stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 406073
  • 13 آذر 1400 - 16:00
2
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد؛

توسعه کشت گلرنگ در استان همدان منوط به تامین بذر مناسب

توسعه کشت گلرنگ در استان همدان منوط به تامین بذر مناسب
همدان- قلمنا- مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان یکی از معضلات در کشت کلرنگ استان همدان را بحث بذر دانست و گفت: نیاز است تا بذر گلرنگ در سطح ملی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای استان تامین شود.
قلم | qalamna.ir :

قلم، علی بایگانه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته دوهزار هکتار دانه روغنی گلرنگ در سطح مزارع استان همدان کشت شد، گفت: از این میزان سطح زیر کشت هزار و ۲۰۰ هکتار به کبودراهنگ اختصاص داشت.

وی با اشاره به پیشرو بودن شهرستان کبودراهنگ در استان همدان در زمینه کشت دانه روغنی گلرنگ بیان کرد: به صورت میانگین سال گذشته از هر هکتار سطح زیر کشت این محصول، ۳۰۰ کیلو گلرنگ برداشت شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در سال‌های قبل میزان سطح زیر کشت دانه روغنی گلرنگ در استان همدان بیشتر از ۱۵۰ هکتار نبوده و از سال گذشته با طرح جهش تولید در دیم زارها و حمایت از کشت گلرنگ در طرح فوق، این کشت در استان همدان برای کشاورزان شناخته شده، گفت: در سال جاری با توجه به نیاز بذری بالا و تقاضای بالایی که توسط کشاورزان استان برای بذر گلرنگ وجود دارد در صورت خوب بودن بارندگی‌ها میزان کشت گلرنگ در استان به نسبت سال گذشته افزایش بیشتری خواهد داشت.

بایگانه اضافه کرد: کشت این محصول از نظر شرایط آب و هوایی مناسب استان همدان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه گلرنگ به عنوان یکی از گیاهان روغنی در کنار سایر گیاهان روغنی چون کلزا در کشور مطرح است، افزود: بر خلاف کشت کلزا که در اراضی آبی کشت می‌شود این گیاه روغنی قابل کشت در اراضی آبی و دیم بوده و با توجه به اینکه استان همدان یک استان دیم خیز به شمار می‌رود و دارای محدودیت آبی است بیشتر تمایل به کشت گلرنگ به صورت دیم است.

وی، یکی از معضلات در کشت کلرنگ استان همدان را بحث بذر دانست و گفت: با توجه به اینکه استان همدان در کشت گلرنگ دارای سابقه نبوده و از سال گذشته کشت این محصول در استان توسعه داشته ناچار برای تأمین بذر مصرفی باید بذر اصلاح شده مصرفی وارد کنیم و یا اینکه از محدود بذرهای موجود استان از جمله بذور تولیدی کبودراهنگ برای کشت استفاده شود.

بایگانه در این راستا اظهار کرد: بذر خود مصرفی محدود استان مربوط به سال خشکسالی بوده که به همین منظور نمونه‌هایی از این بذر برای انجام تست قوه نامیه ارسال شده که در صورت تأیید برای بذر خود مصرفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: درصورتی که بذر گلرنگ در سطح ملی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای استان همدان تهیه و تأمین شود بر اساس پیش بینی‌ها با استقبال خوب کشاورزان امسال دو تا سه برابر معادل چهار تا پنج هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان زیر کشت دانه روغنی گلرنگ خواهد رفت.

بایگانه با اشاره به اینکه از سال گذشته کشت گلرنگ در سطح وسیع در استان به ویژه در کبودراهنگ که دارای سطح اراضی دیم بیشتری است اجرایی شد و استقبال خوبی از کشت آن صورت گرفت، گفت: گلرنگ یک دانه روغنی بوده که دانه آن دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن بوده اما کیفیت آن به نسبت کلزا، کنجد و زیتون …پایین تر بوده و بیشتر مصارف صنعتی، دارویی و غذایی دارد ضمن اینکه کنجاله آن برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه دانه گلرنگ در خوراک پرندگان زینتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، وکشت آن توجیه اقتصادی بالایی دارد، مطرح کرد: گلرنگ از نظر رنگدانه ای شبیه زعفران بوده اما از نظر طعم و کیفیت متفاوت است اما به دلیل شباهت رنگدانه ای گلرنگ با زعفران، گلرنگ در بحث تجاری بازار به عنوان زعفران تقلبی شناخته شده که اگر با زعفران مخلوط شود قابل تشخیص نخواهد بود.

بایگانه در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر در خزل شهرستان نهاوند کارخانه روغن کشی فعالیت است که این کارخانه روغن کشی دانه‌های روغنی چون سویا، کلزا را انجام می‌دهد که قطعاً با افزایش و توسعه تولید گلرنگ و مقرون به صرفه بودن آن برای کارخانه این کارخانه قابلیت روغن کشی گلرنگ را نیز خواهد داشت و برای روغن کشی این محصول نیز ورود خواهد کرد.

وی، زمان برداشت گلرنگ را اواخر خرداد ماه تا نیمه تیرماه دانست و گفت: در طرح جهش تولید در اراضی دیم زار به کشت دانه روغنی گلرنگ نیز مانند سایر دانه‌های روغنی به آن کود تعلق گرفته و دارای خرید تضمینی است.

بایگانه در پایان، با اشاره به اینکه قیمت تضمینی سال گذشته هر کیلو گرم گلرنگ بیش از ۱۰ تومان بود و قطعاً امسال خرید تضمینی آن بیش از این قیمت خواهد شد و دارای توجیه اقتصادی بالاتری خواهد بود بیان کرد: با شروع برداشت محصول مراکز خرید تضمینی گلرنگ فعال شده و گلرنگ تولیدی بهره برداران را تحویل می‌گیرند.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.