stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 406341
  • 15 آذر 1400 - 11:42
0

دولت رئیسی برای تامین کسری بودجه قیمت ارز را بالا می‌برد؟

دولت رئیسی برای تامین کسری بودجه قیمت ارز را بالا می‌برد؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: دلار مرز ۳۰ هزار تومان را رد کرده و در آستانه رسیدن به سقف مقاومتی ۳۲ هزار تومان است. پیش بینی می‌شود اگر دلار این سقف تاریخی را بشکند، در روز‌های آینده به قیمت‌های بالاتر هم خواهد رسید. این صعود قیمت در حالی اتفاق می‌افتد که دور جدید مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته آغاز شد، اما تاکنون هیچ دستاوردی لاقل برای بازار ارز نداشته است. برخی از کارشناسان معتقدند ممکن است بازارساز با مداخله در بازار اقدام به جمع آوری ارز‌های کف بازار کرده است.

یک هفته از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد و برخلاف تمام انتظارات نرخ دلار نه تنها با از سرگیری مذاکرات فروکش نکرد بلکه وارد روند صعودی جدید شد و در مرز ۳۰ هزار تومان نشست. در آخرین معاملات دلار در بازار آزاد تا ۳۰ هزار تومان قیمت خورد و حتی قیمت دلار صرافی‌ها هم با افزایش قیمت همراه بود و وارد کانال ۲۸ هزارتومان شد.

سکه هم چشم به دلار دوخته و با افزایش قیمت ارز به ۱۳ میلیون تومان رسید. به نظر می‌رسد حرکت صعودی دلار در روز‌های آتی پایانی ندارد و قیمت‌ها تا ۳۱ هزار تومان هم در هفته جاری بالا رود. سیگنال‌های برجامی وین مبنی بر دشوار بودن توافق طرفین بر احیای برجام و همچین مذاکره بر سر تهاتر نفت و کالا مهمترین دلیل برای واکنش لحظه‌ای معامله گران و دلار بازان بود.

در حالی که طی ماه‌های گذشته با شروع مذاکرات هسته‌ای انتظار می‌رود حداقل در کوتاه مدت مقداری از ارز‌های بلوکه شده آزاد شود، اما در این دور مذاکرات بازار ارز هوشمندانه متوجه شده که فعلا خبری از ورود ارز‌های جدید نیست و در بهترین حالت ممکن اگر مذاکرات به نقطه مثبتی برسد، فقط مجاری فروش نفت باز شده و ایران در ازای فروش نفت می‌تواند کالا وارد کند و نه ارز؛ بنابراین انتظار می‌رود تداوم مختصات فعلی، دلار را به سمت سطوح بعدی قیمتی سوق دهد.

قیمت دلار بیشتر می‌شود
بیشترین قیمتی که طی سال‌های اخیر دلار تجربه کرده سقف تاریخی ۳۲ هزار تومان در مهرماه سال گذشته بود و حالا فاصله دلار با این قیمت تاریخی بسیار کمتر شده و تکرار سقف تاریخی در دسترس است.هرچند اکثر کارشناسان و همچنین مردم افزایش قیمت نرخ ارز بعد از دور جدید مذاکرات هسته‌ای را یک نوع شکست مذاکرات می‌دانند اما برخی کارشناسان معتقدند به لحاظ فنی این اتفاق می‌تواند مثبت باشد. اصغر سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان در همین رابطه  توضیح می‌دهد: اینکه با وجود آغاز مذاکرات وین، تلاطم خاصی در بازار مشاهده نمی‌شود، هرچند می‌تواند دلایل گوناگون داشته باشد ولی به خودی خود امری مبارک است.

او اضافه می‌کند: ممکن است دلیل ثبات نسبی فعلی حاکم بر بازار این باشد که بازار همین قیمت‌های کنونی را کف قیمت می‌داند و بنابراین با عدم تلاطم رو به بالا و توقف در قیمت‌های فعلی به نوعی با احتیاط به استقبال مذاکرات رفته است.

رئیس هیئت موسس کانون صرافان با اشاره به دلایل دیگر بی‌تفاوتی بازار ارز به دور جدید مذاکرات توضیح می‌دهد: دلیل دیگری که اگر بخواهیم به تیم اقتصادی دولت جدید خیلی خوش‌بین باشیم، می‌توانیم عنوان کنیم این است که بگوییم ممکن است بازارساز با دخالت صحیح در بازار، از ریزش مصنوعی و تلاطم غیر واقعی رو به پایین، با تزریق منفی (یعنی خرید ارز) و به موقع جلوگیری کرده و باعث ثبات نسبی در این مقطع شده است.

دولت ابراهیم رئیسی برای تامین کسری بودجه قیمت ارز را بالا می‌برد؟
البته دلایل دیگری هم گفته می‌شود مثل بی‌اعتمادی به ادامه مذاکرات و رکود بازار یا انتظارات تورمی ولی من معتقدم دو دلیل اول تاثیرگذارتر بوده و امیدوارم واقعا تیم اقتصادی دولت جدید همانطور که بعد از دوستانشان اعتقاد دارند واقعاً عملگرا و کارآمد باشند و با واحد و واقعی کردن نرخ ارز و برداشتن سوبسید‌های غیر هدفمند و کنترل رشد نقدینگی، باعث کاهش نرخ تورم و بهره و کاهش نرخ بیکاری در کشور شوند و به دنبال آن شاهد افزایش تولید داخلی و رونق کسب و کار و انشاالله شکوفایی اقتصادی در کشور عزیزمان باشیم.

هرچند رئیس هیئت موسس کانون صرافان احتمال مداخله بازارساز (بانک مرکزی) در بازار ارز را یک اقدام مثبت می‌داند، اما باتوجه به کسری ۴۰۰ هزار میلیاردی دولت برای بودجه امسال و عدم فرجام برجام و آزادسازی ارز‌های بلوکه شده، این احتمال وجود دارد که دولت برای حفظ ارزش درآمد‌های ارزی خود، جمع آوری ارز‌های کف بازار و پوشش کسری بودجه، از افزایش مقطعی نرخ ارز استقبال کرده و اقداماتی در این زمینه نیز انجام دهد. هرچند این مداخله تنها عامل افزایش نرخ ارز نمی‌تواند باشد و مهم‌ترین دلیل آن احتمالا ناامیدی بازار ارز نسبت به مذاکرات هسته‌ای و ورود ارز‌های جدید است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.