stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 413524
  • 27 دی 1400 - 23:42
1

کرونا برای ۱۰ ابرمیلیاردر مانند معدن طلا

کرونا برای ۱۰ ابرمیلیاردر  مانند معدن طلا
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: ثروت۱۰ تن از پولدارترین میلیاردهای جهان در پاندمی کرونا دوبرابر شده است. هم‌زمان اقشار کم‌درآمد به شدت فقیرتر شده و بر شمار آنها افزوده شده است. آکسفام این روند را محکوم کرده و خواهان اقدامات  قاطع علیه آن شده است.
همه‌گیری کرونا به شکل بی‌سابقه‌ای به نابرابری اجتماعی در سراسر جهان دامن زده است. طبق گزارش سازمان توسعه آکسفام، ۱۶۰ میلیون نفر بر جمعیت فقیر جهان افزوده شده و اقشار کم‌درآمد به شدت فقیرتر شده‌‌اند.به موازات این روند ثروت ۱۰ تن از بزرگ‌ترین میلیاردرهای جهان (همه مرد) بین مارس ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۱ تقریبا دو برابر شده و به ۱،۵ تریلیون دلار رسیده است. ثروتی که این گروه از میلیاردرها در این فاصله اندوخته‌اند، بیش از تمام درآمدی بوده که در ۱۴ سال اخیر به دست آورده‌اند.
مانوئل اشمیت، کارشناس نابرابری اجتماعی در آکسفام آلمان می‌گوید: “کرونا برای میلیاردرها مانند یک معدن طلا عمل کرده است. دولت‌ها میلیاردها دلار را به اقتصاد تزریق کرده‌اند، اما بخش عمده این پول به جیب افرادی رفته که بیشترین سودها را از افزایش قیمت سهام برده‌اند».او می‌افزاید این ثروت با چنان سرعت بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است که برخی از آنها به فضا سفر می‌کنند و هم‌زمان با آن فقر در جهان به سرعت رشد می‌کند.روند تمرکز ثروت در دست میلیاردها در آلمان نیز به شکل چشمگیری افزایش یافته است. ۱۰ ثروتمند اول آلمان توانسته‌اند دارایی‌های خود را در این دوره از حدود ۱۲۵ میلیارد یورو به حدود ۲۲۳ میلیارد یورو افزایش دهند.این افزایش تقریبا برابر است با کل دارایی ۴۰ درصد از فقیرترین اقشار این کشور که جمعیتی ۳۳ میلیونی را تشکیل می‌دهند.بر اساس گزارش آکسفام در حالی که وضع اقتصادی کشورهای ثروتمند بهبود یافته است، کشورهای فقیر، ناتوان‌تر و۲۰ درصد از فقیرترین مردم جهان بیشترین کاهش درآمد را داشته‌اند. بیش از ۱۰۰ کشور در طول بحران کرونا هزینه خدمات اجتماعی خود را کاهش داده‌اند و حداقل ۷۳ کشور با مشکل بازپرداخت وام‌های کرونا به صندوق بین المللی پول (IMF) روبرو هستند. این کشورها را سیاست ریاضت اقتصادی سخت‌تری تهدید می‌کند.  زنان از این وضع بیشترین آسیب را دیده‌اند. از عده زنان شاغل جهان در دو سال اخیر ۱۳ میلیون کاسته شده است. در عین حال، کار بدون مزد زنان و دخترانی که به عنوان مثال از خانواده مراقبت می کنند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.آکسفام از دولت‌های سراسر جهان خواسته است مالیات‌های سنگین‌تری برای شرکت‌ها و ابرثروتمندان وضع کنند و درآمد حاصل از آن را هزینه تامین خدمات اجتماعی اولیه کنند.این سازمان همچنین تاکید می‌کند اقتصاد باید به سمت خیر و منافع عمومی حرکت کند و واکسن‌ها باید به شکلی عادلانه تر در سراسر جهان توزیع شود.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.