stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 413995
  • 29 دی 1400 - 9:15
2

۹۷۰ چاه غیر مجاز در شهرستان مشهد مسدود شد

۹۷۰ چاه غیر مجاز در شهرستان مشهد مسدود شد
خراسان رضوی- مدیر امور منابع آب شهرستان مشهد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۷۰ چاه غیر مجاز در محدوده امور منابع آب شهرستان مشهد مسدود شده است.
قلم | qalamna.ir :

دکتر محمد برزویی بیان کرد: امور منابع آب مشهد شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی شهرستان های مشهد، چناران، گلبهار و بینالود (طرقبه و شاندیز)  را زیر پوشش دارد که با انسداد این چاههای غیر مجاز ۲۲ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

وی اضافه کرد: بدین منظور ۱۶ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز چاه آب در محدوده عملکرد امور منابع آب مشهد در سال جاری توقیف و شناسایی شده است این در حالی است که نگهداری و استفاده از دستگاههای حفاری چاه آب بدون داشتن مجوز تخلف محسوب شده و با قاطعیت با آن برخورد خواهد شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشهد گفت: سال گذشته ۷۳۰ چاه غیر مجاز با صرفه جویی حجم تقریبی ۲۳ میلیون متر مکعب شناسایی و توقیف شده است. 

برزویی افزود: با توجه به اینکه حفر چاههای غیرمجاز صدمات جبران ناپذیری به آبخوان‌های منطقه وارد می‌کند و جلوگیری از حفر چاههای غیرمجاز آب از

اولویت‌های طرح ملی “احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی” است امور منابع آب مشهد با حضور مستمر گروههای گشت و بازرسی در منطقه و همکاری دستگاه قضایی با هر گونه تخلف منابع آبی برخورد قاطع انجام خواهد داد.

شمار کنونی چاه‌های غیرمجاز کشاورزی در استان خراسان رضوی بیش از ۶ هزار حلقه برآورد شده است.

تعداد چاه‌های مجاز این استان نیز ۱۶ هزار و ۵۰۰ حلقه است که ۱۰ هزار و ۱۰۰ حلقه از این چاه‌ها در بخش کشاورزی و بقیه در بخش شرب، صنعت و خدمات استفاده می شوند.

استان خراسان رضوی یکی از بحرانی‌ترین منابع آب‌های زیرزمینی کشور را دارد و با کسری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب منابع آب‌های زیرزمینی آن، میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی آن به یک متر رسیده است.

  • خبرنگار ادبی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.