stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 412273
  • 22 دی 1400 - 9:20
2
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان:

ماسوله، رقیب هگمتانه در ثبت جهانی/ ثبت ملی خانه تاریخی اقبالیان ابلاغ نشده است

ماسوله، رقیب هگمتانه در ثبت جهانی/ ثبت ملی خانه تاریخی اقبالیان ابلاغ نشده است
همدان- قلمنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه در زمینه ثبت جهانی پنج پرونده آماده روی میز است، عنوان کرد: رقبای اصلی در این راستا ماسوله و هگمتانه هستند، اگر هگمتانه در سهمیه سال 2022 باشد، یک‌ساله باید تمامی اقدامات اصلاحی مربوطه را پیش ببریم و اگر در سهمیه سال 2023 باشد، یک سال و نیم برای این روند فرصت داریم.
قلم | qalamna.ir :

قلم، علی مالمیر در جمع اصحاب رسانه به برنامه‌های مد نظر در قالب گردشگری زمستانه و حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اشاره کرد و گفت: سعی کرده‌ایم تا آمادگی نسبی برای این ایام و نوروز ۱۴۰۱ در حوزه گردشگری داشته باشیم.

وی از تأثیرات کرونا بر بدنه گردشگری همدان سخن گفت و افزود: پیشروی گردشگری در این دوران نیازمند فعالیت مضاعف است؛ به این خاطر پیگیر راه‌اندازی ستاد خدمات سفر ویژه نوروز نیز هستیم و امیدواریم که امسال نوروز پُرشکوهی را در حوزه سفر تجربه کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی در تاریخ ۹ تا ۱۲ بهمن‌ماه، مطرح کرد: با توجه به محور گردشگری غرب کشور و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در این راستا، قرار شد تا در نمایشگاه مذکور نیز به‌صورت منطقه غرب کشور با استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان وارد کار شویم تا محور غرب کشور در بحث‌های گردشگی مطرح و ظرفیت‌های این استان‌ها به‌صورت ترکیبی معرفی شوند.

مالمیر، به جلسه اخیر برگزارشده در این راستا در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: سعی داریم تا تعداد ثبت جهانی‌های منطقه غرب کشور را نیز افزایش دهیم تا گردشگری خارجی هم در این راستا تقویت شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه استان همدان می‌تواند در این زمینه به‌عنوان هاب وارد کار شود و از ظرفیت فرودگاه، نزدیکی به مرز و سایر قابلیت‌های استان‌های غربی کشور بهره‌مند شود، ادامه داد: برنامه‌هایی که در استان همدان در ایام یلدا مد نظر داشتیم نیز به سبب ایام فاطمیه محدود شد.

مالمیر با بیان اینکه در قالب جشنواره زمستانی برگزاری بازی‌های زمستانه، گردشگری غذا، تورهای شهرگردی، جشنواره عکس، کودک و غیره را درپیش خواهیم گرفت، به بحث ثبت جهانی اشاره کرد و گفت: براساس تفاهم‌نامه در وزارت میراث فرهنگی وقت، قرار بود تا ظرف ۶ ماه پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه پیش رود که این پرونده ۹ ماهه پیش رفت و در کنار چهار پرونده دیگر به یونسکو ارسال شد.

وی با بیان اینکه در زمینه ثبت جهانی پنج پرونده آماده روی میز است، عنوان کرد: رقبای اصلی در این راستا ماسوله و هگمتانه هستند، اگر هگمتانه در سهمیه سال ۲۰۲۲ باشد، یک‌ساله باید تمامی اقدامات اصلاحی مربوطه را پیش ببریم و اگر در سهمیه سال ۲۰۲۳ باشد، یک سال و نیم برای این روند فرصت داریم.

کرونا همچنان سد راه گردشگری همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در پاسخ به خبرنگار سپهرغرب درخصوص برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های منعطف پیش رو در این راستا مطرح کرد: شرایط کرونایی مانع از برنامه‌ریزی‌هایی در این عرصه شد و حال نیز ناچاریم در چهارچوب ستاد کرونا پیش رویم.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در عید فعالیت‌هایی در این راستا داشته باشیم.

مالمیر در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار سپهرغرب درخصوص دستاوردهای همدان از اکسپوی دبی در عرصه‌های گردشگری و صنایع دستی مطرح کرد: به سبب شیوع کرونا، با اُفتی در جشنواره‌ها روبه‌رو شدیم؛ اکسپو رویداد با اهمیت بین‌المللی است، اما رویداد تخصصی گردشگری نیست. در این زمینه ارزیابی کردیم تا ببینیم که چه چیزی از این نمایشگاه عایدمان می‌شود. حضور در این نمایشگاه به‌لحاظ تجربی و کسب تجربه برای بخش خصوصی و دولتی خوب بود و از سویی می‌توانستیم از آن به‌عنوان یک ظرفیت برای معرفی پتانسیل‌های استان استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه بخش خصوصی استان در عرصه منبت در این نمایشگاه شرکت کرده است، گفت: سفال همدان در این نمایشگاه زمینه حضور نداشت، چراکه قیمت‌های سفال عرضه‌شده در این نمایشگاه پایین تر بود. از سویی متأسفانه پاویون جمهوری اسلامی نیز که قرار بود در نمایشگاه فعال باشد، به سبب محدودیت اعتباری به سمتی رفت که حتی استان‌ها نیز در این نمایشگاه شرکت نکردند.

مالمیر درخصوص وضعیت خانه اقبالیان نیز مطرح کرد: بالغ‌بر ۲۰۰ پرونده بنای تاریخی استان همدان در دو سال اخیر بررسی و مطالعه شد که در این زمینه براساس معیارهای ثبتی موجود، بناهایی که بیشتر در معرض تخریب هستند را در اولویت ثبت قرار دادیم؛ اما دراین‌بین ثبت بناهای معاصر نیز مطرح بوده که خانه اقبالیان نیز یکی از این موارد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان درخصوص ثبت ملی و سرنوشت خانه اقبالیان ابراز کرد: بعد از مطرح شدن موضوع، خانه اقبالیان در دستور کار میراث قرار گرفت؛ اما ابلاغ رسمی مبنی بر ثبت ملی این خانه هنوز برای ما ارسال نشده است. بدین‌ترتیب بنای اقبالیان به‌عنوان یک بنای واجد ارزش در شورای ثبت مطرح شده، اما فرآیند ابلاغش هنوز اتفاق نیفتاده است.

حتی یک ریال بابت اجاره از شرکت علیصدر دریافت نکرده‌ایم

مالمیر درخصوص وضعیت تعطیلی‌های ادامه‌دار غار علیصدر و بیکاری نیروهای فعال در این شرکت نیز گفت: این افراد از مزایای بیمه بیکاری استفاده کرده و وام ۱۲ درصدی به این شرکت تعلق گرفت. بابت هزینه اجاره‌ای هم که باید این شرکت به اداره کل میراث فرهنگی همدان پرداخت می‌کرد، تخفیف ۶۰ درصدی درنظر گرفته شد و دورانی که تعطیل بودند نیز جزء بخشودگی‌های اجاره قرار دادیم.

وی با تصریح بر اینکه از زمان کرونا تاکنون حتی یک ریال بابت اجاره از شرکت علیصدر دریافت نکرده‌ایم، افزود: این شرکت بومی است و تلاش ما بر این بوده که آسیبی بر بدنه صنعت گردشگری استان وارد نشود.

این مقام مسئول درخصوص مشکلات پیش‌آمده بر سر ثبت ملی غار دودزا در شهرستان کبودراهنگ نیز گفت: ابلاغ ثبت ملی این میراث طبیعی به‌نام استان زنجان متوقف شده و تشکیل پرونده آن از سوی ما نیز به انجام رسیده است.

خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی کرونا بر گردشگری همدان

در ادامه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز با تصریح بر اینکه تمامی خانه‌مسافرهای موجود در استان همدان غیر مجاز و فاقد هرگونه مجوزی هستند، اظهار کرد: طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده تا پایان سال گذشته، شیوع ویروس کرونا بالغ‌بر ۴۰۰ میلیارد تومان بر بدنه گردشگری استان همدان خسارت وارد کرده است.

علی خاکسار در ادامه صحبت‌های خود به حمایت‌های صورت‌گرفته از فعالین عرصه گردشگری استان در این دوران اشاره کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.