stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 412061
  • 20 دی 1400 - 16:53
1

افزایش ۴۵۸ درصدی کشف پرونده های جرایم گمرکی در سال جاری

افزایش ۴۵۸ درصدی کشف پرونده های جرایم گمرکی در سال جاری
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار انتظامی سردار مهدی حاجیان روز دوشنبه در نشست خبری، با بیان اینکه در حوزه پلیس فتا که امروز جرایم پیچیده و فنی در این حوزه اتفاق می افتد به توانمندی رسیدیم که انتظامی جمهوری اسلامی ایران و پلیس فتا توانسته بیش از ۸۹ درصد از جرایمی که در این حوزه به وقوع پیوسته را کشف نماید، ادامه داد: در حوزه جرایم سازمان یافته در فضای مجازی در ۹ ماهه امسال، ۱۹۵ پرونده باندی را در این حوزه کشف نموده که ۶۵ فقره از آن جرایم باندی مربوط به فیشینگ، ۳۴ فقره مربوط به جعل کارت های بانکی و ۹۴ فقره کلاهبرداری های اینترنتی بوده که برخی از این پرونده ها حدود هزار نفر شاکی دارند.

 وی، در حوزه مبارزه با قاچاق دارو و فعالیت های غیرقانونی در حوزه فضای مجازی هم به دستگیری باندهای فروش داروهای تقلبی در حوزه ملی و بین المللی اشاره و خاطرنشان کرد: نسبت به ردیابی، شناسایی و دستگیری عاملان توزیع داروهای تقلبی و غیرمجاز اقدام لازم صورت گرفته است.

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: در ماه گذشته پلیس فتا موفق شد در حوزه دستگیری فروشندگان داروهای سقط جنین بیش از ۲۵ نفر را دستگیر کند که در بستر اینستاگرام فعالیت می کردند و بیش از ۷۲ تارنما را هم احصا کرده بودند.

از اواخر سال ۹۹ تا امروز حدود ۱۷۹ هزار دستگاه استخراج رمز ارز کشف شده است

سردار حاجیان با تاکید بر اینکه این توانمندی یک ظرفیت بین المللی است و امروز می توانیم ادعا کنیم در حوزه جرایم سایبری در منطقه و جهان جز کشورهای موفق هستیم، تصریح کرد: با توجه به شعار امسال که تولید و رفع موانع تولید بود، انتظامی جمهوری اسلامی و پلیس امنیت اقتصادی بنابر وظایفی که در بحث مقابله با قاچاق کالا، دارو و مبارزه با فساد به عنوان ضابط قانونی دارد، امروز با یک برنامه و رویکرد مشخص و با رسیدن به توانمندی های علمی و تخصصی کشفیات موفقی داشته است.

وی توضیح داد: یکی از مشکلات کشور قاچاق کالا است که باعث کاهش تولید و بی نظمی و اخلال در نظام توزیع کشور می شود که انتظامی جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی پلیس امنیت اقتصادی در گمرک و با همکاری وزارت اقتصاد، امروز در بحث مبارزه با قاچاق کالا و جرایم گمرکی، امسال نسبت به سال گذشته ۴۵۸ درصد کشف پرونده های جرایم گمرکی داشتیم.

سردار حاجیان ادامه داد: در موضوع مبارزه با قاچاق کالا در ارزش ریالی کشفیات پرونده قاچاق نسبت به نه ماهه سال گذشته، ۶۴ درصد افزایش داشتیم و در بحث دستگیری متهمان پرونده های قاچاق کالا، حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

به گفته وی، در کشف لوازم یدکی قاچاق، حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه لوازم یدکی قاچاق را کشف کردیم که نسبت به سال گذشته ۹۶ درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین کشف لوازم خانگی قاچاق،  حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه کشف داشتیم که نسبت به سال گذشته که ۴ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه بود ۶۹ درصد افزایش کشفیات را نشان می دهد.

سخنگوی انتظامی درباره کشفیات تجهیزات رایانه ای هم اعلام کرد: ۲۷ درصد افزایش کشفیات رایانه ای داشتیم که یک میلیون و نهصد هزار دستگاه و تجهیزات رایانه ای کشف شده است. همچنین در کشفیات لوازم  و تجهیزات پزشکی هم افزایش ۴۸ درصدی داشتیم که ۳۸ میلیون  و ۷۰۰ هزار قطعه تجیهزات پزشکی قاچاق کشف شده که نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است.

سردار حاجیان درباره کشف استخراج رمز ارزها و ماینرها هم که ورود و هم فعالیت آنها بدون مجوز غیر قانونی محسوب می شود، گفت: از اواخر سال ۹۹ تا امروز حدود ۱۷۹ هزار دستگاه استخراج رمز ارز کشف شده است که اگر چنین نمی شد در تابستان امسال تداوم قطعی برق را به همراه داشت.

مجازات هایی که برای سارقان در نظر گرفته شده است بازدارندگی لازم را ندارد
سخنگوی انتظامی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع مبارزه با جرایمی مانند سرقت ها، اشاره و خاطرنشان کرد: ۵۲ درصد سرقت ها سرقت خرد است و افزایش ۹ درصدی در سرقت های خرد را شاهدیم؛سرقت هایی که ارزش مالی پایینی دارند و فقر و بیکاری و اعتیاد باعث افزایش وقوع آن می شوند.  

سردار حاجیان با یادآوری اینکه وظیفه پلیس در بحث کشف، ردیابی، شناسایی و دستگیری در موضوعات سلبی و در بحث ایجابی وظیفه پیشگیری از جرم را بر عهده دارد، افزود: مجازات هایی که برای سارقان خرد در نظر گرفته شده است، بازدارندگی لازم را ندارد و همین امر باعث تکرار جرم شده است چنانچه افرادی هستند که بیش از بیست فقره پرونده سرقت دارند زیرا مجازات ها بازدارنده نیست و باید متناسب با نوع جرم باشد.

وی تاکید کرد: همین سرقت های خرد باعث احساس ناامنی ذهنی می شود لذا پلیس در موضوع کشف سرقت های خرد، اتومبیل، منزل و همه انوع موفق عمل کرده است و میانگین درصد کشف وقوع، نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

تلاش انتظامی جمهوری اسلامی در جمع آوری معتادان متجاهر 
سردار حاجیان در ادامه، به بحث جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر اشاره و تصریح کرد: انتظامی به طور جد آمادگی کامل را دارد و لذا با طرح هایی که اجرا می شود معتادان جمع آوری و به مراکز اصلاح و درمان فرستاده می شوند. 

وی تاکید کرد: جمع آوری معتادان متجاهر برای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور، کار سهل و آسانی است اما نگهداری و درمان آن ها کار سختی است و نیاز به زیرساخت های مناسب و کارآمد دارد که نهادهای زیادی در این خصوص نقش دارند و وظیفه انتظامی فقط جمع آوری آنان است. 

سخنگوی انتظامی از حضور سرزده رییس جمهوری در مرکز ساماندهی معتادان سروش تشکر و قدردانی کرد و افزود: با این بازدید، حرکت عظیمی در کشور ایجاد خواهد شد و امیدواریم با همراهی شهرداری ها در سراسر کشور، سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی بتوانیم موضوع معتادان متجاهر را حل کنیم و چهره شهرها را از وجود افرادی که مبتلا هستند پاک کنیم.

برگ سبز خودروی صادره از انتظامی رسمیت دارد و ملاک است
سردار حاجیان در خصوص سند مالکیت خودرو هم تشریح کرد: در حال حاضر سند مالکیت خودرو، برگ سبزی است که انتظامی صادر می کند. این سند بر اساس قانون  سندرسمی در مالکیت است که دارای چهار استناد  است که آن را رسمی کرده است. 

وی افزود: این چهار استناد شامل ماده ۱۲۸۷  قانون مدنی، رای هیات عمومی دیوان، نامه و دستور دادستان کل کشور به مراجع قضایی سراسر کشور و نامه رسمی رییس کمیسیون اصل نود است که به استناد این چهار مبنای قانونی، سند مالکیت خودرو همان برگ سبزی است که صادر می شود. 

سخنگوی انتظامی یادآور شد: با وزارت اقتصاد و سازمان مالیات هم صحبت شده که بزودی برای اخذ مالیات، دفاتری در مراکز تعویض پلاک خودرو ایجاد و مالیات دریافت  شود . اخذ مالیت هیچ ارتباطی به انتظامی جمهوری اسلامی و  پلیس راهور ندارد و همان مالیاتی است که به سازمان مالیاتی واریز می شود. 

سردار حاجیان تاکید کرد: از سوی سردفتران از مجلس درخواست شده که هر چه قانون بگوید تبعیت می کنیم. پلیس مدافع حقوق اجتماعی و فرهنگی مردم است و این خدمات را به نحو احسن در کمترین زمان ممکن و کمترین هزینه  به مردم ارایه می دهد.  

۱۵۰ واحد گشتی مضاعف برای تامین امنیت در اختیار استان های سیل زده قرار گرفت
سخنگوی انتظامی درباره استان های سیل زده هم تصریح کرد: انتظامی جمهوری اسلامی ایران وظیفه استقرار نظم و امنیت را بر عهده دارد بر همین مبنا در زمان بحران های طبیعی به طور حتم خدمات انتظامی بیشتر مورد نیاز مردم است زیرا هر جا بحران باشد نیاز به امنیت بیشتر می شود. لذا انتظامی بر اساس وظایفی که بر عهده دارد در بحران های طبیعی سازوکار مشخصی را در پیش می گیرد. 

وی یادآور شد: در بحران سیل پیش آمده در کشور،  فرماندهی کل انتظامی دستور آمادگی کامل و در اختیار قرار دادن امکانات اعم از بیمارستان، لوازم و تجهیزات و امکانات لژستیکی داد که همه در اختیار مردم قرار گرفت.

سردار حاجیان ادامه داد: در حوزه ایجاد امنیت هم گشت های مضاعف در اختیار قرار گرفت که بیش از ۱۵۰ واحد گشتی مضاعف برای تامین امنیت در اختیار استان های مربوطه قرار گرفت و ۷۲ اکیپ امدادی هم تشکیل شد که برای رساندن بسته های غذایی و دارویی و پوشاک اقدام می کنند. 

وی تاکید کرد: در این مدت امنیت کامل برقرار بود و هیچ مورد سو امنیتی نداشتیم زیرا شعار خدمتگزاری شعار ما است. 

شهادت سردار سلیمانی وقوع انقلابی در تفکر مبارزه با ظلم و استکبار ستیزی است 
سردار حاجیان در بخشی دیگر از سخنان خود، ضمن عرض تسلیت دومین سالگرد سردار حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: سردار سلیمانی قهرمانی ملی و بین المللی در حوزه مقاومت، فداکاری، ایثار و شهادت هستند و دارای مکتبی است که بنا بر فرمایش رهبر معظم این مکتب انقلابی بود در دل انقلاب اسلامی. در حقیقت شهادت سردار سلیمانی وقوع انقلابی در تفکر مبارزه با ظلم و استکبار ستیزی است و اگر بخواهیم شخصیت حقیقی وی را تفسیر کنیم، باید ایشان رابه عنوان راسخون در علم، جهاد و فداکاری و ایثار و خدمتگزاری بدانیم.

وی تصریح کرد: در مباحث دینی و مذهبی راسخون علم، اولیا الله و پیروان حقیقی این مکتب هستند؛ کسانی که انسان ها را به ملکوت می برند و ملکوت را به پایین می آورند و در اختیار انسان های آزادی خواه شجاع و ایثارگر قرار می دهند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.