stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 415223
  • 02 بهمن 1400 - 20:23
0
رییس سازمان آب و برق استان:

خوزستان در زمینه رودخانه با چالش‌های مختلفی مواجه است

خوزستان در زمینه رودخانه با چالش‌های مختلفی مواجه است
رئیس سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه نقش استان در حوزه آب های سطحی، بارز است، گفت: خوزستان با حدود ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی و بیش از ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه های فصلی، در بحث رودخانه با چالش های مختلفی مواجه است.
قلم | qalamna.ir :

فرهاد ایزدجو رئیس سازمان آب و برق خوزستان در نشست خبری سمینار بین المللی مهندسی رودخانه که امروز ۲ بهمن ماه در اهواز برگزار شد با اشاره به اینکه این کنفرانس تنها کنفراس بین المللی در زمینه آب در کشور است، اظهار کرد: این کنفرانس به صورت سه سالانه برگزار و میهمانان خارجی نیز از طریق مجازی در این کنفرانس شرکت می کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه حدود یک سوم آب های سطحی کشور در خوزستان است، برگزاری این کنفرانس در استان خوزستان انجام می شود.

ایزدجو تصریح کرد: نقش استان خوزستان در حوزه آب های سطحی، بارز است. خوزستان با حدود ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی و بیش از ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه های فصلی، در بحث رودخانه با چالش های مختلفی مواجه است.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به سمینار بین المللی مهندسی رودخانه گفت: این کنفرانس یکی از مواردی است که می تواند به مشکلات رودخانه ها رسیدگی کرده و آن ها را مورد بحث قرار دهد. مباحث مربوط به رسوب گذاری رودخانه ها، فرسایش، آلودگی ها و مسائل زیست محیطی، حق آبه تالاب ها، موضوعات حریم و بستر رودخانه ها، کنترل سیلاب، خشکسالی و مشکلاتی که در زمان کم آبی برای آبگیرها اتفاق می افتد، از موضوعات اصلی در این راستا و در خوزستان است که در این کنفرانس مورد بررسی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه این کنفرانس یکی از کنفرانس های مهم کشور در زمینه آب است، عنوان کرد: نتایج و خروجی این کنفرانس ها بر اساس اهمیتی که دارند، نتایجی نیست که باید به اجرا برسد؛ یکسری کارشناسان مطالعاتی را انجام می دهند و در این کنفرانس نتایج خود را ارائه می دهند. این نتایج ممکن است گاها با خطاهایی روبه رو باشند و به این صورت نیست که نتایجی که اعلام می شود به مرحله اجرا در بیاید.

ایزدجو ادامه داد: در تمام دنیا، این موضوع به همین صورت است. خروجی کنفرانس ها بر اساس اهمیتی که دارند و داوری ای که روی آن ها اتفاق می افتد، ابتدا در یکسری نشریات معتبر چاپ می شوند و در این نشریات اینگونه نیست که در خصوص یک موضوع خاص نتیجه گیری انجام شود.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: در خصوص مشکلات موجود، معمولا شرکت های مهندسی و مشاور پای کار می آیند، بر روی مشکلات به صورت خاص بررسی انجام می شود و نتایج آن، پس از اینکه مراحل تسهیل را در فرایندهای مختلف می گذراند و مصوبات لازم را دریافت می کند به اجرا گذاشته می شود.

وی در خصوص لایروبی سدها افزود: در سدهای مخزنی، لایروبی انجام نمی شود و راه حل درست این است که در بالادست، آبخیزداری صورت بگیرد و از ابتدای جریان آب مانع از ورود رسوب شود. لایروبی در سدها بسیار هزینه بر است و در طراحی سدها نیز حجمی را برای انباشت رسوب در نظر می گیرند.

او ادامه داد: ممکن است رسوبات به صورت موضعی جلوی یک دریچه از سد را بگیرند و به صورت موضعی لایروبی انجام شود اما لایروبی در سدهای مخزنی به صورت عام وجود ندارد. ممکن است به صورت خاص در برخی اوقات این لایروبی انجام شود.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان در خصوص خشکسالی اظهار کرد: باید متناسب با میزان آورد و منابع آبی، قابلیت و انعطاف پذیری وجود داشته باشد تا زمانی که منابع آب در یک سال از میزان متوسط و حد مصرف، کمتر شود، بتوانیم متناسب با آن مصارف را کاهش دهیم تا یک تعادل بین منابع و مصارف ایجاد شود.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.