارس و ایده پرداز طرح ملی جنگلانه بیان داشت: اتفاق خوش یمن این است که پس از گذشت هست سال از فعالیت این طرح ملی، بسیاری از گروه های طبیعت دوست و تخصصی محیط زیستی، کار کشت و بررسی رویشگاه ها رو آغاز کرده و باعث شده مردم به عنوان صاحبان اصلی سرزمین که در گذشته اطلاعات چندانی در این حوزه نداشته اند، اکنون، نقاط ضعف و قدرت حفاظت از رویشگاه های کشور را به خوبی شناسایی کرده و مطالبه گر باشند.

“طرح ملی جنگلانه”، توسط “سازمان مردم نهاد فرهنگ بوم گردان تدبیر پارس”، در شیراز ایده پردازی و متولد شده و هر ساله نیز به همت و با محوریت این سازمان مردم نهاد و با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان ها و همچنین تشکل های مردم نهاد در کل کشور برگزار شده و در قالب یک طرح کشوری و تحت نظر این تشکل به منظور افزایش و ترمیم مناطق جنگلی و مرتعی، در راستای حمایت از گونه های گیاهی در معرض خطر (بومی)، با مشارکت همه آحاد جامعه، اجرا می شود.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.