stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 408698
  • 29 آذر 1400 - 12:34
0
استاندار خوزستان در گفتگوی زنده تلویزیونی:

شرکت‌های دانش بنیان موتور‌های محرکه اشتغال و پیشرفت/ جوانان نخبه باید به مدیریت آینده کشور وارد شوند/ مشکلات استان شناسنامه دار شدند

شرکت‌های دانش بنیان موتور‌های محرکه اشتغال و پیشرفت/ جوانان نخبه باید به مدیریت آینده کشور وارد شوند/ مشکلات استان شناسنامه دار شدند
صادق خلیلیان استاندار ویژه خوزستان گفت: تعداد زیادی نخبه و جوانان موفق در کشور هستند که آینده کشور متعلق به آن‌ها است، به عبارتی دیگر در گام دولت انقلاب باید این آمادگی را داشته باشیم که بتوانند اداره امور کشور را به طور کامل به دست بگیرند.
قلم | qalamna.ir :

نام خوزستان که می‌آید، بوی نفت و گاز، عطر خرما‌های آویزان شده از نخل ها، بوی خوش سبزی تازه، میوه‌ها و صیفی جات رنگارنگ مشام را پُر کرده و نیشکر‌های بلندقامت دهان را شیرین می‌کنند.

صدای مته‌های غول پیکر حفاری و چرخ‌های تولید صنایع مختلف اگرچه گوش خراش هستند، اما همچون دیدن مجتمع‌های پتروشیمی حس غرور را زنده می‌کنند، البته گویی استفاده از این همه ثروت در خوزستان از ساکنان سرزمین دلیرمردان و شیرزنان دریغ شده و روی خوش زندگی را آنطور که باید نمی‌بینند.

در روز‌هایی که اوضاع بدتر و بدتر می‌شد، دولت سیزدهم با قد‌های استوار برای نجات خوزستان گام برداشت که حاصل ۱۰۰روز کاری را می‌خوانیم.

مشکلات خوزستان شناسنامه دار شدند

استاندار ویژه خوزستان ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری و شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم در این استان گفت: بلافاصله پس از آغاز به کار دولت جدید و انجام اولین سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی، ریاست جمهوری به خوزستان، ساز و کار‌ها مشخص نبودند.

صادق خلیلیان یکی از اولویت‌های کاری را تنظیم مصوبه‌های سفر ریاست جمهوری عنوان کرد و افزود: بنابراین موفق شدیم طی مدت یک ماه آنچه را که مربوط به مشکلات استان است و نیاز داریم در دولت تصویب شوند را احصاء کرده و برای هر یک از  پروژه‌ها شامل؛ عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و … شناسنامه‌ای با زمان بندی مشخص اجرا تهیه کردیم، ابتدا در معاونت اجرایی ریاست جمهوری با حضور وزراء زیربط به تصویب رساندیم.

وی اظهار داشت: مرحله بعد از تصویب طرح‌ها و پروژه‌ها پس از هر سفر استانی، تصویب و نهایی کردن مجدد آن‌ها در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و اعضای هیات دولت است و خوشبختانه این مرحله به سرعت سپری شد و نهایتا موفق شدیم مصوبه‌های لازم را اخذ کنیم.

مشابه مصوبه‌های دولت در خوزستان در سایر نقاط کشور وجود ندارد

خلیلیان با اشاره به اینکه نگاه دولت سیزدهم به خوزستان ویژه است و مشابه مصوبه‌های آن در سایر نقاط کشور وجود ندارد، بیان کرد: هر وزارتخانه در رابطه با طرح‌های مصوب تعهداتی داده اند، ضمن اینکه پروژه‌ها به امضاء اعضای دولت رسیده اند.

نماینده عالی دولت در خوزستان به وجود ۲ امضاء ثابت مربوط به رئیس جمهور، معاون اول و وزیر کشور و امضاء متغیر مربوط به هر وزارتخانه در اسناد موجود برای اجرای پروژه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: از مهم‌ترین مصوبه‌های احصاء شده مربوط به آب آشامیدنی، مهار آب‌های سطحی، تکمیل شبکه‌های دفع فاضلاب و بحث مربوط به ریزگرد‌ها هستند.

تعهد وزارت نیرو برای تکمیل ۷ طرح آبرسانی

به گفته استاندار ویژه خوزستان؛ وزارت نیرو در مباحث مذکور متعهد شده ۷ طرح مربوط به تامین آب آشامیدنی در خوزستان از جمله طرح آبرسانی غدیر که پوشش کاملی به جمعیت استان می‌دهد، با تامین ۲۰ هزار میلیارد تومان را تکمیل کند.

خلیلیان تکمیل شبکه‌های دفع فاضلاب و مهار آب‌های سطحی و همچنین احداث تصفیه خانه‌ها از دیگر طرح‌های مهم و مورد توجه دولت سیزدهم مطرح و اظهار کرد: عقیده دارم که با تکمیل این پروژه ها، مشکل آب آشامیدنی رفع و کیفیت آب شرب به میزان قابل توجهی ارتقاء پیدا کند.

طرح اضطراری گره گشای مشکلات جاری

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به ظرفیت پوشش جمعیت طرح غدیر و بر اساس مصوبه دولت، این طرح باید طی ۲ سال به اتمام برسد.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه بتوانیم مشکلات جاری را حل و فصل کنیم، طرح اضطراری با یکهزار میلیارد تومان اعتبار تصویب شد و تاکنون ۴۰ درصد آن اجرایی شده که براساس آن، حجم آب از ۱۰ مترمکعب بر ثانیه به ۲۰ مترمعکب بر ثانیه افزایش یافته تا کیفیت آب افزایش و میزان شوری کاهش پیدا کند و به این طریق در مدت زمانی کوتاه، بخشی از جمعیت استان را طی ۸ ماه آینده و قبل از تابستان سال ۱۴۰۱ تحت پوشش پروژه طرح غدیر قرار دهیم.

اجرای مصوبه شبکه دفع فاضلاب در ۱۰۰ نقطه اهواز

صادق خلیلیان در ادامه گفت: شبکه دفع فاضلاب در کلانشهر اهواز طی ۳۰ سال گذشته فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با تسریع طرح‌های در دست اجرا، تلاش می‌کنیم براساس ظرفیت سازی که در مصوبه‌ها قید شده است، باقیمانده پروژه را طی ۳ سال آینده به اتمام برسانیم، البته در نظر داریم زمان تکمیل آن را به ۲ سال کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که طی ۲ سال اخیر رخ داد و بعضا تکرار می‌شد، لازم بود طرح اضطراری برای کاهش مشکلات در پاییز سال جاری اجرا شود و کار را در ۱۰۰ جبهه در نقاط مختلف اهواز انجام دادیم، به گونه‌ای که در نقاطی که شبکه قابل اصلاح بود، در راستای طرح اصلی قرار دادیم که دوباره کاری نشود.

کاهش ۸۰ درصد مشکلات فاضلاب با اجرای طرح اضطراری

خلیلیان با بیان اینکه این طرح تا ۸۰ درصد مشکلات را کاهش می‌دهد،گفت: اگر معضلاتی که در سال ۱۳۹۸ با آن مواجه شدیم، مجدد رخ دهند، تا ۸۰ درصد مشکلات آن تکرار نخواهند شد، مثلا اگر سال‌های قبل ۱۰ روز با آبگرفتگی معابر روبرو بودیم، در سال جاری به ۲ روز و یا حتی کمتر کاهش خواهد یافت.

استاندار ویژه خوزستان پیش بینی پمپ‌ها و موتور‌های برق اضطراری برشمرد و بیان داشت: در صورتیکه در منطقه‌ای از اهواز مشکلی به وجود آمد، پمپ‌ها جایگزین و موتور‌های برق به عنوان کمکی استفاده و آب‌های سطحی به سرعت تخلیه و جمع آوری شوند.

وی ترمیم در خطوط لوله‌های فاضلاب برای دفع سریع آب و فاضلاب را از دیگر اقدامات در این زمینه عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه این بخش نیز تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، البته در سایر شهرستان‌های درگیر با مشکلات فاضلاب نیز این اقدامات انجام شده اند.

اجرای پروژه‌های راه و شهرسازی با اختصاص اعتبار

خلیلیان درخصوص مصوبه‌ها و اقدامات در حوزه راه و شهرسازی گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل و تعریض راه‌های اصلی که مرکز خوزستان را به استان چهار محال و بختیاری و از آنجا به استان اصفهان و مراکز استانی که در مرکز کشور قرار دارند متصل می‌کنند، در اختیار استان قرار گرفته است.

وی این طرح را راهبردی و بسیار حائز اهمیت برای توسعه خوزستان و کشور دانست و ادامه داد:، زیرا این طرح به گسترش تجارت و گردشگری کمک می‌کند، ضمن اینکه کاهش هزینه‌های حمل و نقل و مصرف سوخت از دیگر مزایای این طرح به شمار می‌روند.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان اظهار کرد: جاده دیگری هم در سمت شرق خوزستان وجود دارد که از دیرباز این استان را از طریق استان کهگیلویه و بویراحمد به استان فارس متصل می‌کند و در چندین گلوگاه با مشکلات جدی روبرو است که با مصوبه‌های در دستورکار و برنامه ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم آن را طی ۲ سال تکمیل کنیم.

صادق خلیلیان افزود: این پروژه جزو طرح‌هایی هستند که حدود ۳۰ سال تکمیل و اتمام آن‌ها تاخیر دارد، ولی با مصوبه‌های سفر ریاست جمهوری به خوزستان، اعتبار مورد نیاز آن‌ها تامین و مقرر شده در یک زمان بندی ۲ ساله آن‌ها را به سرانجام برسانیم و شاهد رونق تجارت، گردشگری و ایجاد اشتغال باشیم.

خوزستان تامین کننده ۴۰ درصد منابع بودجه‌ای کشور

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به اینکه خوزستان استانی مهم محسوب می‌شود و ۴۰ درصد منابع بودجه‌ای کشور را تامین می‌کند، اما خود با مشکلات زیادی دست به گریبان است، به همین دلیل باید یکبار برای همیشه از فرصتی که دولت در اختیار ما قرار داده و مسئولان عالی رتبه نظام در جهت حمایت از این استان پهناور و مهم بسیج شده اند، استفاده کنیم تا با هم افزایی این مشکلات رفع شوند.

تعهد وزارت نفت برای پرداخت ۷ هزار میلیارد تومان

خلیلیان درخصوص سایر مسائل خوزستان از جمله بحث مسئولیت‌های اجتماعی در رابطه با نفت گفت: خوشبختانه در جلساتی که در چارچوب مصوبات دولت برگزار شده، وزارت نفت متعهد شده حدود ۷ هزار میلیارد تومان در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خود در اختیار استان قرار دهد که ۲ میلیارد تومان آن در سال جاری پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی تعریف و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده اند، اضافه کرد: ان شاءالله آثار آن به تدریج در نقاط مختلف استان نمایان می‌شوند.

احداث، تکمیل و تجهیز ۹ بیمارستان در حوزه بهداشت و درمان

استاندار ویژه خوزستان با بیان اینکه این استان در زمینه بهداشت و درمان نیز با مشکلات روبرو است، اظهار داشت: در توافق‌های دولت احداث، تکمیل و تجهیز ۹ بیمارستان در شهرستان‌های مختلف تصویب شده است.

این مقام مسئول افزود: ۳ بیمارستان در اهواز شامل؛ بیمارستان رازی، گلستان و بیمارستان اطفال ابوذر وجود دارد که عمر مفید آن‌ها به پایان رسیده و فرسوده هستند که لازم است احداث یا بازسازی شوند.

صادق خلیلیان به ایجاد یکهزار تخت بیمارستانی در اهواز در دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: با این اقدام شاهد بهبود وضعیت درمان و همچنین ارتقاء گردشگری سلامت و درآمدزایی برای استان خوزستان خواهیم بود.

به گفته نماینده عالی دولت در استان خوزستان؛ بازسازی ۳ بیمارستان مذکور احتمالا به مدت زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارند، ولی سایر پروژه‌ها طی ۲ سال تکمیل خواهند شد.

خلیلیان اضافه کرد: البته برخی پروژه‌ها از جمله؛ بیمارستان طالقانی شهرستان آبادان و مرکز تخصصی و فوق تخصصی قلب خرمشهر در حال تکمیل و اتمام هستند.

تکمیل واحد‌های تولیدی با استفاده از بودجه ۱۴۰۰

وی دیگر مصوبه‌های دولت سیزدهم را تعهدات صنعتی عنوان کرد و اذعان داشت: باید ظرفیت خوبی در استان در پایین دست پتروشیمی‌ها به وجود آید و این صنعت با کمک وزارت نفت و صنعت، معدن و تجارت متعهد به تهیه طرح و نقشه راه طی مدت ۲ ماه شده اند تا بر اساس آن حرکت رو به جلو را آغاز کنیم.

خلیلیان به وجود تعدادی واحد صنعتی در خوزستان با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد اشاره کرد و گفت: بر اساس اولویت و با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ بتوانیم آن‌ها را تکمیل و به مرحله بهره برداری برسانیم.

اختصاص اعتبار برای راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری

وی درخصوص تعهدات و طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: خوزستان اولین تولیدکننده محصولات کشاورزی در کشور تلقی می‌شود که مقرر شده صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری همه محصولات که یکی از خلا‌های اساسی استان و البته اشتغالزا بوده و به توسعه صادرات کمک می‌کنند، یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به آن اختصاص داده شود.

صادق خلیلیان یارانه این طرح‌ها را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: این طرح‌ها از طریق تبصره ۱۸ عملیاتی خواهند شد.

این مقام مسئول به تعهدات ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد و ادامه داد: اجرای یک طرح با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومان از جمله این موارد است، اما ۳۶ هزار میلیارد تومان برای مجموع طرح‌هایی است که بخش‌هایی از آن طی سال جاری اجرا شده اند و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و در سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شوند.

وی ایجاد ۱۵۰ هزار فرصت شغلی را ارمغان اجرا و تکمیل پروژه‌هایی توسط نهاد حاکمیتی مذکور برشمرد.

تصویب اعطاء تسهیلات قرض الحسنه برای ازدواج جوانان

خلیلیان تصویب اعطاء ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای ازدواج جوانان را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد و اظهار داشت: این امر نیز طی یکسال محقق خواهد شد و دستورالعمل آن به بانک‌ها ابلاغ شده و سهم بانک‌های دولتی و خصوصی احصاء شده است.

استاندار ویژه خوزستان گفت: در مسائل مربوط به زنان و خانواده، امور فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نیز اقدامات بسیاری در چارچوب این مصوبه‌ها انجام خواهد شد، ضمن اینکه مسائل مربوط به قرار دادن خانواده‌های نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با اولویت ویژه هم برای اشتغالزایی و هم برای تامین مسکن و مایحتاج آن‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

تولید ۱۴۰ هزار مسکن در خوزستان

خلیلیان با بیان اینکه مقرر شده تولید ۲ میلیون مسکن تا پایان سال ۱۴۰۱ در سطح کشور اجرایی شود، افزود: طبق توافق‌های صورت گرفته با قاسمی، وریز راه و شهرسازی، سهمیه سالیانه خوزستان در این زمینه ۷۰ هزار واحد مسکونی است، بنابراین تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۴۰ هزار واحد مسکونی را احداث خواهیم کرد و سبب کاهش قیمت مسکن و همچنین کاهش اجازه می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: زمین مورد نیاز برای ۵۲ هزار واحد مسکونی تامین شده و تامین مابقی آن در دست پیگیری و بررسی است، البته عملیات احداث حدود ۵ هزار مسکن آغاز شده و تلاش می‌کنیم با تسریع در اجرای این طرح، هم استانی‌ها به ویژه قشر متوسط و ضعیف جامعه صاحب خانه شوند.

نجات کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

وی مسائل کارگری از جمله شرکت نیشکر هفت تپه در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم را حاد توصیف کرد و اظهار داشت: واگذاری این شرکت در سال ۹۴ اقدامی کاملا اشتباه بود که با رانت‌های بسیاری این اقدام صورت گرفته بود، ولی نهایتا با ورود قوه قضائیه و خلع ید آن، سبب بلاتکلیفی این مجموعه تولیدی شد و شرایط آن روز به روز بدتر می‌شد.

صادق خلیلیان برنامه‌های عملی برای نجات کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را واگذاری به توسعه نیشکر و صنایع جانبی که ۷ کشت و صنعت را مدیریت می‌کند عنوان و تصریح کرد: با تصویب آن، هیات مدیره شرکت تعیین و خوشبختانه در کمترین زمان ممکن مطالبات کارگران پرداخت و عملیات اورهال مجموعه آغاز شد.

وی با اشاره به برداشت نیشکر و انجام کشت جدید در اراضی شرکت نیشکر هفت تپه گفت: با یک برنامه زمان بندی ۳ ساله، این مجموعه مهم تولیدی به سودآوری خواهد رسید.

پرداخت مطالبات کارگران شهرداری

خلیلیان افزود: مشکلات کارگران شهرداری و پرداخت نشدن حقوق به مدت ۶ ماه و حتی بیشتر، یکی دیگر از معضلات استان به شمار می‌رود، بطوریکه شاهد برگزاری تجمع‌ها و ناآرامی‌ها در شهرستان‌های مختلف بودیم که با اقدام به موقع و تامین اعتبار و بودجه، موفق شدیم بخشی از مطالبات آن‌ها را پرداخت کنیم.

حمایت از نسل جوان و نخبگان

استاندار ویژه خوزستان بیان داشت: تعداد زیادی نخبه و جوانان موفق در کشور هستند که آینده کشور متعلق به آن‌ها است، به عبارتی دیگر در گام دولت انقلاب باید این آمادگی را داشته باشیم که بتوانند اداره امور کشور را به طور کامل به دست بگیرند.

وی با تاکید بر از بین بردن انقطاع بین نسلی تصریح کرد: این مهم با ارتباط با جوانان و دانشجویان و حضور در جمع آن‌ها محقق می‌شود، در عین حالی که نظرات آن‌ها را می‌شنویم، پیشنهادات بسیار خوب و سازنده‌ای ارائه می‌دهند، ضمن اینکه فرصتی برای بیان اقدامات و سیاست‌های ما است و تبادل نظر به پیشرفت استان کمک می‌کند.

خلیلیان شرکت‌های دانش بنیان را موتور‌های محرکه اشتغال و پیشرفت کشور و خوزستان تلقی کرد و گفت: ان شاءالله با عادی سازی و حضور بیشتر دانشجویان در دانشگاه ها، ارتباط‌ها افزایش خواهد یافت و اقدامات خوبی انجام خواهد شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.