stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 413866
  • 28 دی 1400 - 18:22
0

اجرای آموزش‌های دوگانه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس

اجرای آموزش‌های دوگانه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس
فارس_ در طرح آموزش دوگانه ۸ هفته دانشجویان در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها آموزش عملی فرا می‌گیرند و مابقی آموزش هم در واحدهای صنعتی برگزاری می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس از اجرای آموزش‌های دوگانه در این دانشگاه در راستای تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه خبر داد.
محمد جامعی در نشست بررسی طرح آموزش‌های دوگانه در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای فارس گفت: در طرح آموزش دوگانه ۸ هفته دانشجویان در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها آموزش عملی خود را طی می‌کنند و مابقی استاد و دانشجو در محیط واقعی صنعت قرار گیرند.
او با بیان اینکه هدف این طرح صرفا آشنایی دانشجو با کار نیست، افزود: ارتباط کارفرما و صنعتگران با فارغ التحصیلان آینده و همچنین تجربه اندوزی اساتید این دانشگاه یکی دیگر از مزیت‌های این طرح است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به اینکه هر کارخانه یک دانشگاه شده و آخرین تکنولوژی توسط دانشجو و استاد ارائه می‌شود، عنوان کرد: ۵۰ درصد آموزش عملی در صنعت برگزاری می‌شود و مسئولیت هر اتفاق برای دانشجویان در محیط صنعت از سمت بنگاه اقتصادی نخواهد بود و بیمه مسئولیت مدنی توسط دانشگاه انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه این طرح در همه مقاطع قابل اجراست، گفت: در طرح آموزش دوگانه، ورود به صنعت برای دانش آموختگان دانشگاه فنی و مهندسی از زمان دانشجویی رخ می‌دهد و “بیمه دانشجویی” تامین اجتماعی می‌تواند کمک حال باشد که باید ساز و کار آن با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
جامعی گفت: طرح آموزش دوگانه به صورت پایلوت در دانشگاه فنی و مهندسی فارس اجرا شده و در صورت موفقیت به دانشگاه‌های دیگر تعمیم داده می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم در ادامه این جلسه گفت: تدریس در دانشگاه باید متناسب با بازار کار باشد.
او با بیان اینکه ارتباط دانشجویان و صنعت در دوران تحصیل می‌تواند باعث جذب این فارغ التحصیلان در همان محل کار شود، افزود: رویکرد مجموعه دولت در فارس استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در میدان کار است.
عبدالعظیم خادم حمزه، ادامه داد: برای تحقق اقتصادی پویا باید به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم لذا این هدف خطیر بدون ارتباط صنعت و دانشگاه حاصل نمی‌شود.
او با بیان اینکه ایرادات ساختاری در سیستم آموزشی ما وجود دارد که می‌طلبد نمایندگان مجلس با بررسی و ارائه طرح به خانه ملت قوانین تازه‌ای را به وجود آورند، اظهار کرد: برای زمینه سازی این موضوع، می‌توان طرح‌های کوتاه مدت نیز انجام داد و در موضوع آموزش متاسفانه از سطح آموزش و پرورش تا آموزش عالی به نیاز‌های محصل توجه نمی‌شود.
خادم حمزه همچنین طرح آموزش دوگانه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: تدریس در دانشگاه باید متناسب با بازار کار باشد و ارتباط دانشجویان و صنعت در دوران تحصیل می‌تواند باعث جذب این فارغ التحصیلان در همان محل کار شود.
مصطفی هاشمی سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز در این نشست با بررسی قوانین مربوط به کار و حضور دانشجویان در محیط کارگاهی گفت: تطبیق مهارت‌های افراد با نیاز بازار کار بررسی شده و «بیکاری ساختاری» آمده است.

او ادامه داد: اگر بتوانیم نیاز‌های بازار کار را شناسایی و ۱۰ درصد آن را برطرف کنیم، می‌توانیم شاهد حدود ۱.۳ درصد رشد در بازار باشیم، بنابراین طرح آموزش دوگانه حفره‌های تطبیق مهارت با نیاز بازار کار را پر کند.
هاشمی با طرح این موضوع که این طرح شبیه طرح کارورزی در محیط واقعی کار است و در چارچوب سامانه کارورزی باشد، گفت: طرح آموزش دوگانه باید در چارچوبی تعیین شود که دانشجو در محیط کار با دیگر کارگران تمیز داده شود تا در صورت مراجعه کارشناسان و بازرسان اداره کار مشکلی برای کار فرما به وجود نیاید.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس تاکید کرد: باید بیمه مسئولیت مدنی برای دانشجو دیده شود و روابط کار با تفاهم بین ادارات، دانشگاه و واحد صنعتی قابل تعریف بوده و دانشجو با حضور در واحد صنعتی کارگر محسوب نشود.
تابنده، نماینده اداره کل بیمه تامین اجتماعی استان فارس هم در این جلسه با اشاره به اینکه طرح آموزش دوگانه می‌تواند با جامعیت بیشتر حلقه مفقوده میان صنعت و دانشگاه را برطرف باشد، گفت: یک سال از ابلاغ “بیمه دانشجویان” می‌گذرد که در این طرح با پرداخت بین حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دانشجو می‌تواند از تعهدات بیمه‌ای استفاده کند.
او با تشریح بیشتر این طرح ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی، امنیت بیمه‌ای را برای دانشجویان به ارمغان آورده و با آغاز بیمه دانشجویی، محصل در دوران تحصیل از تکلف بیمه پدر و مادر خارج نمی‌شود و برای درمان می‌تواند از بیمه سرپرست خانواده استفاده کند. در ضمن طی دوران تحصیل سابقه بازنشستگی نیز برای دانشجو لحاظ می‌شود.

تابنده با بیان اینکه بیمه دانشجویی می‌تواند در طرح آموزش دوگانه دیده شود، اظهار کرد: اگر روابط کار در این طرح بین دانشجو و کارگاه‌های صنعتی مشخص گردد بنابراین کارشناسان بیمه می‌توانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند تا مشکلی برای صاحب کارگاه به وجود نیاید.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.