stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 405894
  • 12 آذر 1400 - 12:08
2

تاکید دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی بر ضرورت همکاری با چین

تاکید دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی بر ضرورت همکاری با چین

در بیانیه مشترک وزارت خارجه آمریکا و سرویس اقدام خارجی اروپایی آمده، مقام‌های ارشد دو طرف بر ضرورت همکاری با چین در صورت امکان و مدیریت رقابت در چارچوب یک رفتار مسئولانه تاکید کردند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد اروپایی و آمریکایی بار دیگر تاکید کردند که روابط نسبی با چین چند وجهی شده و بر اهمیت حفظ و ادامه همکاری و تماس نزدیک با توجه به رویکرد دو طرفه با چین تاکید کردند.

در ادامه این بیانیه همچنین ذکر شده است: ما سرمایه گذاری می‌کنیم و اقتصاد خود را رشد می‌دهیم و در صورت امکان با چین همکاری می‌کنیم و رقابت سیستماتیک خود با چین را مسئولانه مدیریت می‌کنیم.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که دومین نشست در سطح عالی “گفتگوی آمریکا-اتحادیه اروپا” درباره چین توسط وندی شرمن،‌ معاون وزیر خارجه آمریکا و استفانو سانینو، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

وندی شرمن و سانینو همچنین به بررسی لیستی بلندبالا از اقدامات نگران کننده چین از جمله نقض قوانین بین‌المللی و اقدامات مقابله‌ای علیه ارزش‌ها و منافع مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا پرداختند.

مساله “نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ، سرکوب‌ها در هنگ کنگ، اوضاع در تبت و گسترش اطلاعات نادرست مورد حمایت یا اسپانسر شده از سوی چین” نیز در این گفتگوها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را نسبت به آنچه به گفته آنها اقدامات مشکل‌ساز و یکجانبه چین در دریاهای مورد مناقشه در آسیا و اقیانوسیه است ابراز کرده و گفتند که برای مدیریت رقابت خود با پکن با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

با وجود حکم دادگاه بین‌المللی که ادعای تاریخی چین را رد کرده، این کشور تقریبا مدعی مالکیت تمام دریای چین جنوبی است. همچنین پکن در حال توسعه جزایر مصنوعی و پایگاه‌های نظامی در این آب‌هاست که توسط گارد ساحلی پشتیبانی می‌شود. وضعیت موجود در آب‌های مورد مناقشه، چین را به رویارویی با سایر کشورهایی مجبور کرده که آنها نیز مدعی مالکیت این دریاها هستند.

ویتنام، مالزی و برونئی نیز مدعی مالکیت بخش‌هایی از این آب‌های مورد مناقشه‌اند و ناوهای آمریکایی هم در منطقه و با توجیه “آزادی دریانوردی” به عبور و مرور می‌پردازند.

نشست بعدی مشترک بین آمریکا و اتحادیه اروپا قرار است اواسط ۲۰۲۲ برگزار شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.